Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ke kolejím, které nikam nevedou, přibyla deska. Připomíná tramvaje

  14:40aktualizováno  14:40
Ty koleje nikam nevedou. Jsou dlouhé přes 40 metrů a mezi nimi je nová pamětní deska. To vše upomíná na dobu, kdy v Jihlavě jezdily tramvaje, tedy na první polovinu minulého století. Pamětní deska i koleje jsou na mostě U Jánů. Symbolicky. Most byl totiž speciálně kvůli tramvajím postaven.

Na tramvajovou dopravu v Jihlavě nově upomíná i pamětní deska. Vsazena byla mezi koleje na historickém mostě U Jánů. | foto: Magistrát Města Jihlavy

Tramvaje v Jihlavě jezdily mezi roky 1909 a 1947. Městem vedla jen jedna linka, a to z dnešního Masarykova náměstí na vlakové nádraží. Koleje byly položené právě přes most U Jánů.

„Most se začal stavět v roce 1908 a nahradil původní dřevěný most, který nebyl vhodný pro provoz těžkých tramvají,“ uvedl mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Tento způsob dopravy v Jihlavě od roku 2012 připomíná kolej na mostě. Tramvajové žlábky mají rozchod 1 000 milimetrů. Nyní mezi ně nově přibyla i devadesáticentimetrová pamětní deska. Text připomíná, že po tomto mostě vedla v minulosti jediná tramvajová trať, doplňuje ho logo města a jihlavského ježka.

Tři kilometry trati a deset výhybek za 300 tisíc korun

Poprvé cestující svezly v Jihlavě tramvaje 26. srpna roku 1909. Klíčové rozhodnutí o položení kolejí a vybudování tratě přišlo o tři roky dříve. Stavba měla stát 300 tisíc tehdejších korun, na půl milionu měla přijít městská elektrárna, která by pro tramvaje vyráběla proud.

Fotogalerie

Celkově bylo v Jihlavě tehdy položeno
3 102 metrů kolejí plus deset výhybek. Na trati bylo osm zastávek, vznikl jeden nový most. Za necelá čtyři desetiletí tramvaje převezly mnoho milionů cestujících.

Jenže během druhé světové války přišly horší časy. Podle publikace, kterou vydalo Dopravní vydavatelství Wolf, bylo v roce 1944 po dráze přepraveno 3,6 milionu osob. Vozový park byl přetěžován a zcela se zastavila údržba i opravy trasy. Do toho podnik Škoda nedodal nové objednané vozy a s tramvajemi byl v Jihlavě konec (více o historii tramvajové dopravy v Jihlavě se dočtete zde).

Po válce nahradily tramvaje trolejbusy. Vedení stálo 13 milionů

V polovině prosince 1945 jihlavští radní myšlenku na další rozvoj tramvajové sítě definitivně opustili a dali přednost trolejbusům, které po městě jezdí dodnes. Na vybudování trolejových linek uvolnili necelých 13 milionů korun. Poslední tramvajová souprava k hlavnímu nádraží přijela 14. července 1947.

Díky tramvajím se však Jihlava může chlubit vzácným secesním mostem U Jánů. Autorem původního projektu mostu byl profesor Josef Melan, který působil na vysokých školách v Praze a ve Vídni. Most je dlouhý 43 a široký 10 metrů.

Na svou dobu byl velice moderní. „Jednalo se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás,“ konstatoval Tulis. Dopravě sloužil od roku 1908. Po ukončení provozu tramvají po něm vedla trolejbusová linka.

Jezdilo se po něm do roku 1981. Pak v jeho sousedství vyrostl most nový, větší. Od té doby sloužil starý most pouze pro pěší a cyklisty. Jeho technický stav se postupně zhoršoval, až musel být v roce 2008 uzavřen. „V témže roce byl most prohlášen ministerstvem kultury kulturní památkou,“ připomněl mluvčí.

Z historické tramvaje je památka, to její renovaci zkomplikovalo

Po provizorní opravě byl most v průběhu roku 2008 znovu otevřen. Ale bylo jasné, že se neobejde bez kompletní rekonstrukce. Té se dočkal v létě roku 2012 (o opravě mostu jsme psali například zde).

V budoucnu by se na most mohla vrátit i historická tramvaj, která v roce 1909 zahajovala v Jihlavě provoz. Nadšenci ji objevili na Opavsku, kde sloužila jako seník na jedné ze zahrad (o tramvaji se dočtete zde). Magistrát jí zakoupil a má v plánu ji zrenovovat a vystavit.

Na obnovu však stroj stále čeká. Zkomplikovalo ji ministerstvo kultury, které tramvaj prohlásilo za památku (více čtěte zde). Její renovace se tak citelně prodraží. A je otázka, zda k ní vůbec dojde. Radnice totiž uvažuje, zda kvůli tristnímu stavu originálu nenechá vyrobit pouze věrnou kopii tramvaje.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Chrudimská školka nabízí speciální zázemí pro děti s poruchou autistického...
Úřady hledají do školky nezapsané předškoláky. Rodičům hrozí pokuty

Roli detektivů si během prázdnin museli vyzkoušet úředníci odboru školství městských úřadů na Vysočině. Snaží se totiž najít rodiče dětí, kteří své pětileté...  celý článek

Na vietnamskou večerku nedají ve Velkém Beranově dopustit. Otevřeno je takřka...
Vysočina pošle peníze pro vesnické prodejny, dostane se i na Vietnamce

I k vietnamským obchodníkům na vesnicích by se mohly dostat peníze od Kraje Vysočina, jimiž už brzy podpoří malé prodejny na venkově. O tom, jakým způsobem...  celý článek

Vedení novoměstské radnice společně s Naděždou Blažíčkovou Horovou odhalilo ve...
Z malíře pokojů se stal profesorem umění. Blažíčka hnal talent i píle

Připomínku svého nejslavnějšího rodáka odhalili ve Slavkovicích. Uznávaný malíř Oldřich Blažíček se ve vesnici, která je místní částí Nového Města na Moravě,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.