Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jihlavská tramvaj je památkou, přitom z ní bude jen kopie

  11:28aktualizováno  11:28
Torzo stoleté první jihlavské tramvaje čeká na svou renovaci. Tu zkomplikovalo prohlášení vozu za památku i přes nesouhlas jejího vlastníka, jihlavské radnice. Podle primátora by za to mělo ministerstvo kultury nést následky a daleko dražší renovaci zaplatit.

Torzo první jihlavské tramvaje, kterou ministerstvo kultury prohlásilo památkou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Více než stoletá tramvaj, jež byla první v Jihlavě a poslední desítky let sloužila jako seník na zahradě, čeká nyní v tichosti v garáži na jihlavském Pístově na svůj další osud.

Nejstarší tramvaje v České republice

Nejstarší dochovaná tramvaj na našem území je z Plzně. Pochází z roku 1899 a má za sebou odbornou renovaci. Dnes slouží příležitostně k historickým jízdám.

„Hned za ni bychom chronologicky řadili tramvaj z Jihlavy, neboť druhá nejstarší tramvaj je olomoucká tramvaj z roku 1912,“ připomněli památkáři.

Tramvajová doprava jezdila v Jihlavě do roku 1949, pak byly vozy převezeny do Opavy. Tam sloužily do roku 1951.

Ministerstvo kultury letos i přes nesouhlas vlastníka vozu, jihlavské radnice, rozhodlo o zpamátnění torza. Tím podle radnice paradoxně dost zkomplikovalo naděje na její obnovu.

„Objevila se spousta zájemců o provedení renovace tramvaje. Pak se ale stalo, že občan z Brna měl zájem na tom, aby byla tramvaj zpamátněná. My jsme s tím nesouhlasili. Výjimečnost tramvaji ale neupíráme,“ uvedl mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis.

Právě tento vůz slavnostně zahájil provoz jihlavské tramvajové trati již v roce 1909.

A podnět k prohlášení tramvaje podal letos v lednu Jiří Štursa z Brna.

„Je to jediné tramvajové vozidlo dokumentující provoz v Jihlavě. Jedná se o již zaniklé tramvajové provozy s úzkým rozchodem. Jde o výjimečný tramvajový vůz jak z hlediska historie, tak i konstrukce,“ zdůvodnil nutnost památkové ochrany Štursa ve svém dopisu ministerstvu kultury.

A ministerstvo žádosti vyhovělo i přes nesouhlas radnice, která torzo tramvaje ze zahrady na Opavsku odkoupila a nechala převézt zpět do Jihlavy.

Rekonstrukce už není možná. A má být památkou replika?

„Jestli ministerstvo takhle rozhodlo, tak by mělo nést všechny následky,“ nelíbí se tento krok primátorovi Jihlavy Jaroslavu Vymazalovi (ODS).

„Tramvaj je nedílnou součástí historie města a zajímavým dokladem své doby. Technický stav tramvaje je však bohužel tristní - úplně chybí podvozek, dřevěné části jsou shnilé, oplechování ztrouchnivělé. Rekonstrukce objektu již prakticky není možná. Je možné pouze vytvořit repliku. A prohlašovat repliku za kulturní památku považujeme za nevhodné,“ ohradila se proti záměru zpamátnění jihlavská radnice.

K námitce jihlavské radnice ministerstvo kultury poznamenává, že ačkoliv je tramvaj ve špatném stavu, její obnova je z hlediska památkové péče možná.

V interiéru tramvaje se dochovala řada cenných detailů, jako třeba nápisové cedule, poličky, držáky, dřevěné lavice, obložení stěn i některá okenní skla. Zvenčí pak oplechování skříně a z boku městský znak. Chybí však zcela podvozek tramvaje.

„Obnova je proveditelná na základě dochované fotografické i archivní dokumentace či na základě zachovaných prvků z obdobných vozů,“ obhajuje své rozhodnutí ministerstvo kultury.

Ať z toho důstojnou památku udělá samo ministerstvo

„V momentu, kdy začneme renovovat památku, jsme s náklady někde úplně jinde, zpamátnění paradoxně tramvaji uškodí víc, než by jí pomohlo. Nedokážu si představit, že by městské zastupitelstvo dalo šest a více milionů korun na renovaci tramvaje, kterou kvůli zpamátnění musí provést certifikované firmy,“ oponuje mluvčí radnice Tulis.

Fotogalerie

„Pro město je nyní cesta věnovat torzo tramvaje ministerstvu kultury, ať z toho udělá důstojnou památku, která potom bude vystavená někde v muzeu,“ dodal primátor Vymazal. Radnice přitom původně zamýšlela po opravě tramvaj vystavit v ulicích města.

Za této situace by podle Vymazala mohlo město laciněji nechat vyhotovit repliku historické tramvaje. „Tu bychom mohli vystavit na náměstí, nebo na secesním mostě, kudy dříve tramvaj jezdila,“ dodal Vymazal.

Zpamátnění tramvaje doporučil i krajský úřad a Národní památkový ústav v Telči.

„Jihlavský vůz reprezentuje podobné vozy, které byly v provozu i v Opavě, Těšíně a v Mostě. Ani jeden z vozů se nedochoval,“ argumentuje mimo jiné Národní památkový ústav.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hasiči v Jihlavě likvidují požár společnosti na výrobu dřeva. Oheň zasáhl halu...
Ranní požár v továrně na zpracování dřeva už hasiči zlikvidovali

Od čtvrté hodiny ranní bojovali hasiči v Jihlavě s požárem, který vypukl v tamní továrně na zpracování dřeva. Plameny zachvátily halu a dopravníky uvnitř...  celý článek

Klokana tuláka Kukiho se podařilo odchytit nedaleko Jihlavy.
Klokaního tuláka odchytili po čtvrt roce, ze Šumperska doskákal k Jihlavě

Před třemi měsíci utekl majiteli na Šumpersku a postupně doskákal až na Vysočinu. Teď klokana Kukiho odchytila jihlavská městská policie ve spolupráci s hasiči...  celý článek

Slavnosti tří kápí se konají v Třebíči pravidelně ve druhé půlce srpna....
Ohňostroj i historický průvod během slavností Tří kápí rozzáří Třebíč

Slavnosti Tří kápí, hojně navštěvovaná třebíčská letní akce, od pátku do neděle oživí město. Program zpestří koně, rytíři či muzika. Organizátoři opět...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.