Jihlavská městská policie už má botičky ve skladu, používá je pouze výjimečně.

Jihlavská městská policie už má botičky ve skladu, používá je pouze výjimečně. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihlava zrušila „botičkovou“ hlídku. Hříšníci najdou lístek za stěračem

  • 5
Nové typy vozidel se širšími pneumatikami, ale taky úspora času pro řidiče i policisty. To jsou důvody, proč strážníci v Jihlavě či Žďáru nad Sázavou ustupují od trestání řidičů nasazováním takzvaných botiček. Za to v Třebíči „doba botičková“ trvá. Jen za březen jich rozdali 183.

Městská policie v Jihlavě od letošního ledna výrazně omezila rozdávání botiček na špatně parkující automobily. Hlídka, která je měla na starosti, se teď podle ředitele strážníků Jana Frence pohybuje pěšky v historickém centru města. Jeho podřízení nyní udělají v jihlavské dopravě více práce, když jim odpadlo zdlouhavé nasazování a sundávání železných postrojů na kola.

„S botičkami jsme měli všelijaké problémy. Lidé se třeba vymlouvali, že tam auto neodstavili oni, ale jejich osoba blízká. Nebo si stěžovali, že jim kvůli botičce utíká kšeft. Teď dáme parkovací blok a odpovědnost nese provozovatel vozidla,“ popsal ředitel Frenc.

Kdo najde za stěračem písemnou výzvu, musí se podle ní dostavit do deseti dnů k projednání přestupku na městskou policii. Pokud nepřijde, vystavuje se větším potížím.

„Tím se nám hodně ušetřil čas. Lidi tak můžou častěji potkávat hlídky. V průzkumu dali totiž najevo, že se necítí bezpečně v centru města. Musím ale dodat, že se tam za dva a půl roku nestal jediný trestný čin,“ doplnil Jan Frenc. V centru jsou nyní k vidění čtyři strážníci na jedné směně, dříve to byli dva.

Botičky už používá městská policie jen výjimečně. Třeba v případech, kdy si prověří vozidlo a zjistí, že jeho řidič opakovaně ignoruje veškeré dopravní značení. „Jestli jich teď dáme sedm týdně, tak je to moc,“ dodal ředitel.

Podle primátora Rudolfa Chloupka se nová praxe osvědčila. „Domluvili jsme se na tom. Městská policie se zaměřuje na to, co je třeba plnit ve větší míře,“ uvedl.

Když stojí auto v zeleni, není co řešit. Dostane železný postroj

Naopak v Třebíči pokračuje dál „doba botičková“. „My jsme nic neomezili, pracujeme standardně. Jen na to je teď méně času ve složitosti současné dopravní situace. Kde je možné dát výzvu, tak ji dáme. Kde to je nutné, dáme botičku,“ popsal Ladislav Prvák, ředitel strážníků v Třebíči.

V březnu jich rozdali 183, v dubnu zatím 36. „Důvodem nižšího počtu je blokové čištění města,“ upřesnil ředitel. Podle něj jeho strážníci botičkami neplýtvají.

Systém železných postrojů na kola považuje za osvědčený a fungující. „Nemíníme je odbourat, budeme je dál nasazovat v rozumném měřítku. Není to hlavní náplň naší práce, ale když třeba auto stojí v zeleni, tak ji musíme dát,“ míní Prvák. Kdo najde v Třebíči botičku na svém kole, platí od stovky do tisícikoruny podle závažnosti přestupku a uvážení strážníka.

Ve Žďáře nad Sázavou už s botičkami téměř úplně přestali, nejvíce je tam využívali před deseti lety.

Expert: Botičky jsou výchovné, normální člověk se poučí

V Havlíčkově Brodě pokračují v zavedené praxi, to znamená jejich minimální používání. „My jsme botičky nikdy moc nedávali,“ uvedl Jan Pavlík, ředitel brodské městské policie. Nasazují je třeba v případech, kdy někdo opakuje přestupky a nemíní je řešit.

Antonín Musil, který se v Jihlavě dlouhé roky věnuje výuce řidičů, považuje botičky za výchovnou záležitost. „Když ji normální člověk dostane, tak se poučí a příště si dá pozor,“ popsal.

Při svých cestách po Evropě zažil, že třeba špatně parkující řidič dostane papír ve třech jazycích, aby to příště nedělal. Nebo najde lístek, že má zaplatit v eurech v nejbližším automatu. „I to je výchovné. Řidič je rád, že policisté nebyli ostří a nedali mu velkou pokutu. Ty lístky za stěračem mají taky něco do sebe,“ dodal Antonín Musil.