Na hlavním nádraží v Jihlavě do poloviny října stojí kopie vlaku, jímž před sto...

Na hlavním nádraží v Jihlavě do poloviny října stojí kopie vlaku, jímž před sto lety cestovali čeští legionáři. Návštěvníci uvidí i expozice uvnitř soupravy a poznají, jak v nich vojáci trávili čas. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Na jihlavském nádraží stojí vlak s „těpluškou“ i sibiřskou prodejnou

  • 2
Tohle není žádná lokálka ani rychlík. Na jedné ze slepých kolejí na jihlavském hlavním nádraží bude až do 18. října stát speciální Legiovlak. Je to kopie soupravy, jakou na konci první světové války cestovali českoslovenští legionáři. Veřejnost si jej může prohlédnout zdarma.

Speciální vlak, kopie skutečného, má deset vagónů a jeden z nejzajímavějších nese prapodivné označení. Říká se mu „těpluška“. Za války v roce 1918 se jím českoslovenští legionáři přepravovali. Takový vagon měl dvojitou podlahu a stěny s dvojí obšívkou. Jeho kapacita stačila pro čtyřicítku vojáků nebo osm koní.

Legiovlak

Na nádraží v Jihlavě je otevřený ve všední dny od 8 do 18 hodiny, o víkendech od 9 do 19. Komentované prohlídky začínají ve 13 hodin a opakují se každou hodinu. Vstup je zdarma. Otevřená je i expozice v nádražní restauraci s desítkami informačních panelů o první světové válce.

„Těpluška je označení převzaté z ruštiny pro původně běžný nákladní vagon se střechou, který byl upravený zateplením stěn pro dopravu osob,“ popsal mluvčí Československé obce legionářské Miloš Borovička.

Českoslovenští legionáři se podle něj s takovými vagóny setkávali již od začátku první světové války při přepravě na frontu a dalších přesunech, ale sami s nimi disponovali až od začátku roku 1918.

„Tehdy byl československý sbor nucený zahájit ústup z Ukrajiny před postupujícími vojsky Německa a Rakousko-Uherska,“ dodal Borovička.

Ve vlaku byla i prodejna. Legionáři tu nakoupili tabák i hodinky

Legiovlak se skládá ještě z dalších devíti vagonů - kupříkladu štábního, zdravotního, kovářského či poštovního. Je tam ale i obrněný vůz či prodejna.

„Jde o repliku prodejního pultu, jaké byly v kantýnách legionářských jednotek na Sibiři,“ zmínil Borovička. Prodejny s potřebami a potravinami pro vojáky provozovaly jednak samosprávy jednotlivých pluků, později podobná zařízení provozovala celosvětová organizace YMCA.

„Tehdy se v té kantýně prodávaly všechny možné věci, třeba psací potřeby, cigarety, tabák, konzervy, nějaký alkohol, rukavice, ponožky, šle, sešity či hodinky,“ vyjmenoval Zdeněk Kubec z Legiovlaku.

„Něco se zásobovalo z vlastních zdrojů a něco YMCA dovážela,“ doplnil muž, který se včera na jihlavském nádraží staral o prodejnu v Legiovlaku. Nabízel i aktuální publikace a archivní pohlednice.

Moderní vymožeností je počítač, který pomůže najít legionáře

Kubec doplnil, že zájemci mají v tomto mimořádném vlaku možnost zjistit, zda jejich předek byl v legiích, nebo získat přehled o mužích z města či obce, kteří bojovali v letech 1914 až 1918 za samostatný československý stát.

„Databáze se nevztahuje na rakousko-uherské vojáky, ani na zajatce,“ upřesnil. „V databázi vyhledáváme hlavně podle jména a příjmení. Zeptám se pak také na kontrolní otázku - na obec, kde se ten který legionář narodil, případně čím se ten člověk vyučil nebo jakou živnost provozoval,“ uvedl dále muž z Legiovlaku.

„Pak se dá napsat na vojenský historický archiv, kde mají spis toho legionáře a tam je daleko více informací pro potomky,“ vysvětlil.