Výstavbu obchvatu Okříšek a nové silnice do průmyslové zóny blokují dohady obcí, kudy by vlastně měla spojka vést. Ilustrační snímek

Výstavbu obchvatu Okříšek a nové silnice do průmyslové zóny blokují dohady obcí, kudy by vlastně měla spojka vést. Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Obce se hádají o silnici do průmyslové zóny. A firmy už zvažují odchod

  • 3
Obce v okolí průmyslové zóny u Třebíče se pořád dohadují, kudy a přes čí pozemky by měla vést tak potřebná nová silnice k firmám. Zatímco proti západní variantě protestovaly Petrovice, východní trasa východní trasa není ideální pro Novou Ves. Firma Mann+Hummel naznačuje, že má v Polsku lepší podmínky.

Měla to být dopravní stavba, která rychle a elegantně za využití stamilionů z dotací vyřeší obchvat několika obcí. A navíc měla konečně na důležité silnice důstojně napojit jednu z největších průmyslových zón na Vysočině, která se nachází v obcích Nová Ves a Přibyslavice na Třebíčsku.

Jenže tento ambiciózní projekt přeložky silnice II/405 v úseku od Červené Hospody za Okříšky zatím troskotal na odporu lidí z Petrovic. Těm se nelíbila navržená „západní“ varianta odbočky z této silnice do průmyslové zóny. Byla narýsovaná přes petrovický katastr.

„Je to vypočítavost sousedních Okříšek, které si tím částečně na pozemcích sousedů řeší staré problémy s obchvatem. Ohrozí nám to spodní vody a krom jiného navíc komunikace povede blízko domů,“ zaznívalo z Petrovic.

Projektant tak zpracoval novou trasu odbočky k firmám v Přibyslavicích a Nové Vsi. Petrovický katastr tato silnice „lízne“ z druhé, východní strany, blíž Krahulovu. S tím Petrovice zásadní problém nemají.

A ani Krahulov neprotestuje. „Jsme bez připomínek, víc k tomu říkat aktuálně nebudu. Za celou věc se vyjadřuje hejtman Běhounek,“ uvedl starosta František John.

Obchodní partneři se bojí, že dodávky nedorazí z firem včas

Jenže výhrady nyní přichází z Nové Vsi. Nejnověji navrženou trasou přeložky do průmyslové zóny se ještě bude zabývat obecní rada a zastupitelstvo.

„Nám by silnice procházela docela velkým územím kolem řeky přes spoustu pozemků, tedy soukromých majitelů. Těm se to nelíbí už teď. Budeme o tom ještě jednat. Další schůzku s hejtmanem máme domluvenou na polovinu února. Před ní se sejdeme my, starostové dotčených obcí, a šéfové firem, co tu působí,“ řekl tamní starosta Leoš Durda.

Jen ve firmě Mann+Hummel v Nové Vsi pracuje 1 350 lidí. Naprostá většina z nich dojíždí, a to po úzkých klikatých silnicích. Firma denně vypraví skoro 80 kamionů a dvacítku menších náklaďáků.

„Pro mateřskou firmu začíná být zajímavé Polsko. Lobbujeme však za to, aby projekty v Nové Vsi zůstaly. Jenže dobrá dopravní dostupnost je zásadní. Přijet sem není jednoduché, hlavně v zimě. Kousek od nás jsou rozvíjející se firmy Huhtamaki, Fränkische, Alfa In. Spojení na Jihlavu i Velké Meziříčí ale není vůbec ideální. I zákazník si logicky dělá analýzy rizik. Zajímá ho pravděpodobnost, že dodávka nedorazí včas,“ naznačil možný problém šéf firmy Mann+Hummel Jiří Paroulek.

Hejtman tak protichůdná stanoviska obcí nepamatuje

Situace začíná být vážná. A tak celou věc osobně převzal přímo hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (nestraník za ČSSD), který jinak dopravu ve své gesci nemá. Stal se jakýmsi moderátorem celé rozvířené diskuse.

Nad celou záležitostí ale i on trochu krčí rameny. „Moderoval jsem již různé diskuse, ale takto protichůdná stanoviska zúčastněných obcí nepamatuji. Poslední jednání mě však naplnilo nadějí, že se schůdné řešení najde,“ říká první muž Vysočiny.

Po schůzce starostů dotčených obcí s ním, která se uskutečnila před pár dny na krajském úřadě, to vypadá, že se schyluje ke klidu zbraní a začátku spolupráce. A ta může v ideálním případě znamenat, že v létě 2018 přijedou bagry a začnou stavět novou silnici.

„Tuto průmyslovou zónu navštívil premiér Bohuslav Sobotka i prezident Miloš Zeman. Shodli se, že na nezaměstnaností sužovaném Třebíčsku je rozvoj zdejších firem velmi důležitý. Bohužel ho limituje dopravní obslužnost,“ říká Běhounek.

Podle něj je naprosto zásadní kvůli přípravě stavby, na kterou se pak nemusí najít dotační peníze, aby se všichni zúčastnění do dubna tohoto roku shodli, kudy silnice k firmám definitivně povede.

Do špatně přístupné průmyslové zóny by měla vést nová silnice. Kudy to ale bude, se obce nemohou dohodnout.

Do špatně přístupné průmyslové zóny by měla vést nová silnice. Kudy to ale bude, se obce nemohou dohodnout.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz