"Optimální řešení této křižovatky by byla její přestavba v kruhový objezd. Jenže to by stálo desítky milionů korun a pokud ty by se našly, roky by trvalo získání potřebných pozemků," je si vědom Miloš Vystrčil.
Sám několik let starostoval největšímu městu v okolí křižovatky, Telči. A zvýšení bezpečnosti na ní řešil v minulosti i jako vysočinský hejtman. Nyní přišel s něčím novým, o čem se dosud v souvislosti s Kasárenskou křižovatkou nemluvilo.
Pořízení zpomalovacích semaforů by bylo oproti kruhovému objezdu za hubičku, odpadla by i složitá jednání o pozemcích. "Je to řešení rychlé a jednoduché. Není stoprocentní, ale každopádně by mohlo zmírnit tragické následky nehod," konstatoval.
Na Kasárenské křižovatce nedaleko Želetavy se mnoho nehod nestává. Ovšem pokud k nim dojde, mívají ty nejhorší následky. Každoročně na ní zemře minimálně jeden člověk. Letos už tam zahynuli řidič kamionu v únoru (více o nehodě čtěte zde) a spolujezdkyně z osobního auta v dubnu (podrobnosti najdete zde).
Zpomalovací semafory by podle Vystrčila měly být umístěny na hlavní silnici I/38 před křižovatkou jak ve směru od Jihlavy, tak od Znojma. Nastaveny by byly tak, aby umožnily na zelenou nerušený průjezd řidičům, kteří dodrží předepsanou sedmdesátku. Pokud pojedou rychleji, skočí jim červená a budou muset zpomalit, případně zastavit.
Kdo má být zastaven? Řidič na vedlejší nebo na hlavní?
Podobné semafory už fungují v některých vysočinských městech, například v Havlíčkově Brodě na Masarykově ulici. "Tento nápad se ještě neřešil," potvrdila ředitelka jihlavské správy ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.
Policie myšlenku podporuje. Semafory ve volné krajině by jí nevadily. Podle krajské policejní mluvčí Dany Čírtkové ale bude konečné stanovisko policie záležet na přesnosti projektu. "Nepozornost řidičů, kdy přehlédnou stopku na vedlejší silnici to neřeší. A pak je otázka, kdo by měl být zpomalen či zastaven. Zda řidiči jedoucí po hlavní silnici nebo po vedlejší," uvedla.
ŘSD se jako majitel komunikace, na jehož náklady by semafory byly pořízeny, nechá Vystrčilův nápad posoudit. "Zabýváme se každým podnětem ke zlepšení situace na našich silnicích. Necháme udělat analýzu, zda to budou účelně vynaložené prostředky," nastínila Tesařová.
Síla nárazu se rovná druhé mocnině rychlosti v jeho okamžiku...
Na křižovatce je už teď snížená rychlost. Na hlavní silnici na sedmdesát kilometrů v hodině. Dopravní značky ji omezují i na vedlejší, kde je dokonce stopka a na asfaltu zdrsněný a hrbolatý povrch. Jenže omezení tam málokdo dodržuje. A řidiči už mnohokrát stopku přehlédli. "Z hlediska dopravního značení už více udělat nemůžeme," pravila mluvčí Čírtková.
Podle Vystrčila, bývalého profesora fyziky na gymnáziu, řešení se zpomalovacími semafory dá autům od Telče či od Třebíče více času přejet frekventovanou silnici. A pokud už k nějaké nehodě dojde, sníží její následky na polovinu.
"Síla nárazu se rovná druhé mocnině rychlosti v jeho okamžiku. Ve stovce je tak dvojnásobná, než když jede někdo sedmdesátkou. Když budou řidiči donuceni ji dodržovat, případná nehoda bude mít poloviční deformační účinky," vypočítává senátor.
Pro svůj návrh získal podporu krajského ředitele policie na Vysočině Radka Malíře, kterému svou myšlenku představil. "Společně se teď budeme snažit přesvědčit ministerstvo dopravy a ŘSD o vhodnosti tohoto záměru," dodal Vystrčil.