Nejen nový žirafí pavilon, který už v zoo stojí. Nebo velký "plazinec" s unikátní architekturou, který teď stavbaři budují. Také nové parkoviště by mělo vzniknout v zoologické zahradě. A úvaha směřuje ke stáním ve dvou patrech.
Nedostatek parkovacích míst řešila zoologická zahrada jako již tradičně v letní sezoně. Ta letošní byla rekordní, co se týče návštěvnosti. Jen v červenci a srpnu se tam přišlo na zvířata podívat více než 130 tisíc lidí.
Vedení zoo se rozhodlo situaci s parkováním řešit. Oslovilo pětici architektů s jasným úkolem: vymyslet co nejsmysluplnější návrh parkoviště, které zároveň nenaruší současný ráz jihlavské zoo.
A další podmínky? Že stání budou účelná, úsporná a skloubí se s okolím. Současná kapacita 220 míst k parkování se má přitom zvýšit zhruba na dvojnásobek. Na základě pomyslné architektonické soutěže se vybere trio nejúspěšnějších odborníků. Jejich jména budou známá do měsíce.
"Dostaneme návrhy architektů a z toho vybereme tři, které finančně ohodnotíme. Jde zatím čistě jen o skicu - tedy architektonický návrh, jak by to mělo vypadat. Chceme parkoviště rozšířit o 150 míst," popsal vedoucí výstavby Jiří Zita.
Řešením by bylo podle mluvčí jihlavské zoo Kateřiny Kosové zřídit nová stání pro auta buď nahoře nad těmi stávajícími, nebo pod nimi. Tedy: navýšit současná místa o jedno patro, nebo naopak rozšířit stání níže, do podzemí.
Až bude jasné, který návrh vyhraje, tak architekta a následně i stavební firmu čeká ještě domluva s radnicí, která se zřejmě chopí financování. Zoo na investici do parkoviště nedisponuje dostatkem finančních prostředků.
Parkoviště je v létě nedostačující
"Součástí návrhů bude odborný odhad ceny stavby, abychom věděli, o jakých penězích se bude mluvit," upřesnil Jiří Zita. Podle něj už k debatě s jihlavskými zastupiteli došlo.
"Právě při ní jsme se dohodli, že si necháme vypracovat návrh s odborným odhadem, předložíme jim ho a uvidíme, jak se dokážou pro tu akci zapálit. A hlavně jde o to, jak to bude vypadat s rozpočtem města," vysvětlil Zita.
"Je fakt, že přes léto - tak tři čtyři měsíce - je parkoviště pro kapacitu zoo nedostačující. A i městu by se rozšíření parkoviště hodilo. Uvažovali jsme, jak to udělat. Jednou z možností je získat od sousední firmy Modeta Style další pozemky," nastínil náměstek primátora Josef Kodet.
I podle něj se však ještě nabízí možnost navýšit stávající plochu parkoviště u zoo o jedno podlaží. "Ten pozemek je totiž předurčený k tomu, že by se dal takto využít," vysvětlil náměstek.
Na úpravách by se podle Josefa Kodeta začalo pracovat nejdříve v roce 2015. "Zoo by to nejradši realizovala co nejdřív, ale já si myslím, že příští rok to nepřipadá v úvahu. Město má totiž spoustu investičních akcí, takže bych to tipoval nejdříve na rok 2015," doplnil muž z nejužšího vedení jihlavské radnice.
"Postavit před hlavním vstupem parkovací dům, to není řešení. Celé to spočívá v tom, že pláň vytváří jakési entrée při vstupu do zahrady. Vymyslet něco, co bude harmonické a zároveň zkapacitní tu plochu, to nebude jednoduché," uvedl "dvorní" architekt jihlavské zoo Jaroslav Huňáček, který je také jedním z oslovených odborníků. "Bylo by fajn, kdyby město koupilo Modetu," poznamenal.
Ten, kdo má možnost podívat se na zoo v Jihlavě z letadla, zjistí, že nový areál má tvar štíra. A tato jedinečnost by se měla podle Jaroslava Huňáčka zachovat. Zadání je podle něj výzva pro architekty.