„Je to vhodný termín pro zahájení změn. Děti nejezdí do školy a mnoho cestujících čerpá dovolenou nebo cestují do práce na kole. Plný zápřah očekáváme spíše na začátku září, ale to už bychom mohli mít všichni tyto změny zažité,“ míní Lukáš Německý, vedoucí osobní dopravy ve společnosti Zdar, která MHD zajišťuje.
Jak se změní MHD ve Žďáře
|
Už před spuštěním čelí radnice i dopravce mnoha připomínkám. Stěžují si hlavně lidé ze Žďáru 2 - Zámku, kde „prořídly“ ranní spoje. „Bydlím u zámku a na náměstí můžu jet ráno v 7.10 a pak až v 9.45. Proč jste zrušili autobus, který jezdil v 8 hodin? Byl hodně vytížený,“ zní jedna z připomínek v dotazovně na webu města. „Dvojku“ však supluje ještě linka 7.
Například zastupitel Karel Herold (ČSSD) horší obslužnost Žďáru 2 kritizoval už na květnovém zastupitelstvu a poukazoval, že se budou starší lidé hůře dostávat na polikliniku. K lince 2 má výhrady i mateřská škola v Santiniho ulici. Učitelky se budou s dětmi hůře dostávat například do divadla nebo k bazénu v centru.
Bude lepší návaznost na vlaky i silnější spojení s podniky
„Některé připomínky už se podařilo zapracovat. Je to však spíše o zvyku lidí, kteří dosud jezdili dvojkou. Kdo takhle cestuje dvacet let, může se mu to zdát jako změna k horšímu. Řešení ovšem nabízí linka 5 nebo 7, které mají zastávky jinde. Jednotlivé čtvrti zůstaly obslouženy v těch časech, jako jsou nyní,“ hájí změny starosta Zdeněk Navrátil (Žďár - Živé město).
Jenže nejbližší zastávka v Sychrově ulici u pošty, kudy jezdí linka 5, nemá parametry, aby na ní mohly bezpečně čekat školní kolektivy.
Novou MHD její tvůrci postavili na periodicitě, linky budou jezdit každou hodinu ve stejný čas, zlepší se také návaznost na vlaky. „Posílilo a zkvalitnilo se spojení s průmyslovými podniky v Jamské ulici a obslužnost Tokozu v pracovních dnech,“ říká ke změnám Navrátil.
Pro další zlepšení služeb chce radnice a dopravce sbírat další připomínky. „Ty odůvodněné se budeme snažit zapracovat do snad už finálního jízdního řádu, který by měl platit od ledna,“ podotýká starosta. První půlrok proto radnice bere jako zkušební.
Zastávky na Klafaru budou až později, dosud nejsou hotové
Město na přípravách změn spolupracovalo s odborníky z pardubické dopravní fakulty v čele se žďárským Pavlem Drdlou přes dva roky. Vznikla kvůli tomu pracovní skupina. Do změn zapracovala například i výzkum dopravních proudů, který sledoval nejen to, kde cestující nastupují, ale také vystupují.
Ne vše se podařilo připravit včas. Zastávky v Sázavské a Libické ulici na novém sídlišti Klafar, kam dosud MHD nejezdila a na něž si vedení města v rozpočtových opatřeních vyčlenilo tři miliony korun, začnou fungovat zřejmě od srpna.
„Mrzí mě to, ale především na zastávce Libická se musí překládat sítě a posouvat zídka, aby splnila normy pro zálivy a rozhledové trojúhelníky v křižovatce a podobně,“ vysvětluje starosta.
Dopravce na žďárských linkách loni přepravil 1 110 000 cestujících, toto číslo se za poslední roky příliš nemění. „Pokud má systém linek MHD oslovit více lidí, musí nabízet nové možnosti dopravního spojení - nové linky, pravidelnost, časové kupóny,“ poukazuje Německý.
Výše jízdného zůstává stejná - plné jízdné 11 korun, 9 korun na předplacenou čipovou kartu.