Třebíč změní systém městské dopravy, zavede páteřní linky

  9:40aktualizováno  9:40
V Třebíči se chystá největší revoluce v městské autobusové dopravě od osmdesátých let. V novém systému zůstane přestupním uzlem Karlovo náměstí, vzniknou ale tři páteřní linky a další doplňkové. Systém vstoupí do půlročního zkušebního provozu 3. září, ve čtvrtek jej schválili zastupitelé.
V Třebíči se chystají velké změny v autobudové dopravě. Ilustrační snímek

V Třebíči se chystají velké změny v autobudové dopravě. Ilustrační snímek | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Zatím v Třebíči zůstane nastupování jen předními dveřmi autobusů. "Je to sice pomalejší, ale eliminuje to černé pasažéry, kromě Tábora to u ostatních měst v republice srovnatelně velkých jako Třebíč takto funguje," konstatoval vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici Aleš Kratina.

Město už vedlo předběžná jednání s provozovatelem městské autobusové dopravy, společností ICOM transport, která by v případě požadavku ze strany města musela na své náklady do jednotlivých vozů nainstalovat elektronické pokladny. "Je to ovšem na diskusi," podotkl Kratina.

Významné změny v třebíčské dopravě

Síť linek bude rozdělena – na páteřní, které budou jezdit celý den pevnou trasu s jasně stanoveným intervalem s minimem výjimek (linky 1, 4, 5), a doplňkové, jejichž trasa bude variabilní a které budou doplňovat páteřní trasy (linky 10, 11, 12, 13, 14, 21 a 31). 

Přestupním uzlem zůstane Karlovo náměstí, přestupy budou garantovány po celý den, zlepší se návaznost na vlakové spoje. 

Provozní doba MAD Třebíč se prodlužuje do 23.30 hodin, a to i o víkendech.

Linka číslo 1 bude jezdit expresně po Nádražní ulici, přímou obsluhu Boroviny s nemocnicí zajistí několika spoji denně linka 14

Linka číslo 4 bude po celý den obsluhovat mimo jiné zastávky Poliklinika Hájek, Hotel Atom, Modřínová, ZŠ Na Kopcích a Samešova. Nově bude mít konečnou v Míčově ulici. 

Linka 14 bude zajíždět až do Starče. Linka 31 obslouží místní části Sokolí, Račerovice, Budíkovice a Pocoucov. 

Patrně v říjnu by měla být zavedena přestupní jízdenka. Výše jízdného zůstane deset korun za jízdu, sedm korun na čipovou kartu.

Autobusy na lince číslo 1 budou pendlovat na trase Poliklinika Vltavínská, Karlovo náměstí, sídliště Za Rybníkem v Borovině. Trasa bude zrychlená oproti současnosti, protože povede přes Nádražní ulici, vůz nebude objíždět po méně vytížených zastávkách v Kosmákově a Březinově ulici jako dosud. Čtyřka pojede z Polikliniky Vltavínská přes Karlovo náměstí k poliklinice na Hájku, do části Na Kopcích a přes Samešovu ulici na konečnou v Míčově ulici.

"Čtyřka bude nově více obsluhovat část města za mostem u ZŠ Na Kopcích. Ta je dosud poměrně opomíjená, a jestliže má někdo námitky, že to budou vyhozené peníze za prázdné autobusy, myslím, že se mýlí. Zatím tam lidi nebyli moc zvyklí autobusem jezdit, protože zajížděl do lokality jen nepravidelně, intervaly byly nepříjemné," upozornil Kratina.

Narážel tak na argumenty proti, které přednesl na schůzi zastupitelů senior a bývalý třebíčský autobusový dispečer Rudolf Milota. Ten zastupitele upozornil, že na lince číslo 4 budou nenaplněné autobusy, do kterých nastoupí jeden dva lidé.

Z Boroviny do nemocnice jen s přestupem

"Časem provozovatel autobusové dopravy přijde s tím, že se mu to nevyplácí, že chce navýšení příspěvku. Navíc v Míčově ulici zase plánovači vymysleli nesmyslné přestupy s intervalem čtvrt hodiny. Už to vidím, jak tam babička přijede, vystoupí, schoulí se pod mizerný přístřešek a bude na dešti, mrazu, větru čekat, až bude milostivě moci opět nastoupit. Je to nesmysl," doplnil Milota.

Šéf odboru dopravy Kratina ale konstatoval, že je plně na městě, zda by případnému požadavku ICOM transportu na navýšení příspěvku vyhovělo. K bezprizorním cestujícím, kteří budou podle Miloty dlouho čekat na přestupních zastávkách, upřesnil, že půjde o méně vytížené časy dopoledne a v podvečer v pracovních dnech.

Nespokojený senior se ale trefil ještě do jedné věci, která mu vadí: "Starší člověk nebude mít šanci dostat se ve všední den dopoledne bez přestupu z Boroviny do nemocnice. To nechápu už vůbec."

Aleš Kratina tvrdí, že tou dobou není velká poptávka ze strany cestujících jezdit z Boroviny do nemocnice. "Vycházím z tvrdých čísel, to ať se na mě pan Milota nezlobí. Pokud lidi z Boroviny jedou k lékaři, je vypozorované, že míří nejdříve na polikliniku Vltavínská na ambulanci, teprve potom do nemocnice. Z Boroviny jede přímý spoj na Vltavínskou a odtud zase přímý spoj do nemocnice. A to minimum cestujících prostě přesedne pohodlně na Karlově náměstí."

K nemocnici pojede několikrát denně ze Starče přes Borovinu přímý spoj číslo 14, má vykrýt zejména časy, kdy zaměstnanci nemocnice jedou do práce a zpět.

Lidé si na nový systém zvyknou

Zastupitelka Soňa Olivová (ČSSD) napadla systém jako takový. Připadá jí, že úplně nové číslování linek bude nepředstavitelnou zátěží zejména pro starší lidi.

"Je mi jasné, že prvních čtrnáct dnů v září bude hektických a denně mi tu budou zvonit telefony, ale věřím, že si lidé zvyknou a časem pochopí, že tak, jak jsme to vymysleli, je to vůči cestujícím mnohem vstřícnější. Budou přesně vědět, že páteřní linky nemají žádné výjimky. A naučí se jezdit variabilními linkami. Nakonec to pro ně bude přehlednější," vysvětlil Kratina s tím, že se chystají propagační letáky, vzniknou webové stránky speciálně určené MHD v Třebíči a bude možné si do mobilu stáhnout aplikaci s jízdními řády.

Veřejnosti v Třebíči významně chybí lepší spojení pomocí MHD do obchodního centra Stop Shop. Blíží se ale dohoda majitelů obchodů v areálu a města. Na základě ní vyroste ve Stop Shopu nová autobusová zastávka a bude sem zajíždět pravidelná placená linka.

Celou změnu systému dopravy zpracovala brněnská společnost KPM Consult. Po půlročním zkušebním provozu bude systém vyhodnocen, lze jej ještě upravit.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Další z rubriky

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Slavnou bránou se Jihlava chlubí, na víkendy a odpoledne ji ovšem zavírá

Brána Matky Boží, jedna z nejvýznamnějších památek Jihlavy, je nyní otevřená...

Brána Matky Boží ze 13. století je jednou z nejvýznamnějších historických dominant Jihlavy. Ale když ji turisté chtějí...

Víc kamionů vedle sebe na kluzké zúžené D1. Kolaps způsobí další vánice

Kolony nákladních aut na 66. km D1 (13. prosince 2018)

Hned několik příčin měl středeční kolaps D1 kolem Humpolce. Před zimou nedokončené práce v rekonstruovaném úseku a z...

Najdete na iDNES.cz