Zemina zmizela, spor o cyklotrasu trvá. Mluví se o objížďce i plotu

  11:01aktualizováno  11:01
Halda zeminy z cyklotrasy u Bradla poblíž Jihlavy sice zmizela, jenže vleklý problém zůstává dál. Chataři stále bojují za volný průjezd ke svým nemovitostem, což majitel jednoho z pozemků odmítá. Nechce, aby jeho lesní cestu využívali cyklisté, chodci a hlavně auta.

Aktuálně mohou cyklisté i pěší „proklouznout“ sporným místem cyklotrasy kolem Bradla bez problémů. Jak to ale bude dál, se zatím neví. Ve hře je i varianta, že by se porazil jeden strom a cesta se rozšířila směrem k řece. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Kauza mezinárodní cyklostezky vedoucí z Jihlavy přes Třebíč až do Rakouska připomíná pořádně zacuchané klubko nití. A rozmotat ho není ani trochu jednoduché. Ve chvíli, kdy se zatáhne za jeden konec, další na druhé straně se o to víc zašmodrchá.

Pořád jde přitom o jedno a to samé - majitel jednoho z pozemků v dané lokalitě nesouhlasí s tím, aby cyklisté, chodci a hlavně auta využívali jeho lesní cestu. Spor se táhne už třetím rokem a řešení je v nedohlednu.

Fotogalerie

„Ne, k žádné dohodě zatím nedošlo,“ hlásí Jan Plevčík, starosta Velkého Beranova, pod který Bradlo spadá. „Ale co mám informace, teď tam žádný problém není. Cesta je průjezdná,“ dodává.

Volná je ovšem pouze kvůli předběžnému opatření, které majiteli inkriminovaného pozemku Rostislavu Prokešovi přikázalo obnovit a zachovat průjezd pro nemotorová vozidla a průchod pro chodce v šířce minimálně 1,5 metru.

„Já to předběžné opatření dodržuji, ale ostatní ne. Jen se tam běžte podívat a uvidíte, že tudy jezdí i auta, která tam nemají co dělat,“ rozčiluje se Prokeš.

Cesta se rozšíří k řece a majitele obejde, plánují chataři

V daném úseku má totiž svoje nemovitosti několik chatařů, kteří se k nim potřebují dostat. Navíc nedaleko je rovněž rekreační objekt Petrovický mlýn. „Třeba teď v květnu k nám mají dorazit děcka, vozíčkáři. Nedovedu si představit, jak jinak bychom je k nám dostali,“ říká majitel Petrovického mlýna Daniel Rychnovský.

Právě on je hlavním bojovníkem za neomezený průjezd po cyklotrase. Hovoří a jedná však za většinu chatařů. „Žádáme po magistrátu, aby stanovil účelovou komunikaci,“ hlásí.

A v rukávu má ještě jeden trumf. „Povodí Moravy vyjednalo, že cesta, která je blokovaná Prokešem, se trochu rozšíří směrem k řece Jihlavě. Tím pádem se ten jeho pozemek obejde,“ vysvětluje.

Ostatní chataři jsou z takovéto vidiny nadšení. „Pokácí se jeden strom. A jelikož Prokeš musí dodržet ten metr a půl, tak když se cesta rozšíří ještě o metr, vyjde to akorát. A on si tam může nasázet ty svoje stromky,“ vzkazuje Milan Štěpánek. „Myslím, že do měsíce by to mělo být hotové,“ doplňuje Rychnovský.

Jenže tak jednoduché to zřejmě nebude. „Zatím se jedná jenom o nápad, který už ale někdo vydává jako hotovou věc. Není to tak jednoduché. I když dá Povodí Moravy souhlas, musí se pak vyjádřit i odbor dopravy a tak dále,“ brzdí nadšení Plevčík.

Navíc Povodí Moravy se kloní spíš k zachování původní historické cesty a zmiňovanou variantu považuje pouze za úvahu.

K průjezdu chce Prokeš vydávat speciální povolenky

S další možností pak přišel sám Prokeš, který hodlá vydávat chatařům speciální povolenky pro průjezd přes svůj pozemek. „Mám je na stole, stačí je jenom vytisknout. Nikoho s nimi ale obcházet nebudu. Kdo ji chce, musí si o ni požádat. A já zvážím, jestli ji opravdu potřebuje,“ říká.

Zároveň však dodává, že ve hře je stále i varianta, že svůj pozemek jednoduše oplotí.

Záležet prý bude na tom, jak rozhodne Magistrát města Jihlavy. Jenže ten s rozhodnutím příliš nepospíchá. Ostatně na tom jediném se všichni shodnou.

„Podali jsme na krajský úřad stížnost na nečinnost správního orgánu. Jihlavský magistrát s tím pořád nic nedělá,“ zlobí se Rychnovský. A podobně odpovídá také Prokeš. „Čekám na to, až magistrát konečně řekne, jaký charakter to celé má a kdo se k té cyklotrase přihlásí.“

A co na to radnice? „Kraj nám napsal, že musíme rozhodnout do 60 dnů, což bude zhruba do konce června. Ale jak rozhodneme, to zatím nechci předjímat,“ krčí rameny vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka.

Prokeš vytiskne povolenky. Bez nich tudy jezdit nebudete, tvrdí majitel pozemku

Rostislav Prokeš se dlouhodobě snaží cyklotrasu na svém pozemku přehradit.

Rostislav Prokeš se dlouhodobě snaží cyklotrasu na svém pozemku přehradit.

Pro většinu cyklistů a vyznavačů pěší turistiky na Jihlavsku je „potížistou“, který dělá naschvály. A stejně tak mu na jméno nemůžou přijít ani chataři z lokality Bradlo. On se ale hájí: Bráním jen svůj majetek!

Rostislav Prokeš je majitelem pozemku, přes který vede cyklotrasa z Jihlavy do Rakouska. Právě ta mu vadí. „Já potřebuju na svém pozemku pracovat. A co když dolů spadne kámen a někomu se něco stane?“ argumentuje.

Jednal jste o tom s provozovatelem cyklotrasy?

Ne, nikdo se k ní nehlásí. Já na svém pozemku žádnou neprovozuji, Velký Beranov taky ne a ani dobrovolný svazek obcí. To mám přímo od jeho předsedy pana Vymazala.

Nicméně v současné době přes váš pozemek cyklotrasa vede...

Ano, je to předběžné opatření, které já dodržuji. Jsou ale tací, kteří tam jezdí autem, ačkoliv nesmí.

Prý se chystáte rozdávat nějaké speciální povolenky pro průjezd přes váš pozemek?

To souhlasí. Pro devět chatek už je mám, stačí je jenom vytisknout.

Mluvíte o devíti chatkách, ale co ostatní majitelé nemovitostí?

Nikdo jiný si neřekl. A já přece nebudu někoho obcházet. Kdo bude chtít, může si o ni požádat. A já zvážím, jestli ji opravdu potřebuje.

Vy jste ovšem také v minulých měsících mluvil o tom, že si svůj pozemek necháte oplotit. To by pak asi byla chatařům povolenka k ničemu, ne?

Podívejte se, prvopočátek je cyklotrasa, to je masivní záležitost. Když zmizí, tak já nemám důvod nic oplocovat. Ale v současné době za ten daný úsek nikdo nezodpovídá. Čekám, až jihlavský magistrát konečně rozhodne, jaký charakter to celé vlastně má. A když to nepůjde po dobrém, dám tam oplocení. Je to můj les a není nikde dáno, že v něm musí být cesta.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Pelhřimovskem procházely svaté Lucie. Hlídaly, aby ženy neuklízely

Na snímku z Černova u Nové Bukové působí Lucie strašidelně, ale ve skutečnosti...

Na Pelhřimovsku drží velice vzácnou adventní tradici - předvánoční obchůzky svatých Lucií. Průvod, který míval až...

Opravte kaverny a rozšiřte pruhy na D1 u Humpolce, nařizuje ŘSD stavbařům

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 103. kilometru dálnice D1 u Větrného...

Ředitelství silnic a dálnic vyzvalo firmu Geosan Group, která v konsorciu opravuje kritický úsek D1 u Humpolce, aby...

Chotěboř opraví náměstí a po více než půlstoletí vyzvedne propadlou kašnu

Od poloviny minulého století mají na chotěbořském náměstí propadlou kašnu....

Chotěboř se přiřadila k městům, která hodlají vynaložit miliony na nové centrum. V příštím roce chce modernizovat...

Najdete na iDNES.cz