Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železniční romantika mizí, na Jihlavsku skončily poslední závory s klikou

  11:09
Kus starého železničního světa nenávratně mizí. Na Jihlavsku přestaly v červnu fungovat u kolejí poslední závory ovládané klikou. Nacházely se v Jihlávce, nedaleko Počátek, na železniční trase spojující Vysočinu s Jihočeským krajem.
Výpravčí Vlastimil Pařízek má v Okříškách na Třebíčsku starosti i ruční...

Výpravčí Vlastimil Pařízek má v Okříškách na Třebíčsku starosti i ruční spouštění závor. Je zde jeden z mála přejezdů na Vysočině, které ještě nebyly zautomatizovány. Z Jihlavska poslední ručně ovládané závory zmizely během června. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Mechanické závory už nějaký čas nemá ani Žďársko, Havlíčkobrodsko a Pelhřimovsko. Poslední čtyři na Vysočině ještě odolávají moderní době na Třebíčsku.

„Aktuálně jsou v Moravských Budějovicích, Náměšti nad Oslavou, Studenci a Okříškách,“ informovala Nela Friebová, mluvčí Správy železnic.

Ty v Jihlávce fungovaly ještě začátkem června, nyní je tam výluka a modernizace zabezpečení. „Obsluhoval je ze stanice výpravčí tak, že zatočil klikou,“ popsal Miroslav Novotný, který je ve Správě železnic přednostou provozního obvodu Jihlava.

V Jihlávce už bude nyní zmíněný přejezd zabezpečen elektronicky. Doslouživší červenobílé závory tam již jen leží v trávě na zahradě vedle domku stojícího u kolejí.

V Okříškách před hotelem

Třeba ale v Okříškách na Třebíčsku stále patří k povinnostem výpravčího jít k závorám a zvednout je ručně pomocí kliky. Tento přejezd se nachází před někdejším hotelem Háva. Vždy je tam vidět při spouštění závor výpravčí v pracovní dny před půl sedmou večer. Přesně jak mu ukládá jízdní řád. Víc pravidelných vlaků už po této koleji nejezdí. Tento večerní je výjimkou, protože v Okříškách končí, aby přes noc nepřekážel provozu. Brzy ráno zase pokračuje dál.

„Ale závory se tady obsluhují někdy i vícekrát za den, když je třeba například při posunování,“ popisuje výpravčí Vlastimil Pařízek, který má na sobě uniformu Správy železnic podle nového vzoru platného od června.

A v nových šatech předvedl s klikou, jak funguje mechanismus starý více než století. Jelikož tyto závory jsou hned naproti restauraci, stávalo se kdysi, že někteří podnapilí hosté roztáčeli kliku svévolně a bavili se spouštěním závor. „Takže se to začalo zamykat. Bez klíče se teď už nedají ovládat,“ ukázal výpravčí.

V Kralicích už po novu

A dobře si uvědomuje, že takto obsluhuje jeden z posledních přejezdů s klikou na Vysočině. „Je jich čím dál méně. Vím, že jednou taky zmizí,“ popisuje Vlastimil Pařízek. Třeba v Moravských Budějovicích a Studenci ovládají závory klikou signalisté, nikoli výpravčí jako v Okříškách.

Ještě v roce 2018 byly závory na kliku i v Kralicích nad Oslavou. Přes dobře promazané řetězy je tam zvedali výpravčí. Systém přirovnávali k velkému setrvačníku. Závory tam zdvihali a spouštěli ručně i třicetkrát za směnu. V zimě se jim točilo hůře, museli vynaložit větší sílu. Přes Kralice jezdí i rychlíky mezi Jihlavou a Brnem, stejně jako přes Okříšky. Kralický přejezd už je ale nyní zabezpečen modernějším systémem.

Šraňky v Kralicích ovládal výpravčí ze staniční budovy, tedy na vzdálenost přes dvě stě metrů. Řetězy a dráty vedly od kliky těsně pod zemí. Čas od času je údržbáři promazali štětcem namočeným v oleji. Pokud chtěl železničář svižnějším točením závory urychlit, tak se zasekly. Systém byl důmyslný.

Dříve pracovali u drah na Vysočině závoráři, kteří seděli v malých domcích u přejezdů a kromě včasného točení klikou neměli nic jiného na starosti. Takoví zaměstnanci už v kraji nejsou. Hodně mechanických závor zmizelo v sedmdesátých letech minulého století.

U dráhy je 44 let

Výpravčí Vlastimil Pařízek nosí červenou čepici v Okříškách už patnáct let. Na stanici zná každý detail. Celkově působí na železnici ještě déle, už 44 let. „Ta práce se mi vždycky líbila. Na dráze pracoval už i můj děda,“ vzpomíná.

Žije v Jaroměřicích nad Rokytnou, ale v domovském městě strávil na stanici jen dvě směny. Ostatní roky patřily mezi jeho štace Grešlové Mýto, Kojetice a nyní právě Okříšky. V současnosti pozoruje, že cestujících nastupuje do vlaků méně než dříve. Nejvíc jich z Okříšek jezdí ve směru na Třebíč a dál do Brna. Další míří směrem na Jihlavu a Znojmo.

Městysem Okříšky někdy v současnosti projede i čtyřicet vlaků za 12 hodin. Řada těch nákladních vozí v nynější kůrovcové krizi dřevo. Kromě výpravčího jsou vždy ve směně v Okříškách i dva signalisté. Pokladní už tam v rámci úspor dva roky jízdenky u okénka neprodávají, cestující si je kupují ve vlaku.

Autor:
  • Nejčtenější

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, kterou ve žďárském útulku surově pokousal pes, v nemocnici zemřela

29. dubna 2024  9:48

Svým velmi vážným zraněním podlehla dvaašedesátiletá žena, kterou v půlce dubna napadl v psím...

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Pelhřimovsku hořelo dvanáct hektarů lesa, ze vzduchu shazoval vodu vrtulník

30. dubna 2024  14:34,  aktualizováno  16:24

U Horní Cerekve na Pelhřimovsku odpoledne hořelo 12 hektarů lesa, byl vyhlášen třetí stupeň...

Nejprve hasil požáry v Jihlavě německý sbor, před 100 lety vznikl český

1. května 2024  9:21

Ke stému výročí založení jihlavského sboru dobrovolných hasičů vyšla kniha mapující jeho historii...

Na Pelhřimovsku hořelo dvanáct hektarů lesa, ze vzduchu shazoval vodu vrtulník

30. dubna 2024  14:34,  aktualizováno  16:24

U Horní Cerekve na Pelhřimovsku odpoledne hořelo 12 hektarů lesa, byl vyhlášen třetí stupeň...

Křižovatka bude mít chytré semafory. Brodský obchvat zpomalí, obávají se řidiči

30. dubna 2024  14:21

Město Havlíčkův Brod začalo s proměnou křižovatky severovýchodního obchvatu s Kyjovskou ulicí. Chce...

Hroši chtějí uspět i v Super Cupu, posily lovili v Jižní Americe

30. dubna 2024  10:48

V letech 2016–2020 dokázali tři z pěti po sobě jdoucích sezon zakončit ziskem mistrovského titulu....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...