Na jemnickou trať se vrátí nejen výletníci. Poprvé už na Velký pátek

  10:19
Před sedmi lety by tomu věřil málokdo. Na železniční trať z Jemnice do Moravských Budějovic se vrátí vlaky. Trať, které hrozil zánik, bude sloužit nejen turistické, ale opět i běžné dopravě.
Na železniční trať mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi se po osmi letech...

Na železniční trať mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi se po osmi letech vrátí pravidelná doprava. Kromě ní bude trať, které hrozil zánik, sloužit i turistickým vyjížďkám. | foto: www.svd-jzm.cz

Uvítali to i členové Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, kteří se o záchranu tratě snažili sedm let. „V roce 2011, kdy spolek vznikl, to vypadalo beznadějně. Věřím, že na obnovení provozu mají podíl i naše dlouholeté aktivity,“ řekl předseda spolku Martin Kouřil.

Trať se nyní připravuje na zahájení běžného provozu, i když zatím jen o víkendech a svátcích.

Slavnostní zahájení se uskuteční na Velký pátek 30. března. Celý den bude po trati jezdit vzácná souprava historických vagonů z roku 1913. Běžný provoz v dalších dnech bude zajišťovat motorový vůz 810.

Vyhlídková souprava, kterou provozuje spolek, bude jezdit na 1. máje, ve dnech 15. až 18. června, kdy bude jemnická slavnost Barchan, a o prázdninových víkendech.

Pravidelná doprava skončila na trati v roce 2010. Pak se dostala na seznam lokálních železnic určených ke zrušení. Dráhu, jež je kulturní památkou, se od té doby její zastánci snažili zachránit. Nyní se Kraj Vysočina rozhodl jejich úsilí podpořit a dopravu na této dráze opět objednal.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která trať spravuje, souběžně zrušila její prodej a vrátí ji do normálně provozované železniční sítě. SŽDC se v minulosti dvakrát pokoušela trať neúspěšně prodat. Naposledy ji ocenila na devět milionů korun, čili na desetkrát nižší částku než poprvé.

Díky krajské objednávce dopravy SŽDC prodej trati nakonec na poslední chvíli stáhla a trať zůstává jako součást normálně provozované železniční sítě v majetku státu. Provoz na železnici by měl zajišťovat pražský dopravce Railway Capital. „Obnovení dopravy považujeme za velké vítězství,“ komentoval to Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

Spolek sídlí v Moravských Budějovicích, ale jeho snahy mají přesah. „Zabýváme se podporou veřejné dopravy na celé jihozápadní Moravě, která je postižená tím, že je - jakožto z hlediska dopravy přirozená oblast - rozdělená na tři kraje. A to je pro její fungování velmi nevýhodné. Každý kraj totiž k zajištění veřejné dopravy přistupuje jinak,“ řekl Kouřil.

Potřebujeme svůj vlak

Zrušení běžného provozu na trati přimělo členy Spolku pořídit si postupně dvě lokomotivy a dva historické vozy.

„Snažili jsme se zavést aspoň nějaké vlaky, a tak když je neobjednával kraj, objednávali jsme je my. Neměli jsme ale na to moc peněz a každý návoz vlakové soupravy na tuto trať znamenal desítky tisíc korun, na které jsme těžko sháněli sponzory. Tak jsme chtěli mít vlastní vlak, který bychom nemuseli odněkud vozit,“ popsal Kouřil.

Spolek začal provozovat vlastní výletní soupravu. „Ukázalo to turistický potenciál trati a vrátilo to na trať určitou kategorii cestujících,“ dodal Kouřil.

Členové spolku už měli zkušenosti s opravou historických vozidel na slovenských úzkorozchodných drahách, kde se používají otevřené vozy.

„Ty jsou mezi cestujícími velice oblíbené. Chtějí vnímat krajinu. Měli jsme možnost zakoupit staré, nepoužívané vozy a posunovací lokomotivu. Ty dva vozy jsme rekonstruovali do podoby podle naší představy. To se podařilo, takže dělají už třetí sezonu radost,“ řekl Kouřil.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Spolek tak bude od května opět jezdit na zachráněné trati s polskou lokomotivou výrobce Zastal Zielona Góra z roku 1976, která pohybem spojovací tyče na kolech připomíná parní lokomotivy. K lokomotivě jsou připojeny dva vagony z let 1948 a 1950.

„Jsou to někdejší služební vozy, používané jako doprovodné k nákladním vlakům. Upravili jsme je na vyhlídkový a bufetový vůz. Vyhlídkový vůz má otevřenou část, takže cestující mohou bezprostředně vnímat krajinu. Je uzpůsoben i pro handicapované,“ přiblížil Kouřil.

K polské lokomotivě přibude po dokončení rekonstrukce ještě československá lokomotiva z roku 1961. „Má motor Tatra a je o něco rychlejší než polská lokomotiva. Nyní ji dáváme do provozuschopného stavu,“ řekl Kouřil.

Památkově chráněná trať o délce 21 kilometrů byla uvedena do provozu v roce 1896, pravidelná osobní doprava zde skončila 31. prosince 2010.

  • Nejčtenější

Semafor, kde se řidiči chytají do pasti. Vysvobodí je jízda na červenou

13. března 2024

Premium Do překvapivé situace se někdy dostávají řidiči v Jihlavě na rušné křižovatce u Teska. A to...

Farníci i sportovci proti Babišovi. Od jeho návštěvy Brodu se distancují

11. března 2024  16:36

Nepříliš vlídného přijetí se dnes dočkal předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který přijel na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezidenta Beneše nemám rád, říká praprasynovec generála Syrového

17. března 2024

Premium Tři čtvrtě století od zpolitizovaného soudního procesu z roku 1947 trvalo, než se příbuzní...

Hokejisté Zlína jsou v semifinále první ligy, Poruba je porážku od vyřazení

13. března 2024  21:19

Obhájce triumfu v první hokejové lize Zlín postoupil v nejkratší možné době do semifinále. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodloužená verze seriálu Byl jednou jeden dům je po 30 letech k vidění

18. března 2024  14:14

Dílem Obvaziště Boccaccio v neděli skončila repríza oblíbeného seriálu Byl jednou jeden dům....

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Prodloužená verze seriálu Byl jednou jeden dům je po 30 letech k vidění

18. března 2024  14:14

Dílem Obvaziště Boccaccio v neděli skončila repríza oblíbeného seriálu Byl jednou jeden dům....

Vlaky mezi Tišnovem a Novým Městem ničil spoj kolejí. Úsek je již opravený

18. března 2024  11:31

Mezi Tišnovem na Brněnsku a Novým Městem na Moravě na Žďársku znovu jezdí vlaky. Vyplývá to z...

Obliba sdílených kol na Vysočině roste, půjčovat se začnou i ve Žďáře

18. března 2024  9:07

Na cesty do práce, do školy, přesuny mezi úřady nebo i k návratům z noční zábavy využívají...

Prezidenta Beneše nemám rád, říká praprasynovec generála Syrového

17. března 2024

Premium Tři čtvrtě století od zpolitizovaného soudního procesu z roku 1947 trvalo, než se příbuzní...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...