Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na jemnickou trať se vrátí nejen výletníci. Poprvé už na Velký pátek

  10:19aktualizováno  10:19
Před sedmi lety by tomu věřil málokdo. Na železniční trať z Jemnice do Moravských Budějovic se vrátí vlaky. Trať, které hrozil zánik, bude sloužit nejen turistické, ale opět i běžné dopravě.

Na železniční trať mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi se po osmi letech vrátí pravidelná doprava. Kromě ní bude trať, které hrozil zánik, sloužit i turistickým vyjížďkám. | foto: www.svd-jzm.cz

Uvítali to i členové Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě, kteří se o záchranu tratě snažili sedm let. „V roce 2011, kdy spolek vznikl, to vypadalo beznadějně. Věřím, že na obnovení provozu mají podíl i naše dlouholeté aktivity,“ řekl předseda spolku Martin Kouřil.

Trať se nyní připravuje na zahájení běžného provozu, i když zatím jen o víkendech a svátcích.

Slavnostní zahájení se uskuteční na Velký pátek 30. března. Celý den bude po trati jezdit vzácná souprava historických vagonů z roku 1913. Běžný provoz v dalších dnech bude zajišťovat motorový vůz 810.

Fotogalerie

Vyhlídková souprava, kterou provozuje spolek, bude jezdit na 1. máje, ve dnech 15. až 18. června, kdy bude jemnická slavnost Barchan, a o prázdninových víkendech.

Pravidelná doprava skončila na trati v roce 2010. Pak se dostala na seznam lokálních železnic určených ke zrušení. Dráhu, jež je kulturní památkou, se od té doby její zastánci snažili zachránit. Nyní se Kraj Vysočina rozhodl jejich úsilí podpořit a dopravu na této dráze opět objednal.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která trať spravuje, souběžně zrušila její prodej a vrátí ji do normálně provozované železniční sítě. SŽDC se v minulosti dvakrát pokoušela trať neúspěšně prodat. Naposledy ji ocenila na devět milionů korun, čili na desetkrát nižší částku než poprvé.

Díky krajské objednávce dopravy SŽDC prodej trati nakonec na poslední chvíli stáhla a trať zůstává jako součást normálně provozované železniční sítě v majetku státu. Provoz na železnici by měl zajišťovat pražský dopravce Railway Capital. „Obnovení dopravy považujeme za velké vítězství,“ komentoval to Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

Spolek sídlí v Moravských Budějovicích, ale jeho snahy mají přesah. „Zabýváme se podporou veřejné dopravy na celé jihozápadní Moravě, která je postižená tím, že je - jakožto z hlediska dopravy přirozená oblast - rozdělená na tři kraje. A to je pro její fungování velmi nevýhodné. Každý kraj totiž k zajištění veřejné dopravy přistupuje jinak,“ řekl Kouřil.

Potřebujeme svůj vlak

Zrušení běžného provozu na trati přimělo členy Spolku pořídit si postupně dvě lokomotivy a dva historické vozy.

„Snažili jsme se zavést aspoň nějaké vlaky, a tak když je neobjednával kraj, objednávali jsme je my. Neměli jsme ale na to moc peněz a každý návoz vlakové soupravy na tuto trať znamenal desítky tisíc korun, na které jsme těžko sháněli sponzory. Tak jsme chtěli mít vlastní vlak, který bychom nemuseli odněkud vozit,“ popsal Kouřil.

Spolek začal provozovat vlastní výletní soupravu. „Ukázalo to turistický potenciál trati a vrátilo to na trať určitou kategorii cestujících,“ dodal Kouřil.

Členové spolku už měli zkušenosti s opravou historických vozidel na slovenských úzkorozchodných drahách, kde se používají otevřené vozy.

„Ty jsou mezi cestujícími velice oblíbené. Chtějí vnímat krajinu. Měli jsme možnost zakoupit staré, nepoužívané vozy a posunovací lokomotivu. Ty dva vozy jsme rekonstruovali do podoby podle naší představy. To se podařilo, takže dělají už třetí sezonu radost,“ řekl Kouřil.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

Čtení o zajímavých lidech, historických událostech, nevšedních akcích z celého Kraje Vysočina.

Spolek tak bude od května opět jezdit na zachráněné trati s polskou lokomotivou výrobce Zastal Zielona Góra z roku 1976, která pohybem spojovací tyče na kolech připomíná parní lokomotivy. K lokomotivě jsou připojeny dva vagony z let 1948 a 1950.

„Jsou to někdejší služební vozy, používané jako doprovodné k nákladním vlakům. Upravili jsme je na vyhlídkový a bufetový vůz. Vyhlídkový vůz má otevřenou část, takže cestující mohou bezprostředně vnímat krajinu. Je uzpůsoben i pro handicapované,“ přiblížil Kouřil.

K polské lokomotivě přibude po dokončení rekonstrukce ještě československá lokomotiva z roku 1961. „Má motor Tatra a je o něco rychlejší než polská lokomotiva. Nyní ji dáváme do provozuschopného stavu,“ řekl Kouřil.

Památkově chráněná trať o délce 21 kilometrů byla uvedena do provozu v roce 1896, pravidelná osobní doprava zde skončila 31. prosince 2010.




Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...



Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...

D1 na Prahu za Měřínem šest hodin stála kvůli vážné nehodě tří kamionů

Nehoda tří kamionů, která v pondělí uzavřela na 121. kilometru dálnici D1 ve...

Nehoda tří kamionů ráno uzavřela na 121. kilometru D1 na Prahu. Jednoho z řidičů museli hasiči z kabiny vyprostit,...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Další z rubriky

Se sekerou na uzené. Kadeřnice popsala svérázný život bohéma Kuděje

Zdeněk Matěj Kuděj na snímku z roku 1941. Zlom v jeho životě nastal, když v...

Jak štípal ve světnici dříví a noha mu projela stropem. Nebo jak koupil dětem na pouti celý stánek s cukrovinkami. I...

V honosném secesním domě našel nový vlastník poklad z dob renesance

Dům s číslem popisným 64 na žďárském náměstí vyniká na první pohled svou...

Z chátrající budovy někdejšího slavného hotelu Veliš s hospodami a hernou je díky novým majitelům opět skvost náměstí...

Tomáš Klus hrál poprvé za mřížemi, vězeňské turné zahájil v Plzni

Tomáš Klus s kapelou odehráli koncert ve věznici Plzeň-Bory. (23. dubna 2018)

V centrále borské věznice v Plzni, pověstné hvězdě, odehrál v pondělí koncert muzikant Tomáš Klus se svojí kapelou....

emimino-diskuse
emimino-diskuse

Je fajn si občas s někým popovídat o tom, co vás trápí. S námi v tom nejste sami.

Najdete na iDNES.cz