Nádraží v Polné cestujícím neslouží. A chátrá, stejně jako nevyužívané koleje.

Nádraží v Polné cestujícím neslouží. A chátrá, stejně jako nevyužívané koleje. | foto: MF DNES

Železniční trať do Polné nemůže chátrat, rozhodl Drážní úřad

  • 8
Vlakové spoje z Jihlavy na zářijovou Mrkvancovou pouť jsou sice v jízdním řádu, ale vypadá to, že cestující se do Polné přes Dobronín po kolejích nedostanou. K opravě tří kilometrů trati není vůle.

Historie trati

Snahy o to, aby do Polné vedlo nějaké železniční spojení, začaly už v roce 1868 v souvislosti s výstavbou Severozápadní dráhy Vídeň - Znojmo - Jihlava - Kolín - Mladá Boleslav. Ta město minula, ale byla na ní alespoň nedaleká stanice Polná-Štoky (nyní Dobronín).

Lokálka Dobronín - Polná obdržela stavební povolení v prosinci 1903. Náklady na vybudování trati se tehdy pohybovaly kolem 570 tisíc korun. Pravidelný provoz byl zahájen 17. listopadu 1904.

Trať měla od počátku délku šesti kilometrů, byla na ní jedna zastávka, v Cihelně.

Podle jízdního řádu z května 1913 trvalo ujetí těch šesti kilometrů dvacet minut. A lidé vlaky hojně využívali. Třeba v roce 1924 bylo přepraveno 102 158 cestujících. Dost lidí jezdilo třeba i za Protektorátu.

Posledním dnem provozu pravidelné osobní dopravy byl 22. květen 1982.

O návrat na mapu míst, kam vede železniční doprava, usiluje Polná na Jihlavsku. Probít se zpět do jízdního řádu se sice soukromému dopravci KŽC povedlo, ale z druhé strany hned tato firma uslyšela: "Nepojedete, na trati do Polné je výluka ve směru od Dobronína po 3,4 kilometru."

O tom, že trať má být uvedena do provozuschopného stavu, přitom na konci května rozhodl Drážní úřad. Zamítl odvolání Správy železniční dopravní cesty i její žádost o definitivní zastavení osobní dopravy na této lokální dráze.

Drážní úřad poukázal na to, že jsou zájemci, kteří by dopravu zajišťovali nebo si ji platili - například město, soukromý dopravce KŽC nebo firmy.

Společnost Japeda Sunrise například předpokládá přepravu zhruba 60 vagonů se dřevem ročně.

"To je začátek. Třeba by se přidaly z polenské průmyslové zóny i další firmy. Kovošrot by se odtud mohl odvážet, mlékárna by mohla jezdit," poznamenal Zdeněk Beránek z Polné, příznivec místní dráhy a bývalý dlouholetý zaměstnanec na železnici.

"Správa železniční dopravní cesty v tuto chvíli nemá finanční prostředky, které by uvolnila na opravu této trati," sdělil za SŽDC mluvčí Tomáš Drvota.

"V době velkých finančních úspor musíme vynakládat peníze na údržbu především na tratích, kde je ze strany objednavatele osobní dopravy zájem o provozování vlaků," dodal.

Na znovuzprovoznění je třeba deset milionů korun

Nedávná prohlídka trati podle Drvoty ukázala, že ke zprovoznění několik let neprovozovaného tříkilometrového úseku z Polné po dobronínský Agropodnik by bylo zapotřebí nejméně 10 milionů korun.

"Na trati je zavedena nepřetržitá výluka a vzhledem k výše uvedenému je tedy velmi pravděpodobné, že vlaky na tuto trať letos o Mrkvancové pouti nevyjedou," řekl Tomáš Drvota.

"Jeden úřad si trať přehazuje s druhým jako horký brambor," okomentoval situaci starosta Polné Jindřich Skočdopole.

"Jedna část SŽDC mi přidělí volnou kapacitu na dráze a dá spoje do jízdního řádu, druhý odbor mi řekne, že tam bude výluka," kroutí hlavou Bohumil Augusta ze společnosti KŽC.

Podle něj SŽDC porušuje zákon o drahách i povinnosti vlastníka a provozovatele trati. "Nevím, jaké pokuty za to platí. Ale zřejmě nejsou výchovné ani motivační," uvedl Augusta.