Kdyby jihlavský magistrát nechal realizovat všechny studie, které si v posledních letech zadal vypracovat, vypadlo by dnes nejen centrum města zcela jinak. Ilustrační snímek

Kdyby jihlavský magistrát nechal realizovat všechny studie, které si v posledních letech zadal vypracovat, vypadlo by dnes nejen centrum města zcela jinak. Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Ubourání Prioru, les na náměstí. Zbytečné studie stály Jihlavu miliony

  • 6
Stojí i statisíce korun, ale jejich výsledky nejsou vždy pro veřejnost viditelné. Studie, které si Jihlava nechává vypracovat, mají k realizaci leckdy daleko. Jako třeba ta navrhující zalesnění náměstí. Zbytečně se zatím jeví i dokumentace řešící přetrasování MHD nebo přestavbu zimního stadionu.

Vyřešené parkování v centru města či přestavěný Horácký zimní stadion. Nebo zcela nově upravené Masarykovo náměstí, ze kterého zmizely nákladové rampy pro decentněji upravený Prior, jehož fasáda lépe zapadá do historického jádra.

Jak se nakládá se studiemi

Veškeré studie, které si Jihlava nechává zpracovat, jsou vedeny jako majetek města a podle toho se s nimi také zachází. „Město má vnitřní směrnici, která jasně stanovuje postup, jak s majetkem nakládat,“ potvrzuje mluvčí Radek Tulis.

Drobnější studie, které už pozbyly platnosti, se vyvedou z majetku města podpisem náměstka či primátora. O dražších studiích rozhoduje rada a o těch nejdražších potom zastupitelstvo.

„Některé studie se sice nevyužijí, ale řada z nich je podkladem pro další postup, a byť se jeví jako zbytečné, mohou ukázat, že nějaká cesta je slepá,“ doplňuje mluvčí.

I tak by dnes vypadala Jihlava, kdyby město zrealizovalo projekty, na něž si nechalo vypracovat různé studie.

Například parkováním se zabývala už řada dopravních expertů. Město si před zhruba čtyřmi lety nechalo vypracovat studii, která vyšla na 180 tisíc korun.

„Studie je dokument, který navrhuje řešení nějakého území. Bohužel než se dotlačí do nějakého stupně, tak konkrétní materiál třeba pozbyde platnosti nebo vše přeruší volby,“ krčí rameny náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD).

Právě do jeho gesce spadá úřad územního plánování, kde se tyto materiály archivují. „A do některých starších studií dnes stále nahlížíme,“ odmítá Výborný myšlenku, že by přišly peníze magistrátu vniveč.

1 Centrum města

Mezi nejčastější evergreeny, na něž se v krajském městě běžně zpracovávají studie, patří Masarykovo náměstí. Odborníci navrhují budoucí podobu prostoru, jehož nepovedenou dominantou je od 80. let minulého století obchodní dům Prior.

„Řádově jde o desítky studií nejrůznějších úrovní,“ přiznává Výborný. Náměstí přesto v posledních dvou desetiletích prodělává pouze drobné kosmetické změny. A ty nejsou vždy úplně zdařilé.

Také některé z navrhovaných prvků ve studiích byly natolik radikální či dokonce kuriózní, že o jejich uskutečnění městští radní ve shodě s odborníky nikdy ani neuvažovali.

Jeden návrh například počítal s osázením celého náměstí stromy, druhý prosazoval ubourání třetiny budovy Prioru.

2 Parkování

Jasnou koncepci parkování chtělo vedení Jihlavy nastolit už před čtyřmi lety. Pomoci mu měla studie, která tvrdila, že v centru města chybí zhruba 2 600 parkovacích míst.

V čele magistrátu tehdy stál Jaroslav Vymazal. Ten dnes ve funkci náměstka primátora zodpovídá právě za dopravu a říká: „Mým cílem je, abychom společně s pracovní skupinou vytvořili dlouhodobější parkovací politiku ve městě. A na té se momentálně pracuje.“

Stojí si však za tím, že studie nezapadla a některé poznatky z ní získané se uvedly do praxe. „Byly podle ní například přesně vymezeny zóny pro rezidenční parkování, které se osvědčily,“ dodává.

3 Horácký zimní stadion

Podle řady různých prohlášení z minulosti měl už dnes moderní Horácký zimní stadion dávno fungovat. Na přestavbu chátrající haly byl už dokonce vypracovaný projekt. Přesto letos vedení magistrátu jasně řeklo: „Projekt zastaral, potřebujeme novou studii za 250 tisíc korun.“

„Může se ukázat, že projektová dokumentace, kterou momentálně ke stadionu máme, bude k ničemu,“ připustil na posledním jednání zastupitelstva primátor Rudolf Chloupek.

4 Městská hromadná doprava

Další z nekonečných příběhů. I když je trochu jiný. Poslední návrh na přetrasování linek městské hromadné dopravy vytvářel přímo dopravní podnik, městem zřizovaná organizace. Podle jeho návrhu se mělo původně jezdit už od roku 2014. Jenže magistrát se rozhodl, že nešlo o povedenou variantu, a nechal si zaplatit průzkum, z jehož dat by mělo být jasné, jakými směry lidé nejčastěji cestují.

„Výsledky budeme mít zhruba příští týden. Seznámíme se s nimi a s nějakými návrhy se to potom dostane do rady a zastupitelstva,“ tvrdí Jaroslav Vymazal.

5 Sochařská soutěž

Rozpačitý dojem zůstal po sochařské soutěži před více než třemi lety. Osm oslovených předních českých sochařů dalo k dispozici dohromady osmnáctku návrhů děl, která měla oživit konkrétní místa v Jihlavě.

Veřejnost si v hlasování vybrala sochu gotického rytíře v nadživotní velikosti. Radnici se však jeho cena, sedm milionů korun, zdála až příliš vysoká a hlasem lidu se neřídila. Dodnes se v ulicích neobjevil žádný z návrhů.