Na dva a čtvrt tisíce kilometrů dlouhou pouť střední Evropou se vydalo osm

Na dva a čtvrt tisíce kilometrů dlouhou pouť střední Evropou se vydalo osm desítek sportovních vozů ze 60. a 70. let. Pár skvostů bylo dokonce ještě předválečných. Ve čtvrtek se vozy zastavily v Moravských Budějovicích. Na snímku Bill Ainscough ve svém voze Alvis z roku 1936. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Šéf hrabství dojel s osmdesátiletým Bentleyem do Pekingu i na Vysočinu

  • 1
Srdce každého milovníka historických sportovních aut muselo ve čtvrtek v centru Moravských Budějovic zaplesat. Město se stalo jednou ze zastávek tradičního závodu The Winter Trial. Milionáři při něm projíždějí střední Evropou. Na večírky ale není čas, tvrdí. Noci tráví obvykle pod autem.

Je čtvrteční pošmourné dopoledne, venku mínus tři stupně Celsia a v centru Moravských Budějovic začíná být rušno. Na hlavním parkovišti se objevují auta. Ale ne ledajaká.

Závod The Winter Trial 2013

Poprvé se jel v roce 2000.

Začal jako pocta účastníkům jedné z prvních světových zimních rallye, kterou v roce 1900 pořádal rakouský Císařský automobilový klub v Alpách.

The Winter Trial 2013 projíždí Nizozemskem, Německem, Českem a Rakouskem. Začal 20. ledna v Enschede před továrnou Vredestein, skončí v pátek u zámku Hellbrunn poblíž Salzburgu. Posádky najedou v jedné kategorii 2 250 kilometrů, ve druhé 1 850 kilometrů.

V České republice závod projíždí Mostem, Českou Lípou, Orlickými horami, Hradcem Králové, Šternberkem, Brnem a Moravskými Budějovicemi, ve čtvrtek odpoledne se z Rakouska ještě vrátil do Jílovic v Jižních Čechách.

Desítky let staré unikáty účastnící se orientačního závodu The Winter Trial 2013 přivážejí atmosféru starých časů. Zvuk motorů skvostů jako Jaguar 240, Porsche 911 nebo Alfa Romeo Guilia nemají nic společného s dnešní masovou výrobou.

Dva stoly v hospodě Grand už obsadili nizozemští pořadatelé soukromého závodu a pomalu se k nim trousí posádky pro záznam o průjezdu orientačním bodem. Všechny ráno vyjely z Brna, kde přenocovaly v luxusním hotelu.

Objevuje se Nizozemec Rob van der Leeuw z města Delft. Sympatický muž absolvuje závod v Alfě Romeo Guilii z roku 1972. Na dotaz, zda byl při zastávce v Brně večírek, s úsměvem odpovídá: "Ani náhodou. Strávil jsem noc pod autem. Zazlobil motor, tak jsem opravoval."

Krátce po jedenácté parkuje svůj vůz Bentley Derby z roku 1936 šestapadesátiletý Paul Carter, šéf rady hrabství Kent. Jeho předválečné auto nemá otevírací dveře ani boční skla, Carter nacvičeným skokem překonává pevné bočnice a okolostojící zvědavci mu vyjadřují hlasitý obdiv. S klidem Angličana to přijímá a vychází vstříc hospodě. U servírky si rázný statný muž objednává šálek horké čokolády.

"Své auto samozřejmě miluju. Tím spíš, že mě nezklamalo, když jsem s ním jel v roce 2007 závod Peking - Paříž. Trval šest týdnů, neměl jsem nehodu ani technické potíže a ve své kategorii jsem dojel třetí," pochválí se.

Tou dobou přijíždí vůz, který vyrobila již neexistující britská automobilka Alvis v roce 1936. Ze zcela otevřeného modelu bez střechy vystupuje Bill Ainscough, milionář z Manchesteru, který své peníze vydělal ve stavebnictví. Snaží se tvářit, že mu není zima.

"Jmenuju se Bill a tohle auto je dobrý. Lepší než Paulovo. A jestli vám bude tvrdit něco jinýho, tak mu nevěřte," říká uvnitř restaurace tak, aby to slyšel Carter. Následují přátelské šťouchance, vyřízení formalit, teplé pití a pak honem na trasu. Účastníci míří směr Dešov a Rakousko. Konec čtvrteční etapy je v Linzi.

Na budějovickém náměstí zastavuje černý policejní passat. "Všechno je v pořádku. Jezdci se trousí po jednotlivcích, nevznikají kolony, na silnici se chovají velmi slušně," říká policistka Jana Jonášová. Na samotném parkovišti vznikají chvílemi zmatky, protože řidiči veteránů vjíždějí do protisměru. Okolo jedné budějovická zastávka pomalu končí.

Účastníci zimního orientačního závodu The Winter Trial denně v mrazu překonávají vzdálenosti okolo pěti set kilometrů ve vozech převážně z 60. a 70. let. Start závodu byl v neděli v nizozemském městě Enschede, cíl bude v pátek poblíž rakouského Salzburgu ve Schloss Hellbrunnu. To budou mít účastníci za sebou trasu dlouhou okolo 2 250 kilometrů napříč čtyřmi zeměmi.