Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastupitel by chtěl přemostit Havlíčkův Brod. Čirá utopie, namítají jiní

  10:39aktualizováno  10:39
Stavba obchvatu Havlíčkova Brodu je v nedohlednu. Opoziční zastupitel Jiří Čáslavský proto přišel s neobvyklým řešením dopravní situace ve městě. Přes celý Brod by mohl vést obrovský most, který by spojil jižní okraj se severním. Vést by po něm mohla silnice od Jihlavy na Kolín.

Letecký pohled na Havlíčkův Brod | foto: Anna Vavríková, MAFRA

"Každého musí něco takového napadnout, když se dívá na profil města od jeho jižního nebo severního konce. Vyřešilo by to problematickou dopravu ve městě i všechny obchvaty," říká.

Brodští radní se této myšlence jenom smějí. "To je naprostá hloupost. Možná tak v příštím století, teď je to jako ze sci-fi," řekl radní Libor Honzárek zodpovědný za oblast rozvoje města. Jenže Jiří Čáslavský svůj nápad prosazuje tak vytrvale, že se tím radní a výbory zastupitelstva začali vážně zabývat.

Obrovský viadukt by měl něco přes tři kilometry

Čáslavský má o přemostění jasno. Nad Brodem by se v severojižním směru klenul obrovský viadukt. Spojil by nejvyšší body na jeho obou koncích, Masarykovu ulici u nového hřbitova s Lidickou ulicí u čerpací stanice Shell. Dlouhý by byl něco přes tři kilometry.

Letecký pohled na Havlíčkův Brod
Letecký pohled na Havlíčkův Brod

Profil terénu by to umožnil. Na Lidické by most začínal v nadmořské výšce zhruba 470 metrů, na Masarykově by byl ještě o dvacet metrů výš. Nad Sázavou by byl téměř sedmdesát metrů.

Kopírovat by měl nynější hlavní průtah městem. Odklonil by se pouze nad řekou a nad nynější křižovatkou s Humpoleckou ulicí, tam by byl zhruba 150 metrů západním směrem. U Vojtěcha by se znovu dostal nad Masarykovu ulici a nad ní by vedl až k okraji města.

Letecký pohled na Havlíčkův Brod
Letecký pohled na Havlíčkův Brod
Letecký pohled na Havlíčkův Brod

"Pro dopravu i pro Brod by to bylo ideální. Řidiči tranzitní dopravy by nad městem strávili tři minuty, ale měli by město na dohled. Neobjížděli by ho a Brod by neztratil svůj význam, jako se to po stavbách obchvatů stalo Čáslavi nebo Golčovu Jeníkovu," tvrdí Čáslavský.

Navíc by podle něj byl určitě levnější než další kvadranty obchvatu. "Most je technická stavba. Náklady tam nezvyšují koupě pozemků a přesuny milionů kubíků zeminy. Technické stavby jsou levnější i kvůli tomu, že na nich pracuje méně dělníků," domnívá se.

Podle Honzárka je to ale přesně naopak. "Zatímco při stavbě jihovýchodního obchvatu se pohybujeme těsně nad částkou dvou miliard korun, v případě mostu by to bylo desetkrát tolik," odhadl. Přesnější číslo bez studie nedá sebelepší odborník.

ŘSD: Nic není nemožné

Až nečekaně vstřícně se ale k nápadu staví Marie Tesařová, šéfka Ředitelství silnic a dálnic na Vysočině. "Proč ne? Po celém světě stojí na první pohled neuvěřitelné stavby. Tento nápad nikdo nikdy neposuzoval. Nic není nemožné," konstatovala.

Zároveň ale připustila, že jen naplánovat takovou stavbu by bylo nesmírně složité. "Alfou a omegou by byla především její proveditelnost, nikoliv náklady," pravila.

Most by totiž narazil na hlukové limity. Už teď se podél Masarykovy a Lidické ulice překračují. Při plánování nových staveb se projektanti ale musejí vejít do limitů ještě o deset decibelů nižších. Na to už v Brodě doplatil připravovaný třetí most přes Sázavu.

"Most by musel být zakrytý, muselo by se jezdit jakýmsi tubusem," zamýšlí se Tesařová. A hned je tu další problém. Na most by se musely napojit odbočky třeba na centrum, na Humpolec nebo na Světlou. A z tubusu vést mimoúrovňové křižovatky v zástavbě je i podle Tesařové utopie.

Velkým otazníkem by bylo i napojení na stávající silnici 38 i samotné vedení mostu a stavba pilířů. Čáslavský si sice představuje kruhové objezdy na obou koncích, nicméně pod mostem by nynější Lidická a Masarykova ulice musely zůstat zachovány. Sloužily by místní dopravě.

Obchvat nepatří mezi priority ministerstva až do roku 2025

O přemostění Čáslavský uvažuje proto, že se protahuje příprava stavby obchvatu, který by spojil výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Obchvat se detailně plánuje už od roku 2004. Ministerstvo ho však ani letos nezařadilo mezi prioritní akce plánované do roku 2025.

"Ale šance, že bude nakonec doplněn, existuje. Ve hře je i případné rozdělení stavby do několika etap," řekl Honzárek. O obchvatu v posledních týdnech jednal na ministerstvu, do Brodu zval ministra dopravy. A další milník získal obchvat jen před několika dny, když nabylo právní moci územní rozhodnutí.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí Kraje Vysočina dle okresů:

Volby do Senátu

Senátní volby pro Kraj Vysočina proběhnou v obvodu č.53 - Třebíč. Kandidují: Naděžda Dobešová, Marie Dudíková, Vladimír Kotek, Miroslav Michálek, Marek Nevoral, Petr Paul, Michal Šalomoun, Stanislav Zíma a Hana Žáková. Případné druhé kolo senátních voleb se bude konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Přijeli jako uhlobaroni, říká o uprchlících z Iráku lídr jihlavské SPD

Jedničkou kandidátky SPD v Jihlavě je Petr Paul. U policie pracoval i jako šéf...

Před čtyřmi lety se na kandidátce Úsvitu přímé demokracie do jihlavského zastupitelstva nedostal. Letos jde do...

V Polné už třetí den vyzvání telefon. Všichni chtějí na Spartu

Smutný hrdina I přes deset inkasovaných gólů trenér Slavoje Polná Michal...

Od pátku, kdy skončilo losování 3. kola fotbalového MOL Cupu, je Polná na nohou. Domácímu Slavoji totiž los určil za...



Hokejistu Jihlavy zbila na severu Moravy přesila, měl otřes mozku

Michal Hlinka po napadení skupinou výtržníků.

Jihlavský útočník Michal Hlinka se bude nějakou dobu léčit z návštěvy severní Moravy, odkud pochází. Hokejistu a jeho...

Bývalý starosta kandiduje na radnici přímo z vězení, věří v propuštění

Ladislav Horký stál v čele Lipnice nad Sázavou v letech 2002 až 2010. Podle...

Bývalý starosta Lipnice nad Sázavou Ladislav Horký kandiduje do komunálních voleb jako nezávislý a ve svém volebním...

Vnučka lorda Runcimana ve Žďáře pátrala, proč potopil Československo

Anna Shukmanová, britská lingvistka a jedna z prvních žen vysvěcených v...

Byla to neobvyklá návštěva, když se na žďárském zámku setkaly dvě dámy. Francouzka gruzínského původu Thamara Kinská a...

Další z rubriky

Opilec bušil policistům na dveře, místo zatčení se domohl záchytky

Ilustrační snímek

Zatčení a umístění do policejní cely se v noci na neděli domáhal muž v Bystřici nad Pernštejnem na Žďársku. Krátce po...

Při nehodách na Vysočině zemřeli čtyři lidé, včetně chodce na D1

Nehoda z 83. kilometru dálnice D1 skončila tragicky. Osobní vůz narazil zezadu...

Na dálnici D1 zemřel časně ráno chodec. Srazilo ho auto na 150,5 kilometru ve směru na Prahu. Kvůli vyšetřování nehody...

Musí přijít někdo, kdo město umí rozvíjet, říká lídr hnutí Žijeme Jihlavou

Vít Zeman, lídr koaličního uskupení TOP09, Zelených a Pirátů, které jde do...

Na jihlavském magistrátu už před lety pracoval. Tehdy jako vedoucí útvaru hlavního architekta. Po letošních komunálních...

Najdete na iDNES.cz