Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastupitel by chtěl přemostit Havlíčkův Brod. Čirá utopie, namítají jiní

  10:39aktualizováno  10:39
Stavba obchvatu Havlíčkova Brodu je v nedohlednu. Opoziční zastupitel Jiří Čáslavský proto přišel s neobvyklým řešením dopravní situace ve městě. Přes celý Brod by mohl vést obrovský most, který by spojil jižní okraj se severním. Vést by po něm mohla silnice od Jihlavy na Kolín.

Letecký pohled na Havlíčkův Brod | foto: Anna Vavríková, MAFRA

"Každého musí něco takového napadnout, když se dívá na profil města od jeho jižního nebo severního konce. Vyřešilo by to problematickou dopravu ve městě i všechny obchvaty," říká.

Brodští radní se této myšlence jenom smějí. "To je naprostá hloupost. Možná tak v příštím století, teď je to jako ze sci-fi," řekl radní Libor Honzárek zodpovědný za oblast rozvoje města. Jenže Jiří Čáslavský svůj nápad prosazuje tak vytrvale, že se tím radní a výbory zastupitelstva začali vážně zabývat.

Obrovský viadukt by měl něco přes tři kilometry

Čáslavský má o přemostění jasno. Nad Brodem by se v severojižním směru klenul obrovský viadukt. Spojil by nejvyšší body na jeho obou koncích, Masarykovu ulici u nového hřbitova s Lidickou ulicí u čerpací stanice Shell. Dlouhý by byl něco přes tři kilometry.

Letecký pohled na Havlíčkův Brod
Letecký pohled na Havlíčkův Brod

Profil terénu by to umožnil. Na Lidické by most začínal v nadmořské výšce zhruba 470 metrů, na Masarykově by byl ještě o dvacet metrů výš. Nad Sázavou by byl téměř sedmdesát metrů.

Kopírovat by měl nynější hlavní průtah městem. Odklonil by se pouze nad řekou a nad nynější křižovatkou s Humpoleckou ulicí, tam by byl zhruba 150 metrů západním směrem. U Vojtěcha by se znovu dostal nad Masarykovu ulici a nad ní by vedl až k okraji města.

Letecký pohled na Havlíčkův Brod
Letecký pohled na Havlíčkův Brod
Letecký pohled na Havlíčkův Brod

"Pro dopravu i pro Brod by to bylo ideální. Řidiči tranzitní dopravy by nad městem strávili tři minuty, ale měli by město na dohled. Neobjížděli by ho a Brod by neztratil svůj význam, jako se to po stavbách obchvatů stalo Čáslavi nebo Golčovu Jeníkovu," tvrdí Čáslavský.

Navíc by podle něj byl určitě levnější než další kvadranty obchvatu. "Most je technická stavba. Náklady tam nezvyšují koupě pozemků a přesuny milionů kubíků zeminy. Technické stavby jsou levnější i kvůli tomu, že na nich pracuje méně dělníků," domnívá se.

Podle Honzárka je to ale přesně naopak. "Zatímco při stavbě jihovýchodního obchvatu se pohybujeme těsně nad částkou dvou miliard korun, v případě mostu by to bylo desetkrát tolik," odhadl. Přesnější číslo bez studie nedá sebelepší odborník.

ŘSD: Nic není nemožné

Až nečekaně vstřícně se ale k nápadu staví Marie Tesařová, šéfka Ředitelství silnic a dálnic na Vysočině. "Proč ne? Po celém světě stojí na první pohled neuvěřitelné stavby. Tento nápad nikdo nikdy neposuzoval. Nic není nemožné," konstatovala.

Zároveň ale připustila, že jen naplánovat takovou stavbu by bylo nesmírně složité. "Alfou a omegou by byla především její proveditelnost, nikoliv náklady," pravila.

Most by totiž narazil na hlukové limity. Už teď se podél Masarykovy a Lidické ulice překračují. Při plánování nových staveb se projektanti ale musejí vejít do limitů ještě o deset decibelů nižších. Na to už v Brodě doplatil připravovaný třetí most přes Sázavu.

"Most by musel být zakrytý, muselo by se jezdit jakýmsi tubusem," zamýšlí se Tesařová. A hned je tu další problém. Na most by se musely napojit odbočky třeba na centrum, na Humpolec nebo na Světlou. A z tubusu vést mimoúrovňové křižovatky v zástavbě je i podle Tesařové utopie.

Velkým otazníkem by bylo i napojení na stávající silnici 38 i samotné vedení mostu a stavba pilířů. Čáslavský si sice představuje kruhové objezdy na obou koncích, nicméně pod mostem by nynější Lidická a Masarykova ulice musely zůstat zachovány. Sloužily by místní dopravě.

Obchvat nepatří mezi priority ministerstva až do roku 2025

O přemostění Čáslavský uvažuje proto, že se protahuje příprava stavby obchvatu, který by spojil výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Obchvat se detailně plánuje už od roku 2004. Ministerstvo ho však ani letos nezařadilo mezi prioritní akce plánované do roku 2025.

"Ale šance, že bude nakonec doplněn, existuje. Ve hře je i případné rozdělení stavby do několika etap," řekl Honzárek. O obchvatu v posledních týdnech jednal na ministerstvu, do Brodu zval ministra dopravy. A další milník získal obchvat jen před několika dny, když nabylo právní moci územní rozhodnutí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novým hlavním vývojářem Sportenu pro běžecké lyže je dlouholetý servisman české...
Sporten chce do špičky, na vývoj lyží najal Banka i servismana Fouska

Novoměstská firma se silným investorem v zádech má ambiciózní plán - mít do čtyř let na světové úrovni běžky a poté i sjezdové lyže. Vsadila proto na...  celý článek

Psi v útulku v době, kdy jeho bývalý šéf už nezvládl osobní problémy,...
Soud na tři roky zakázal činnost útulku Ligy na ochranu zvířat v Třebíči

Okresní soud v Třebíči na tři roky zakázal činnost tamní pobočce Ligy na ochranu zvířat. Zařízení pro opuštěná zvířata totiž v minulosti dlužilo na zdravotním...  celý článek

Větrnému mlýnu v Třebíči dnes chybí tolik charakteristické vrtule či lopaty. Po...
Unikátní mlýn na dřevní kůru má novou střechu, lopaty ale stále chybí

Novou šindelovou střechou svítí do dálky unikátní větrný mlýn v Třebíči. Ten už je několik generací neodmyslitelnou součástí třebíčské části Kanciborek a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.