Výstupní zastávku naproti hotelu Slunce každé ráno použijí stovky lidí. Mnoho...

Výstupní zastávku naproti hotelu Slunce každé ráno použijí stovky lidí. Mnoho práce dalo sladit linky různých dopravců tak, aby se na záliv pro tři autobusy všechny při ranní špičce vešly. V souvislosti s rozšířením sousední křižovatky je však zastávka v ohrožení. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Cestující si vymínili zastávku v centru, po devíti letech je v ohrožení

  • 3
Při přesunu autobusového nádraží k vlakovému v roce 2007 si cestující v Havlíčkově Brodě vymínili zřízení stanoviště pro linkové spoje naproti hotelu Slunce. Nelíbilo se jim, že by museli na autobus na kraj města. Po devíti letech je zastávka v centru města kvůli rozšíření křižovatky v ohrožení.

Do konce roku 2007 bylo autobusové nádraží v Havlíčkově Brodě umístěno mezi střední stavební školou a hotelem Slunce u nejfrekventovanější světelné křižovatky. Bylo to prakticky v samém středu města. Po stavbě nového dopravního terminálu z tohoto místa vzniklo velké parkoviště.

Veřejná beseda o přestavbě světelné křižovatky u Slunce

Havlíčkobrodská radnice naplánovala setkání s občany na téma rozšíření světelné křižovatky u hotelu Slunce. Chce na něm seznámit obyvatele s harmonogramem stavby a dopravními omezeními, které budou opravu mostu přes Žabinec doprovázet. Účast na setkání s občany přislíbili zástupci všech zhotovitelů i dodavatelské firmy.

Veřejná beseda se uskuteční v pondělí 25. dubna od 16 hodin ve velké zasedací místnosti havlíčkobrodského městského úřadu.

Záliv pro autobusy u hlavní silnice ale zůstal. Na místě pro tři autobusy se hlavně při ranní špičce střídá jeden spoj za druhým. Vystupují zde školáci i lidé, kteří jdou do práce. Zastavuje zde každý autobus, který tudy na terminál přijíždí. Lidé to mají mnohem blíž do škol i do zaměstnání.

Praxe, kterou si cestující oblíbili a přes počáteční skepsi si ji pochvaluje i radnice, však za tři týdny skončí. Na půl roku, ale v krajním případě se tak může stát i natrvalo.

Souvisí to s přestavbou světelné křižovatky. Ta bude doplněna o odbočovací a připojovací pruhy ve směru od centra na Kolín a od Jihlavy do centra. A právě druhý zmíněný připojovací pruh může autobusový záliv zmenšit, či dokonce zcela zrušit.

Cílem je zvýšit bezpečnost a průchodnost křižovatky, tvrdí kraj

Na jednání výboru pro rozvoj města to oznámil jeho předseda Jan Hyliš. „Investor rekonstrukce skutečně zadal zpracování dalšího řešení. Toto řešení prodlužuje připojení odbočovací pruhu ve směru od Jihlavy do centra na úkor jednoho až dvou zastávkových stání pro autobusy,“ informoval podle zápisu z jednání.

„Skutečně to hrozí. Kraj prověřuje možnost, zda by delší připojovací pruh přinesl více výhod, než nyní nese dlouhý záliv pro tři autobusy. Závěr vyřčen dosud nebyl,“ potvrdil havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Krajský úřad se k dotazům na autobusový záliv zatím staví neurčitě. „Cílem je zvýšit bezpečnost a průchodnost křižovatky,“ odpověděla nekonkrétně mluvčí úřadu Jitka Svatošová.

Jak ale upozornila, současný projekt, na nějž bylo už vydáno stavební povolení, se zachováním zastávky počítá. Nicméně možnost jejího přepracování na poslední chvíli opravdu existuje.

„To víte, že by mi zrušení zastávky vadilo. Teď to mám od autobusu do práce kousek. Od vlakového nádraží je to zbytečně daleko a cesta trvá o 20 minut déle. Do práce bych to nestíhala a problémy by měli určitě i školáci,“ reaguje paní Květa, která denně do Brodu dojíždí ze směru od Humpolce. „To bych pak chtěla, aby byla zřízena podobná výstupní zastávka o kousek dál,“ dodala.

Od Jihlavy do centra jen na zelenou, dlouhý pruh je zbytečný

Podle informací, které má k dispozici MF DNES, je v současném projektu odbočení ve směru od Jihlavy do centra řešeno podobně jako odbočení od Kolína na Humpolec. Tedy semaforem, který odbočující vozy pouští jen na zelenou. Není tak nutný dlouhý připojovací pruh a autobusový záliv může být v plném rozsahu zachován.

Jenže kraj přemýšlí i o variantě, že by byl připojovací pruh delší, podobně jako třeba ve stejné křižovatce při odbočení od Humpolce na Jihlavu. Průjezd na semafor by však zůstal zachován, bez něj by se totiž podle dopravních expertů mohla zahltit celá světelná křižovatka. Jestliže by se od Jihlavy do centra jezdilo jen na zelené světlo, pak by ale dlouhý připojovací pruh byl zbytečný.

Na případnou změnu projektu už kraj nemá mnoho času. Přesně před týdne předal staveniště vítězi výběrového řízení, společnosti IDS Dopravní stavby Olomouc. Samotné práce a s nimi spojená uzavírka začnou v pondělí 16. května.

Pro veškeré automobily i pro pěší bude uzavřeno celé rameno křižovatky směrem do centra.

„Stávající most přes potok Žabinec bude zcela zbourán. Nové těleso pak bude o pruh na každé straně širší, počítá se i s chodníkem,“ vysvětlila Jitka Svatošová. Přesnější termíny uzavírky a vedení objízdných tras zástupci města i investora oznámí v pondělí odpoledne na veřejné besedě na radnici, případně už jsou zveřejněny na městských webových stránkách.

Pro kraj to bude organizačně velice náročná stavba. „Je na ní hodně přeložek inženýrských sítí, například přeložka vodovodu nově povede pod korytem potoka,“ pravila krajská mluvčí. Křižovatka by měla být hotová nejpozději v listopadu. Úpravy budou stát více než 14 milionů korun bez DPH.