Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží v Pacově je ostudou Vysočiny. Ani nový majitel ho zřejmě nespasí

  18:36aktualizováno  18:36
Nádraží v Pacově na Pelhřimovsku patří k nejzanedbanějším v kraji. Nádražní budova je už několik let zavřená, její střecha poničená. Během několika měsíců by ji spolu s dalšími budovami měla převzít od Českých Drah Správa železniční dopravní cesty. V první řadě chce ale investovat do frekventovanějších nádraží.

Nádraží v Pacově dnes patří mezi nejvíce zanedbané na Vysočině. | foto: Michaela Koubová, MF DNES

Rozbitá okna, posprejované zdi, zabedněné a uzamčené dveře. To je dnešní podoba kdysi úhledného nádraží stojícího na trati z Jihlavy do Tábora.

Vlakové nádraží v Pacově

Výstavba železnice v úseku kolem Pacova byla po mnoha letech jednání zahájena v roce 1887, hlavní nádražní budova začala sloužit od prosince 1888.

Stanice ležící na trati z Pelhřimova do Tábora měla už tehdy velkorysý perón, za který měl Pacov vděčit přízni vrchního železničního inspektora Klemenčiče.

Poslední generální oprava stanice se uskutečnila přesně po sto letech. Od roku 2006, po zavedení dálkového řízení trati z Pelhřimova, není ve stanici personál. A kvůli opakovanému vandalství, kdy se v roce 2008 musely opravovat toalety, došlo k úplnému uzavření objektu.

Nádražní budovu v Pacově, stejně jako další stanice v republice, by měla od Českých drah přebírat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Reálné přípravy tohoto kroku už probíhají,“ uvedla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Správa železniční dopravní cesty předpokládá, že budovy na ni přejdou pravděpodobně letos v dubnu. „Pacov do nich spadá,“ potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Nově získané budovy, které projdou nezbytnou rekonstrukcí a nutnými opravami, se budeme snažit dále pronajímat. Nabídneme je i státní správě k umísťování svých úředníků. Máme zájem, aby objekty byly nadále plně využívány,“ nastínil Illiaš s tím, že SŽDC chce během dvou let do budov investovat zhruba 800 milionů korun. Čerpat na to chce ve velké míře, až z 80 procent, dotace z fondů Evropské unie.

V první etapě bude opraveno okolo padesáti budov. Povětšinou se má jednat o větší a frekventovanější míst. Na Vysočině se to týká nádraží Horní Cerekev a Jihlava-město.

Fotogalerie

Drobné provozní opravy, jako je třeba odstranění zatékání do budov či výměna rozbitých oken, se budou dělat u všech objektů, jejichž stav si to vyžádá.

Otázkou zůstává, zda u některých objektů v bídném stavu nepřijde na řadu spíš prodej či v krajním případě i demolice.

„K tomuto většinou dochází u velkých budov na málo vytížených tratích, kde jsou náklady na údržbu příliš vysoké a ani stav stanic není dobrý. V těchto případech správa postaví menší zastávku - čekárnu pro cestující,“ uvedl Marek Illiaš. Zdemolování se podle něj pochopitelně vyhne těm objektům, které jsou památkově chráněné.

Město zatím odkoupení nádražní budovy neplánuje

Prodej je jednou z možných variant, jak najít pro opuštěné a často zdevastované budovy další využití. Občas je to ale podle mluvčího SŽDC problém.

„Města a obce nabývají dojmu, že bychom na ně měli nádraží převést v podstatě bezúplatně, nebo za symbolickou částku. To ale není možné, protože pořád hospodaříme se státním majetkem, který je pouze pod naší správou. Po tomto sdělení města a obce ztratí většinou zájem,“ popsal Illiaš.

Město Pacov již v minulosti od Českých drah odkoupilo v okolí nádražní budovy některé zatravněné plochy. „Nebyly udržované a jedinou možností bylo vykoupit je a začít se o ně starat,“ uvedl starosta Lukáš Vlček.

Dodal, že radnice v současné době o koupi místního nádraží neuvažuje, protože chybí konkrétní záměr pro jeho využití. Do budoucna by se tomu nebránil, pokud by záměr existoval a zároveň byla stanovena přijatelná kupní cena.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...



VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Tahanice o Schumachera. Jihlavského beka chtějí pražské kluby i Rijeka

Till Schumacher z Jihlavy v duelu s Novým Městem

Fotbalová Vysočina stále ještě může přijít o svého levého obránce Tilla Schumachera z Německa, jenž prošel...

Stáli jsme nedaleko hranic a řešili, jestli se vrátit, vzpomíná hokejová legenda

Bývalý hokejový obránce Jan Suchý vzpomíná nejen na bouřlivý srpen 1968, ale...

Nejlepší roky své kariéry prožil v době, kdy hokej byl snad jedinou možností, jak dát co proto nenáviděným „Rusákům“....

Další z rubriky

Na největší setkání hasičů dorazily tisíce lidí, viděli 350 vozidel

V akci byl i modrobílý policejní vrtulník, do jehož vaku se vejde až 800 litrů...

Na to, jak vypadá práce profesionálních záchranářů, se přišly o víkendu na letiště v Přibyslavi podívat desítky tisíc...

Nepil jste? ANO zvažuje zavést před hlasováním zastupitelstva testy

Testování cyklistů na alkohol na vinařské cyklostezce u Strachotína.

Do renesanční síně jihlavské radnice vstupuje hlídka městské policie. Vyzývá vybrané zastupitele, kteří zde zrovna...

Zákazníci budou mít na výběr. Vlevo půjdou za nábytkem, vpravo za módou

Se svými rakouskými partnery budoval Ota Kohoutek již několik nákupních center...

Po letních prázdninách se to na poli u výpadovky z Jihlavy na Pelhřimov bude hemžit bagry. Začnou tam rozsáhlé zemní...

Najdete na iDNES.cz