Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kauza Volkswagen a budoucnost dieselů straší zaměstnance dodavatelů

  11:20aktualizováno  11:20
Jak se projeví problémy v německé automobilce Volkswagen u dodavatelských firem z Vysočiny? Společnosti Bosch a Jopp Automotive věří, že dopady budou minimální. Zaměstnanci ale jisté obavy mají.

Bosch je významným dodavatelem automobilek, výrobní závody má v Jihlavě. Ilustrační snímek | foto: Archiv Bosch Diesel

Oči upřené do Německa mají zaměstnanci firem vyrábějících pro automobilový průmysl. Obávají se, že skandál kolem falšování emisních testů u dieselových motorů ve vozech z koncernu Volkswagen by mohl zasáhnout jejich zaměstnavatele. Potažmo přímo pracovní místa.

Tuto obavu před nedávnem ostatně vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu České republiky Jan Mládek.

„Já se spíše bojím ani ne tak o Škodu Auto, jako o některé dodavatele pro přední německé značky, protože v těch nejdražších německých autech je spousta dílů z České republiky. A je tu minulá zkušenost z krize let 2008 a 2009, kdy se dostal automobilový průmysl do těžkostí z jiných důvodů. Největší problémy měli tehdy dodavatelé pro ty luxusní značky, nikoliv naši výrobci vozů,“ zmínil Mládek v posledním vydání televizního pořadu Otázky Václava Moravce.

O to, jak se takzvaná „Volkswagengate“ podepíše na českých dodavatelích, se zajímali už odboráři z jihlavského závodu Bosch Diesel.

Odborář: Obavy teď musí mít celý automobilový průmysl

Největší zaměstnavatel na Vysočině, který dává práci více než čtyřem tisícům lidí, je totiž výrobcem vstřikovacího systému common rail, jímž jsou inkriminované motory TDi vybaveny. A Volkswagen je jedním ze zákazníků společnosti Bosch.

Kauza Volkswagenu

  • Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s dieselovým pohonem v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Tak se dařilo skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
  • Koncernu za tyto podvody jen v USA hrozí pokuta v přepočtu až 435 miliard korun.
  • Německé soudy mohou pachateli za takový podvod vyměřit až deset let ve vězení.

„Obavy momentálně musí mít celý automobilový průmysl. Nikdo pořádně neví, jaká je budoucnost dieselu,“ poznamenal Roman Bence, odborový předák z jihlavského Bosche.

Proto se obrátil na vedení závodu, aby zjistil, zda se mají zaměstnanci obávat. „Samozřejmě jsme se zajímali, zda na nás má ta událost vliv. Dozvěděli jsme se, že náplň zakázek je standardní,“ řekl odborář s tím, že Volkswagen je pouze jedním ze zákazníků Bosche a nepatří k těm největším.

Německý koncern, který má centrálu ve Stuttgartu, k celé kauze vydal stručnou tiskovou zprávu a více nehodlá komentovat.

„Pro modely VW zmiňované ve zprávách Bosch dodal vstřikovací systém common rail a také moduly zásobování a dávkování pro ošetření výfukových plynů. Jak je obvyklé v automobilové branži, Bosch dodává tyto díly podle specifikace od zákazníka. Jak jsou tyto díly nastaveny a zapracovány do kompletního systému vozidla, závisí na odpovědnosti každého výrobce automobilů,“ píše se v tomto prohlášení.

Instrukce zatím nedorazily

Jopp Automotive Velké Meziříčí požádal město Třebíč o prodej parcely na výstavu nové haly. Jedním ze zmiňovaných důvodů expanze bylo to, že rozjíždí nové projekty právě pro Volkswagen.

„Je to na bázi vývoje a myslím si, že tato kauza naši spolupráci s Volkswagenem nijak neovlivní,“ tvrdí jednatel společnosti Dušan Brym. Podle něj bude mít celá kauza kolem dieselových motorů na automobilový průmysl jenom mizivý dopad. Společnost Jopp Automotive vyrábí mimo jiné i dílce pro naftová vstřikovací zařízení, která dodává do jihlavského Bosche.

Na celou záležitost se samozřejmě ptají i koncoví zákazníci, tedy majitelé dotčených vozů. V Jihlavě je prodejcem volkswagenů firma Auto Vysočina. „Lidé se skutečně vyptávají,“ potvrdil její ředitel Oldřich Bakus.

Podle jeho slov autosalon ještě nedostal od mateřské automobilky zcela jasné instrukce, jak má postupovat. „Zatím vůbec nevíme, zda budeme jednotlivá auta nějak svolávat. Ale Volkswagen určitě všechno vyřeší ke spokojenosti zákazníků,“ ubezpečuje Bakus.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na zlaté slunce na fasádě Staré radnice se obyvatelé Brodu dívají se smíšenými...
Na radnici září „zlaté slunce Inků“. Brod nová malba rozděluje i baví

Říší, nad níž slunce nezapadá, bývalo svého času Španělsko, které ovládlo i říši Inků. Městem, nad nímž se slunce už ani na chvilku neschová, je nově Havlíčkův...  celý článek

Místní referendum se konalo v oddělených místnostech oproti volbám. „Zabloudil“...
Referendum platí, závazné není. O Náměstí v Meziříčí rozhodnou politici

Většina lidí, kteří ve Velkém Meziříčí hlasovali v místním referendu o budoucí podobě Náměstí, si přeje, aby zastupitelstvo postupovalo podle výsledků...  celý článek

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.