Obchvat u Brodu narovnal serpentiny, auta však brzdí zákaz předjíždění

  14:20aktualizováno  14:20
Z Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou už se jezdí po novém obchvatu Chlístova. Kraj vyvedl silnici z obce, navíc narovnal nepříjemné serpentiny. To vše za 82 milionů korun. Řidiči ale úplně nejásají. V celém úseku je totiž zakázáno předjíždění.

Nový obchvat Chlístova nemá žádné prudké zatáčky, do protisměru je vidět na stovky metrů daleko. Za horizontem na snímku má řidič přehled o silnici až do Okrouhlice. Přesto je v celém úseku plná čára. Předjíždět je povoleno jen traktory. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nový úsek silnice číslo 150 vede skoro po rovině, nijak ostře nezatáčí. Kolem Dolního Chlístova padá směrem k Okrouhlici v poměrně prudkém klesání. Cestou do Brodu tudy nákladní auta těžko funí.

Přesto je silnice v celé své délce přibližně dvou kilometrů opatřena plnou čárou. Je zde zakázáno předjíždění. Dodatková cedulka v jednom místě dovoluje předjíždět pouze traktory.

„Až na tu plnou čáru je to dobré,“ kroutí hlavou třeba Stanislav Kučírek z Okrouhlice. A stěžují si i další řidiči.

„Vždyť je nová silnice rovná a široká, je vidět stovky metrů daleko. Plnou čáru nechápu, je zbytečná,“ tvrdí řidič Petr z Havlíčkova Brodu.

Bílá čára není zeď. Na novém obchvatu oblíbené pravidlo

„Jezdím tudy téměř denně a už se mi několikrát stalo, že jsem se táhnul padesátkou za nákladním autem, které prostě do kopce rychleji nejelo. V protisměru nic, vidět bylo daleko, ale předjet jsem si ho netroufl,“ dodává další šofér Ladislav Toman.

Sám byl svědkem toho, jak se několik dalších řidičů raději provinilo proti předpisům, než aby se zdržovali za nákladními vozy. Vědí totiž, že až do Brodu je pak už těžko předjedou. Bílá čára není zeď. To je motto, které má v novém úseku srovnatelnou váhu jako pravidla silničního provozu.

„Důvod pro zvolené vodorovné značení je zvýšení bezpečnosti v úseku. K tomu bylo přistoupeno na základě požadavku policie a odboru dopravy,“ vysvětlila Jitka Svatošová, mluvčí krajského úřadu, který přestavbu silnice za přibližně 82 milionů korun platil.

Ale že by to byla právě policie a její dopravní inženýři, kdo tam zákaz předjíždění navrhl, odmítá policejní mluvčí Dana Čírtková.

„Vodorovné a svislé značení řešil už projekt. A v něm plná čára byla zanesena. Policie se jako dotčený orgán k dokumentaci vyjadřovala a souhlasila s ní,“ konstatovala.

Jak ale dodala, zákaz předjíždění je v úseku oprávněně. „Je to úsek, který byl v minulosti nebezpečný,“ pravila. Jenže v minulosti byl také plný zatáček.

Na staré cestě se zatáčkami předjíždět šlo, na nové rovné ne

V minulosti silnice v celé délce mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí nebyla středovou čárou opatřena vůbec. Ta stále chybí ve starších úsecích. Když se ještě u Okrouhlice jezdilo serpentinami, předjíždět se mohlo. Stačilo k tomu pár desítek rovných metrů podél železniční trati, mezi serpentinami a Dolním Chlístovem nebo mezi Dolním a Horním Chlístovem.

„Nechápu to. Předtím to šlo a opravdu to bylo mnohde nebezpečné. Při dohlednosti mnohonásobně delší to nejde. Vždyť na tom nic nebezpečného už není. Je to celé nesmysl,“ myslí si řidič Petr.

Přeložka silnice druhé třídy číslo 150 okolo Chlístova byla jednou z největších a nejdůležitějších krajských investic do dopravy posledních let. Zhruba dva kilometry nového úseku přišly včetně propustků a mostu na něco málo přes 82 milionů korun.

Stavět se začalo loni v březnu, letos na konci října byla silnice otevřena do předběžného užívání. Během listopadu bude akce oficiálně ukončena. „Stavba pak bude uvedena do zkušebního provozu, proběhne i měření hluku z dopravy,“ dodala Jitka Svatošová.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Víc kamionů vedle sebe na kluzké zúžené D1. Kolaps způsobí další vánice

Kolony nákladních aut na 66. km D1 (13. prosince 2018)

Hned několik příčin měl středeční kolaps D1 kolem Humpolce. Před zimou nedokončené práce v rekonstruovaném úseku a z...

Kraj Vysočina prodává zámek Těchobuz, sloužil jako ústav sociální péče

Původně barokní zámek v Těchobuzi, který od roku 2015 sloužil jako Ústav...

Zámek v Těchobuzi na Pelhřimovsku, v němž naposledy sídlil ústav sociální péče, je na prodej. Kraj Vysočina, kterému...

Opravte kaverny a rozšiřte pruhy na D1 u Humpolce, nařizuje ŘSD stavbařům

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 103. kilometru dálnice D1 u Větrného...

Ředitelství silnic a dálnic vyzvalo firmu Geosan Group, která v konsorciu opravuje kritický úsek D1 u Humpolce, aby...

Najdete na iDNES.cz