Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jiný interiér i barvy. Záchranáři na Vysočině létají s novým vrtulníkem

  11:29aktualizováno  11:29
Zdravotnická záchranná služba na Vysočině má od počátku roku nového provozovatele i nový vrtulník. Přijel v noci na 1. ledna naložený na kamionu a okamžitě „nastoupil“ do služby. Za sebou má už několik ostrých startů. Záchranáři se s novým strojem sžívají. Zvykat si musí třeba na jiné nakládání pacienta.

„Jestli chcete vidět vrtulník, máte na to tak minutu. Za chvilku vzlétá,“ vítá nás ve dveřích Vladislava Filová, ředitelka Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina a sbíhá po schodech dolů.

Adrenalin je najednou cítit všude kolem. Záchranář a lékař utíkají do hangáru. „Budeme ještě tankovat,“ připomíná pilot a obléká si bundu.

Fotogalerie

V ten samý okamžik se dává do pohybu plošina, na které vrtulník stojí. Po kolejnicích se neslyšně posouvá ven, směrem do vzletové části heliportu.

Právě jsme se ocitli u v pořadí čtvrtého ostrého startu nového typu vrtulníku Eurocopter EC 135 rakouské společnosti Helicopter Air Transport, která od Nového roku zajišťuje provoz letecké zdravotnické záchranné služby na Vysočině.

Vrtulník má již novou imatrikulaci OE-XVH a na ocasní části rakouskou vlajku. Na trupu je viditelný nápis Heliair, což je logo rakouské společnosti.

Pacient leží po straně stroje. Dovnitř se dostane z boku i zezadu

Momentálně stroj létá v červeno-bílo-modrém provedení. Po první pravidelné revizi v tomto roce se ale přebarví do žluta. „Žlutá je barvou vrtulníků rakouské společnosti,“ vysvětluje Filová.

Nový typ helikoptéry pojme tříčlennou posádku. Je uzpůsoben k transportu jednoho ležícího pacienta a ve výjimečných případech ještě i jedné sedící osoby.

Oproti předchozímu typu si museli záchranáři osvojit trochu jiné ambulantní uspořádání interiéru a manipulaci s pacientem.

Ten se do vrtulníku dostává nyní přes boční dveře a leží po celé levé straně stroje. Jeho nohy jsou umístěny v ocasní části.

„Pokud je pacient hodně vysoký nebo má dlahy a manipulace z boku by s ním byla obtížná, je možné ho do vrtulníku dát zadními dveřmi pod ocasem,“ upozorňuje ředitelka.

To už ale posádka nasedá do vrtulníku. Pilot udělá ještě poslední obhlídku stroje a bere do ruky knipl. Za chvíli se rozburácí rotory a vzápětí se zvedne do vzduchu velké množství čerstvě napadaného prašanu.

Během mžiku je stroj ve vzduchu. Vrtulník se záchranáři právě míří za pacientem do pelhřimovské nemocnice.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ředitelka Denního a týdenního stacionáře Jihlava Eva Pohořelá by byla...
Jihlava chce převést na kraj denní stacionář, ten se obává propouštění

Město Jihlava hodlá převést svůj Denní a týdenní stacionář na Kraj Vysočina. Zákonní zástupci klientů se však bojí, že s novým zřizovatelem se zhorší kvalita...  celý článek

Porota pozitivně hodnotila citlivý přístup vítězného návrhu k centru města....
O podobě Náměstí v Meziříčí rozhodnou lidé v referendu. Nařídil ho soud

Nejen poslance budou 20. a 21. října volit obyvatelé Velkého Meziříčí. Rozhodovat budou také o budoucí podobě Náměstí. Krajský soud v Brně potvrdil nárok...  celý článek

Mezi ulicí U Hřbitova a Telečská dnes vede provizorní cesta z panelů přístupná...
Jihlava stopla stavbu 30 metrů dlouhé silnice. Kvůli hygieně, zlobí se

Mělo to být pouhých třicet metrů nové silnice, která by ulevila přetíženým ulicím na jihu Jihlavy. Magistrát však nakonec propojku ulic Telečská a U Hřbitova...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.