Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Stát kupuje půdu pro havlíčkobrodský obchvat. Kdo zaváhá, přijde o vše

  • 10
Havlíčkovu Brodu se přiblížila stavba jihovýchodního obchvatu. Ředitelství silnic a dálnic rozeslalo majitelům dotčených pozemků štědré nabídky k odkupu. Ze metr čtvereční nabízí kolem 300 korun. Vlastníci mají na souhlas tři měsíce. Víc šancí nedostanou. Když včas nezareagují, stát půdu vyvlastní.

Přibližně stovka lidí, kteří vlastní pozemky na trase připravovaného jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu, může mít letos bohaté Vánoce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jim rozeslalo nabídky na odkoupení jejich půdy. Jsou velice štědré, majitelé mohou slušně vydělat.

„Kdybych já měl pozemek na trase obchvatu, neváhám ani chvilku a okamžitě jej prodávám. Více, než nyní nabízí ŘSD, nikdy nikdo nemůže dostat,“ tvrdí havlíčkobrodský starosta Jan Tecl (ODS). „Pozemky se vykupují za šestnáctinásobek odhadní ceny,“ dodal.

Ceny se tak pohybují v rozmezí od 280 do 330 korun za metr čtvereční. „To je hodně lukrativní,“ souhlasí i brodský místostarosta Čeněk Jůzl (KDU-ČSL). Je to čtvrtina až třetina toho, za kolik město prodává stavební parcely. V případě pozemků pod obchvatem se však jedná i o nevyužívanou půdu.

ŘSD rozeslalo nabídky všem majitelům, ti teď mají 90 dní na zareagování. Buď smlouvu podepíšou a pošlou zpět, nebo ji budou ignorovat.

„Cena byla stanovena na maximální možnou výši, více peněz majitelé nedostanou. Pokud nynější nabídku někdo neakceptuje, přistoupíme k procesu vyvlastnění,“ rázně odmítla případné další smlouvání o ceně ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

Jak dodala, několik prvních majitelů okamžitě zareagovalo a smlouvy už mají podepsané. „Jde zatím spíše o jednotlivce,“ pravila. Peníze však získají ještě letos.

Směna pozemků bude možná. Ale jen hektar za hektar

Podle místostarosty Jůzla však může nastat problém s majiteli, kteří na půdě hospodaří. Ti se mohou prodeji bránit, pro ně ani nabízená velmi štědrá cenová nabídka nemusí být dostatečně vysoká, když přijdou o zdroj obživy.

„V tom případě jim pomůžeme se směnou pozemků. Ale pouze v poměru jedna ku jedné, tedy hektar za hektar. Dopředu upozorňuji, že pokud někdo bude požadovat víc, odmítneme ho. Ke každému žadateli budeme přistupovat naprosto stejně,“ prohlásil Jan Tecl.

Teprve ke konci roku se uvidí, kolik majitelů nabídku ŘSD akceptovalo a jak moc se příprava stavby obchvatu asi protáhne. „Pokud by na dohodu přistoupili všichni, mohl by se obchvat začít stavět relativně brzy. Takové je i mé přání,“ vyjádřil se starosta města.

Podle Marie Tesařové je však nejpravděpodobnější termín zahájení stavby na konci roku 2017, případně až na jaře 2018. Kvůli financování je rozplánována do tří stavebních sezon. Po novém brodském obchvatu se tak nezačne jezdit dříve než v roce 2019.

A i tento rok je tím nejoptimističtějším. Nejdřív musí ŘSD získat všechny pozemky. Pokud se některý ze stovky majitelů „cukne“ a bude muset dojít k procesu vyvlastnění, procedura se zhruba o tři čtvrtě roku pozdrží.

Teprve pak bude investor žádat o stavební povolení, nechá zpracovat projektovou dokumentaci. „To bude trvat minimálně půl roku, dalšího půl roku bude trvat výběrové řízení na dodavatele, pokud se nikdo neodvolá,“ dodala Tesařová.

„Zkostnatělá blbina“ povede od Selské jizby k Albertu

Nová silnice obkrouží čtvrtinu Havlíčkova Brodu z jihu a východu. Spojí výpadovky na Jihlavu a na Pardubice. Povede od motorestu Selská jizba směrem na Herlify a Termesivy, přes řeku i železniční trať, na severovýchodní část se napojí na kruhovém objezdu u hypermarketu Albert.

Nová silnice bude dlouhá přes čtyři kilometry, na trase bude celkem jedenáct mostů a dvě mimoúrovňové křižovatky, na obou koncích budou kruhové objezdy. Hrubé odhady nákladů výstavby se pohybují kolem jedné a půl miliardy korun.

Radnice si od obchvatu slibuje, že odvede tranzitní dopravu z centra města, zejména z přetížené Masarykovy ulice.

Podle mnohých kritiků, mezi něž patří třeba zastupitel Jiří Čáslavský (nezávislý – Změna pro Brod), ale obchvat problémy v dopravě nevyřeší. Tvrdí, že po dlouhé silnici plné kopců, křižovatek, kruhových objezdů a rychlostních omezení nebudou chtít řidiči jezdit a dál budou volit rovnou, širokou a kratší Masarykovu ulici.

„Pro mě bude dobrá zpráva k obchvatu ta, že se rozumově uzná jako ptákovina a začne se uvažovat o jiném řešení. Takové zkostnatělé blbiny se držíme už dvanáct let,“ prohlásil Čáslavský.