Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusovým dopravcům se do města u dálnice D1 nechce zajíždět

  8:56aktualizováno  8:56
Velké Meziříčí sice leží u nejdelší a historicky nejstarší české dálnice D1, o přímé autobusové spoje do hlavního města je tu ale velká nouze. Do Prahy jezdí pouze jeden denně.

Na centrálním pražském autobusovém nádraží nekončí zdaleka všechny spoje z Vysočiny. | foto: archiv MAFRA

Ležet na trase dálnice D1, to se může zdát jako velká výhoda při cestování. Sednete do auta, a pokud nejsou zácpy, jste za hodinku a půl v hlavním městě. Kdo se ale nerad prodírá dálniční džunglí za volantem, nebo auto nevlastní, ten nejspíš sedne do dálkového autobusu či rychlíku.

To je ale pro obyvatele Velkého Meziříčí „kámen úrazu“. Oni paradoxně z výhody, že mají nejdůležitější dopravní tepnu takříkajíc u ­nosu, vůbec netěží. V drtivé většině případů musí jet přes Jihlavu, kde se přesedá.

Výjimkou je jediný ranní spoj, který ale nevyjíždí s ­ohledem na studenty či pracující v hlavním městě vůbec v optimální době. V Meziříčí je v půl osmé a ­v ­hlavním městě až o půl desáté dopoledne.

U dřívějších spojů s přestupem v­ krajském městě zase musí člověk počítat se stresem – co když se spoj z ­Velkého Meziříčí třeba v zimě kvůli sněhové kalamitě nebo kvůli uzavírkám opozdí a navazující linkový autobus na něj nepočká.

Zajížďka přes Jihlavu navíc cestu prodlužuje nejméně o půl hodiny. „Už jsem zaznamenal stížnosti místních, že by těch přímých spojů mělo jezdit víc,“ řekl meziříčský starosta Radovan Necid.

Pokud jde o řešení problému, je v­tom ale poměrně skeptický. Domnívá se, že jde o náklady navíc, které město ani kraj dopravci platit nebudou. Přece jen, sjet z dálnice do jedenáctitisícového města, ve kterém často bývají dopravní zácpy, se dopravním firmám při té časové ztrátě moc nevyplatí.

Stížností je jen minimum, zní argument z radnice

Například provozovatel žlutých dálkových autobusů Student Agency o zajíždění do Meziříčí neuvažuje. Mluvčí Aleš Ondrůj vyloučil i ­možnost zastavovat na dálničním odpočívadle, čímž by odpadlo zdlouhavé zajíždění do centra Meziříčí.

„Nejsem si jistý, zda by šlo zlegalizovat zastávku odpočívadle, když k němu nevede oficiální příjezdová cesta,“ podotkl Ondrůj.

Vedoucí meziříčského odboru dopravy Jiří Pospíchal říká, že stížnosti na chybějící přímé spoje na Prahu se týkají jednotlivců. „Situace není tak kritická, je to o pohodlí,“ poznamenal.

Domnívá se, že spojů mezi Meziříčím a Prahou ­byť s přestupem – jezdí za den dostatek na to, jak je jeho město malé. „To by pak lidé mohli přijít a chtít přímý spoj do Plzně nebo Ostravy. To tak nejde,“ upozornil na finanční limity.

Jeho odbor obeslal šest dopravních společností s požadavkem na zastavování některého z linkových autobusů v Meziříčí, výsledek to ale nepřineslo.

Pokud by se prý podařilo dohodnout například s firmou Tourbus, kde jednání bylo nejvstřícnější, město by podle Pospíchala mohlo vyjít vstříc při jednání o nájmu nádraží.

Dopravní ředitel Tourbusu Antonín Grund uvedl, že nic není nemožné. „V minulosti už nějaká jednání proběhla, můžou začít nová,“ pravil. Podle informací MF DNES by jednou ze zvažovaných variant mohl být například dálkový autobus z Košic.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nejlepším odreagováním od fotbalu jsou pro Lukáše Vaculíka dcera Rozárka a...
Body jihlavští fotbalisté nesbírají, vedou ale v narozených dětech

Co se bodového konta týká, není to z pohledu FC Vysočina v nové prvoligové sezoně žádná sláva. Úplně jiná „liga“ to je ovšem v počtu narozených dětí. Za...  celý článek

Na zlaté slunce na fasádě Staré radnice se obyvatelé Brodu dívají se smíšenými...
Na radnici září „zlaté slunce Inků“. Brod nová malba rozděluje i baví

Říší, nad níž slunce nezapadá, bývalo svého času Španělsko, které ovládlo i říši Inků. Městem, nad nímž se slunce už ani na chvilku neschová, je nově Havlíčkův...  celý článek

Už rok a půl pletou ženy z Nového Veselí s cílem podpořit stavbu obchvatu....
V Novém Veselí roste naděje na obchvat, stavět by se mohlo už za rok

Nové Veselí na Žďársku je blíž k obchvatu za více než 200 milionů korun. Kraj vybral, kdo zpracuje projekt. Lidé v městysi o novou silnici, která by z centra...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.