Náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl si dovede v historickém centru...

Náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl si dovede v historickém centru Brtnice představit asfalt, památkáři jsou proti. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Zrušte kostky i kino a bude nová širší silnice, navrhl kraj Brtnici

  • 8
Průjezd Brtnicí je nejhorším úsekem na silnici spojující Jihlavu a Třebíč. Kraj nyní městu navrhuje, že mu rozšíří silnici směrem na Třebíč o stoupací pruh. Jenže za to po radnici chce, aby nechala vytrhat kostky na náměstí a zbourala staré kino, které se v centru objíždí. Ta to odmítá.

Je to hranice, kde na sebe naráží pokrok moderní doby a snaha zachovat historickou vzácnost Brtnice. Náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl nabízí pro mnohé kontroverzní řešení, jak změnit problematické místo na spojnici Jihlavy a Třebíče.

V první řadě navrhuje vytrhat kostky ze silnice v centru a nahradit je asfaltem. Pokud by se to podařilo, kraj by podle něj urychlil důležitou dopravní investici pro Brtnici. A to rozšíření silnice o další pruh v kopci těsně za městem směrem na Třebíč.

„Vím, že památkáři tam kostky chtějí. Rozumím tomu, že některé věci bychom si měli chránit. Nicméně si z hlediska bezpečnosti a hlučnosti troufám říct, že by občané byli spokojenější, kdyby se cesta přizpůsobila modernější době. Tenkrát, když se poprvé dávaly kostky místo prašných cest, se lidé také v rámci pokroku dokázali dohodnout,“ míní Libor Joukl.

Další problém v Brtnici u náměstí vidí ve dvou jednosměrkách vedoucích kolem kina. Ty dnes tvoří jakýsi kruhový, či lépe řečeno „vajíčkovitý“ objezd. „Tam stojí uprostřed ten domek. Je otázkou, kdyby se do toho zapojilo město, jestli by se to podařilo vykoupit a zbourat,“ popsal náměstek vysočinského hejtmana.

Zastupitelé by rozhodně asfalt na židovském mostě nechtěli

Kraj se nyní zaměřuje na obchvat Příseky. Až se dokončí, bude trasa z Jihlavy až do Okříšek podle představ odborníků na dopravu. Tedy s výjimkou Brtnice.

Po napojení obchvatu Příseky se bude hejtmanství soustředit na investice od Okříšek dál směrem na Třebíč.

„To je teď pro mě prioritnější. Až následně potom by se měl řešit kopec v Brtnici. Pokud by se ale podařilo mezitím dojednat, že kostky tam půjdou ze silnice ven, tak si dovedu představit, že kopec v Brtnici uděláme dřív. Ta akce by nebyla až tak finančně náročná,“ nastínil Joukl.

Obchvat Brtnice je za současných finančních možností nereálný, přestože si ho radnice zahrnula do územního plánu a na své náklady nechala vypracovat jeho studii. Kvůli přemostění by stál 800 milionů, možná až miliardu korun.

Vytrhání kostek si ale vedení brtnické radnice nedokáže představit. „Je zde památková zóna. Máme ve všech pravidlech, že tady kostky budou. Rozhodně by zastupitelé nechtěli asfalt na historickém židovském mostě,“ uvedla Miroslava Švaříčková, starostka Brtnice.

Nechceme být jen průjezdným městem, oponuje radnice

Díky moderním technologiím by se dal asfalt v Brtnici udělat tak světlý, aby ladil s kostkami. Ani s tím ale památkáři nesouhlasí. Starostce Brtnice Švaříčkové se nezdá ani úvaha o demolici u jednosměrných ulic.

„Šla by ale zmenšit zatáčka, tam je volná plocha. Na druhou stranu my nechceme být jen průjezdné město. Jde o zkvalitnění dopravního řešení. K nám se sjíždí z kopců a někdy v zimě hůř vyjíždí. Třeba u kopce na Třebíč si myslím, že by stačily dva pruhy, kdyby byly dostatečně široké,“ míní Švaříčková.

Bývalou starostkou Brtnice je krajská radní Marie Kružíková. „Jako obyvatelka a řidička musím říct, že silnice bez kostek by byla lepší. Kostky kloužou a silnice se s nimi různě vlní, přestože se stále opravuje. Na druhou stranu do historického jádra města kostky patří. Nedokážu si představit asfalt na náměstí. Tahle varianta asi nedopadne,“ míní Kružíková.

Hluk, praskající domy a neustále špinavá okna a fasády

Ví ale z vlastních rodinných zkušeností, jak obtížné je bydlet v Brtnici těsně vedle silnice s kostkami. „Je to hlučné, jak po nich jezdí nákladní auta. Dá se to poznat i na zdech, kvůli těžké dopravě praskají. Když prší, tak auta ohodí celý dům vedle. Neustále se tam musejí umývat okna a čistit fasáda. Když je břečka, dávají se zábrany před dveře,“ popsala Marie Kružíková.

Doprava na silnici se podepisuje i na stavu soch, jež shlížejí z barokních mostů. Naopak pozitivní je, že po cestě proudí do Brtnice kupní síla pro místní živnostníky.

Přece jen něco by se mělo letos zlepšit na cestování přes historické město. „V letošním roce se předpokládá rekonstrukce silnice od konce opraveného úseku Příseka po začátek Brtnice,“ sdělila Hana Strnadová, vedoucí krajského odboru dopravy.

A před dokončením je projekt týkající se ulice 5. května, po níž se odjíždí z Brtnice na Třebíč. Silnice se opraví včetně chodníků a inženýrských sítí. „Kraj bude financovat komunikaci a Brtnice náklady spojené s výstavbou chodníků. Další akcí je oprava silnice směrem k Jihlavě u benzinové pumpy, kde je vypracován projekt a vydáno povolení,“ popsala starostka Miroslava Švaříčková.