K nádraží vede místo dlážděné cesty nová vyasfaltovaná silnice s bezbariérovými...

K nádraží vede místo dlážděné cesty nová vyasfaltovaná silnice s bezbariérovými chodníky, pod povrchy je položena i nová kanalizace. Před nádražím vzniklo i parkoviště pro 64 aut lemované zelení a novým osvětlením. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Terminál mohl být dřív, kritizují postup Jihlavy kraj i České dráhy

  • 1
Předčasné volby a skládání koalice mají dopad i na takové věci, jako je projekt jihlavského dopravního terminálu. Ten by měl vzniknout v místě dnešního nádraží Jihlava-město. Jenže čekání na vládu brzdí i převody majetku nutné pro další proměnu zanedbaného nádraží v moderní terminál i pro autobusy a MHD.

Nádražní budova by měla z ČD přejít do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

"‚Barák‘ je naprojektován, dokonce máme i stavební povolení. Nejsme však ochotni investovat vlastní prostředky do zvelebení budovy, která bude pak odprodána," uvedla ředitelka Krajského centra osobní dopravy ČD Lenka Horáková.

Termín převodu na SŽDC je zatím neznámý, rozhodnout by o tom, zda bude a kdy, měla nová vláda. "První předpoklad k prvnímu lednu příštího roku je už asi nerealizovatelný, ve hře je duben, možná polovina roku," dodala Horáková.

Podle ní však už terminál dnes mohl fungovat. "Na stole už v minulosti ležely evropské peníze a byla šance je čerpat, stejně jako třeba v Telči nebo v Chotěboři, kde se terminál již vybudoval," řekla Horáková.

Jenomže! Podmínkou společného projektu byla už jednou prošlapaná cesta ve jmenovaných městech.

A sice, že by si město muselo výpravní budovu vzít do pronájmu a potom by bylo oprávněným žadatelem a příjemcem dotace. "České dráhy jako akciová společnost nejsou oprávněným příjemcem dotací do nemovitostí," vysvětlila Horáková.

Evropské peníze tak podle ní už mohly jít nejen do městské části projektu, tedy do vybudování parkoviště, autobusového nádraží a rekonstrukce příjezdové ulice, ale i do zázemí vlakové stanice, tedy výpravní budovy, čekárny i třeba restaurace.

Město se však rozhodlo vybudovat jen svoji část projektu - tedy úpravy přednádražního prostoru.

Nelze srovnávat Jihlavu a Telč, odmítá kritiku magistrát

Přístup města kritizuje i náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD). "V případě, že by v roce 2010 došlo k dohodě, tak dneska už terminál byl postaven," tvrdí Joukl.

"Srovnávat Telč a Jihlavu, co se týká tohoto projektu, nelze. Odmítám, že ta šance projekt zrealizovat celý byla," reagoval na kritiku jihlavský primátor Jaroslav Vymazal (ODS). Ten byl podle svých slov u všech jednání o projektu a ta trvala téměř dva roky.

"Bylo do něj zapojeno osm různých subjektů a domluva nebyla z různých důvodů možná, proto jsme šli touto vlastní cestou, abychom to posunuli," řekl Vymazal.

Zanedbaný prostor před nádražím se změnil, vede k němu opravená silnice a nové chodníky, vznikla i točna MHD, kam od ledna začne zajíždět nová linka. To vyšlo na 17,9 milionu, z toho 12,5 milionu přispěla EU.

"ČD se tak ale ocitly v situaci, kdy by měly za vlastní peníze připravit zázemí pro cestující nejen železniční," nelíbí se Horákové. "Neměli jsme ani záruku budoucího uzavření smluv na spolupodílení se na provozních nákladech terminálu," podotkla.

"Máme přitom napočítáno zhruba tisíc lidí pohybujících se na železnici za den. Kdyby k tomu přibyla i plnohodnotná autobusová doprava a MHD, ve špičkách pátečních odpolední bychom se dostávali až na čtyři tisíce cestujících," dodala ředitelka Krajského centra osobní dopravy ČD.

Nové autobusové nádraží by už nemělo patřit ICOM

Město s ČD však nadále o projektu jedná. Poslední jednání mezi primátorem a ČD bylo asi před dvěma týdny. Na něm se především řešilo, kdo bude provozovat v budoucnu nádražní budovu. Ta bude podle plánů do budoucna sloužit pro cestující MHD i autobusy.

"V tuto chvíli jde o další a, předpokládám, poslední kolo jednání," říká náměstek hejtmana Libor Joukl.

"Dneska už se nebavíme o tom, jestli se projekt bude nebo nebude dělat. Akorát jde o to, zda součástí projektu bude i autobusové nádraží, tedy s účastí města, anebo bez nádraží a pak se bude řešit jen úprava samotného vlakového nádraží," dodal Joukl.

Město však s převedením autobusové dopravy k městskému nádraží počítá.

Společnost ICOM, která provozuje současný jihlavský "autobusák", se nebude podílet ani na výstavbě autobusového nádraží, které pak bude, stejně jako další dopravci, využívat. ICOM však zbudou lukrativní pozemky na místě dnešního nádraží.

"Autobusových dopravců je více, proto by bylo vhodnější, kdyby nádraží provozoval Dopravní podnik města Jihlavy a všichni dopravci tak měli stejný přístup," dodal Vymazal.

Podle něj bude reálné stavbu "autobusáku" začít nejdříve po roce 2015, pokud město uspěje s žádostí o dotace z EU. Současně by měla vzniknout i nová silnice s chodníkem a cyklostezkou směrem k Feroně v Jiráskově ulici.

Přestavba nádraží by mohla začít dříve - jakmile bude převedena z majetku ČD na SŽDC. "Nejsme však ochotni investovat vlastní prostředky do zvelebení budovy, která bude pak odprodána," dodala Horáková. Podle Joukla by se v roce 2015 mohlo začít i s rekonstrukcí kolejiště.