Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vysokorychlostní železnici by na Vysočině chtěli, moc tomu ale nevěří

  17:30aktualizováno  17:30
Minulý týden se rozvířila debata o vybudování vysokorychlostní železniční trati, která by spojila Prahu s Brnem. Cesta z Vysočiny do hlavního města by tak netrvala ani hodinu. Lidé v Havlíčkově Brodě by rychlejšími a útulnějšími vlaky jezdili rádi, moc tomu ale nevěří.

(Ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V pondělí musel Patrik Rumler na školení do Prahy. Vyrazil z Brodu v sedm hodin, vracel se ve čtyři odpoledne. "Vlakem jsem jel výjimečně. A tak to pro mě bylo jako vrátit se třicet let zpátky v čase," vyprávěl po příjezdu.

V rozpáleném vagoně měl horko nebo zase průvan z otevřeného okna. "Vím, proč jezdím autem. Bohužel dnes to jinak než vlakem nešlo," dodal.

Přiznal však, že kdyby kultura cestování byla srovnatelná alespoň s pohodlím v klimatizovaném autě a cesta byla rychlejší, využil by vlak. Hlavně kvůli špatnému parkování v Praze. "To víte, že jo. Kdyby byla možnost dostat se do Prahy za půl hodiny, pohodlně a v nových vagonech, bylo by to něco jiného," zasnil se.

Srovnání s Evropou

V Evropě funguje zhruba
6 700 kilometrů železničních tratí s konstrukcí na rychlost 230 km/h. Do roku 2025 se má délka ztrojnásobit. 

V ČR mohou jet vlaky maximálně 160 km/h. Na Vysočině této rychlosti nedosáhnou, kvůli členitosti terénu je omezena na 120 km/h.

Ministerstvo: Na to nemáne

Debatu o vybudování vysokorychlostní železniční trati, která by spojila Prahu s Brnem, na konci minulého týdne rozvířila konference, již právě na toto téma pořádala Mezinárodní železniční unie.

Na jedné straně se sešli odborníci, podle nichž by taková investice byla potřebná, užitečná i reálná. A na druhé ministerstvo dopravy, které v současné době před poslední slovo v předchozí větě dává hlavně kvůli penězům předponu ne.

"Pochybuji, že bych se něčeho takového vůbec dožil. Vezměte si, kolik je u nás se vším problémů. Třeba stavba snad každé dálnice se o několik let protáhne a několikanásobně prodraží. Jen blázen by si myslel, že by tohle šlo jinak," mává rukou další z cestujících Radim Bárta. "Nevěřím, že tu něco takového někdy bude," dodal.

Všichni z dotázaných cestujících jsou si však jisti, že pokud by někdy skutečně k budování vysokorychlostní trati přeci jen došlo, Vysočina na tom jen vydělá. "Jestli to má být nejkratší cesta z Prahy do Brna, musí to vést přes Vysočinu. A to by bylo, aby alespoň v jednom z měst tyto vlaky nestavěly," říká Pavel Kroutil.

Pomoc regionálním tratím

Petr Šlégr, ředitel Centra pro efektivní dopravu, považuje za nejvýhodnější trasu kopírující dálnici - přes Benešov, Jihlavu a Velké Meziříčí.

"Linky dálkové dopravy budou kombinovaně využívat novou trať včetně vazby na regionální tratě. Tyto tratě jsou pro dopravu do krajského města samostatně neefektivní a hrozí jim zrušení. Pokud by v Jihlavě navazovaly i na skutečně rychlou a konkurenceschopnou dálkovou dopravu, jejich atraktivnost by byla výrazně vyšší," doplňuje.

Vybudování vysokorychlostní tratě by tak podle něj pomohlo i tratím regionálním. A to i přesto, že by samotnou rychlodráhu měly naplno využívat jen vlaky nejvyšší kategorie spojující největší města.

"V časových mezerách bude dost kapacity, aby trať využily vlaky, které pojedou například z Prahy do Jihlavy a pak sjedou na původní zmodernizovanou trať a pojedou jako spěšný vlak přes Třebíč do Brna či do Znojma," nastínil Šlégr.

S tím ústy mluvčího Petra Šťáhlavského souhlasí i České dráhy. Nasadit takové vlaky by podle něho nebyl problém. Lokomotivy pro rychlost 200 kilometrů v hodině už se schvalují, na mezinárodních spojích už takto "rychlé" vagony jezdí. Na českých kolejích už jezdí pendolino nebo rakouské taurusy konstruované pro rychlost 230 kilometrů.




Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...



Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...

Kladnu uteklo vedení v baráži o 16 vteřin, Jihlava přetlačila Litvínov

Momentka z utkání Jihlava - Litvínov.

V baráži o hokejovou extraligu už zbývají odehrát tři zápasy. Karlovy Vary si čtvrtým vítězstvím v řadě pojistily...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Další z rubriky

V honosném secesním domě našel nový vlastník poklad z dob renesance

Dům s číslem popisným 64 na žďárském náměstí vyniká na první pohled svou...

Z chátrající budovy někdejšího slavného hotelu Veliš s hospodami a hernou je díky novým majitelům opět skvost náměstí...

Žáci se stali pouze zbožím, říká ředitelka školy s osmi desítkami dětí

Učitelky si vyučování v méně početných třídách pochvalují. Umožňuje lepší...

Základní škola ve Strážku na Žďársku funguje na výjimku, chodí do ní jen 82 dětí. Na každého mají učitelé mnohem více...

Dojemné loučení v jihlavské zoo, tygří táta Dandys se vrací do Brna

Tygr Dandys splnil svou jihlavskou misi, zanechal po sobě dvě mladá koťata, a...

Úspěšná půlroční mise tygra sumaterského Dandyse v jihlavské zoologické zahradě, v pátek skončila. Brzy ráno se vydal...

Najdete na iDNES.cz