Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vysočinu brázdí elektromobil Samuel, na stovku zrychlí za 15 sekund

  10:50aktualizováno  10:50
První sériově vyráběný elektromobil se prohání po silnicích Vysočiny. Vůz, který před třebíčským Malovaným domem pojmenovali Samuel, v těchto dnech jako součást projektu zaměřeného na energie zítřka testují pracovníci oddělení komunikace Jaderné elektrárny Dukovany.

Silnice na Vysočině brázdí první sériově vyráběný elektromobil. V Třebíči jej pojmenoval Samuel. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

První co na Samuelovi zaujme? Že má, tak jako každý elektromobil, jenom dva pedály a chybí mu spojka. Při řízení musíte tedy "zapomenout" na svou levou nohu a zvládat brzdu i plyn pouze pravou. Také řazení je jednoduché - dopředu nebo dozadu a neutrál.

Silnice na Vysočině brázdí první sériově vyrávěný elektromobil. V Třebíči jej
Silnice na Vysočině brázdí první sériově vyrávěný elektromobil. V Třebíči jej
Silnice na Vysočině brázdí první sériově vyrávěný elektromobil. V Třebíči jej

Do vozu, který má patnáctipalcová kola, takže vypadá jako "dospělé" auto, se vejde pohodlně i 188 centimetrů vysoký člověk, jen vzadu je trochu méně místa na nohy. Pohodlí se ovšem dá na zadních sedadlech docílit třeba tím, že sedačky mají šest poloh.

Na osmdesát procent kapacity baterie nabijete za půl hodinky

Baterie a motor jsou vzadu stejně jako dvě "víčka nádrží" - přesněji dvě víčka zakrývající pravou nabíjecí zásuvku na 220 voltů. Vůz se ze sítě nabije na plnou kapacitu za šest až osm hodin.

Silnice na Vysočině brázdí první sériově vyrávěný elektromobil. V Třebíči jej
Silnice na Vysočině brázdí první sériově vyrávěný elektromobil. V Třebíči jej

Nalevo je pak rychlonabíjecí zásuvka na 400 voltů s proudem 125 ampérů, která nabije baterie na 80 procent kapacity za pouhou půlhodinku. Až bude v provozu slibovaných 150 veřejných nabíjecích stanic, stihnete prý nabití vozu, než si vypijete kávu v restauraci.

Elektromobil Samuel

Délka 3,480 metru
Šířka 1,745 metru
Výška 1,610 metru
Hmotnost 1 080 kilogramů

Výkon 47 kW
Max. rychlost 130 km/h
Dojezd 150 kilometrů

Nabití baterií na plnou kapacitu potrvá 6 až 8 hodin. Rychlonabíjení na 80 procent jejich kapacity 30 minut.

Ve výbavě nechybí ABS, ESP, posilovač řízení nebo šest airbagů.

A jaký je pohled na přístrojovou desku? Vlevo nahoře je ukazatel nabití, uprostřed digitální rychloměr, vpravo ukazatel počtu ujetých kilometrů. "Nováček" na Vysočině jich měl ujeto pouhých 750 kilometrů.

Překvapí tichý a rychlý rozjezd i jízda. Zrychlení z nuly na sto zvládne Samuel za 15 sekund a z šedesátky na devadesátku to roztáhne za šest sekund. Je ale potřeba dávat pozor na chodce, kteří vás neslyší přijíždět.

Ve výbavě nechybí ABS, ESP, posilovač řízení nebo šest airbagů. Všechno ovládání i klimatizace je pochopitelně elektrické. K výbavě patří i tlačítko SOS k přivolání technické pomoci, které na dispečink pošle automaticky i souřadnice aktuální polohy automobilu.

Elektromobil Samuel je k vidění do neděle na festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, příští týden bude týden v dukovanské elektrárně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Matka žáka základní školy dala facku učitelce, ta musela do nemocnice

Na učitelku zaútočila matka jednoho ze žáků v jihlavské základní škole Jungmannova. Kantorka po útoku musela na ošetření do nemocnice. Podle policie se...  celý článek

Režisér a rodák z Humpolce Jindřich Honzl (vlevo) na snímku z roku 1934 s...
Před 90 lety začala éra Voskovce, Wericha a humpoleckého rodáka Honzla

Letos je to 90 let, co začali spolupracovat a společně se proslavili Jiří Voskovec a Jan Werich s režisérem a humpoleckým rodákem Jindřichem Honzlem. Přímo ve...  celý článek

Nehoda motocyklisty na babetě a cyklisty v Českém Brodě (21. března 2014)
Při práci zemědělského stroje na jihu Jihlavska zemřelo malé dítě

Poblíž osady Stranná na Jihlavsku zemřelo v pondělí večer v souvislosti s prací zemědělského stroje malé dítě. Co přesně se stalo, policie zveřejnit nechce....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.