Od počátku roku dojde ke změně zákona o provozu na pozemních komunikacích. Součástí změn bude i diskutovaná povinnost předjíždět cyklisty ve vzdálenosti nejméně jeden a půl metru.
Už méně se ale mluví o tom, že povinnost předjíždějícího vozidla dodržet od cyklisty vzdálenost má platit i na účelových komunikacích s maximální rychlostí do 30 kilometrů v hodině. Tam má být minimální vzdálenost jeden metr. Pro lesníky, kteří těžkou technikou svážejí z lesů kulatinu, je ale i to moc.
„Podle nového zákona budeme muset na této cestě široké dva a půl metru jedním metrem objíždět cyklistu. To je technicky nemožné,“ zlobí se ředitel Lesního družstva Přibyslav Jiří Svoboda. Družstvo je největším vlastníkem lesů mezi Přibyslaví a Ždírcem nad Doubravou.
„Jedná se o katastrované cesty, které vedou naším lesem. Za naše peníze jsme si je postavili a udržujeme je. Na vlastní komunikaci budeme mít problém se vyhýbat s někým, s kým se tam vyhnout prostě nemůžeme. My tu povinnost budeme mít a ten, kdo tam pojede na kole, už ne,“ hájí postoj lesníků Svoboda.
Jak zdůrazňuje, pokud skutečně začne novela silničního zákona platit v přijaté podobě, nebude mít na vybranou a požádá silniční správní úřad, aby vydal souhlas s umístěním dopravní značky zákaz vjezdu cyklistů. „Nic jiného nám nezbude. Děláme to neradi, ale jsme k tomu donuceni,“ podotkl.
O zákazu rozhodnou úřady
V případě ranských lesů bude žádost posuzovat odbor dopravy v Chotěboři. Podle jeho vedoucího Pavla Málka nelze předjímat, jak rozhodne. „Bude záležet na konkrétní žádosti a popsaných důvodech. Ranské lesy jsou však vyhledávanou rekreační lokalitou, o to důkladněji budeme žádost posuzovat,“ konstatoval.
Stanovisko bude úřad žádat i od policie, která posuzuje vhodnost značení i na účelových komunikacích. „Pokud nás o něj silniční správní úřad požádá, vyjádříme se,“ sdělila policejní mluvčí Dana Čírtková. Ani ona ale v tuto chvíli nemohla říct víc.
Konkrétní kroky chce lesní družstvo podniknout v prvním kvartále příštího roku. Až poté, co novela silničního zákona vejde v platnost.
Jiří Svoboda předpokládá, že argumenty lesního družstva úřad vyslyší. Pokud ne, chce se obrátit na odvolací orgán, případně správní soud. „Budeme hledat různé způsoby a mezi tím budeme doufat, že s novelou silničního zákona poslanci něco udělají,“ dodal.
Že by se povinnost dodržení vzdálenosti vztahovala i na zpevněné lesní cesty, totiž považuje za nesmysl. „To je hazard s bezpečností. Pokud se takto bude muset transportní souprava vyhýbat, celá spadne do příkopu. Nevím, jestli si toto přejeme,“ říká.
„Celé roky to fungovalo. Dokázali jsme se s cyklisty tolerovat a vyhnout. A najednou má někdo pocit, že to musí řešit takhle silou. Dávat cyklistovi větší pravomoci na našich cestách, než máme my, kteří jsme si je postavili, zaplatili a udržujeme je? To je špatně,“ dodává Svoboda.
Víc problémů než řešení
Nad účinností novely zákona pochybuje i Pavel Málek. „Způsobí víc problémů, než aby něco vyřešila. Řidičům to přidělá starosti a v praxi to stejně nebude fungovat,“ myslí si.
Drobnou útěchou pro cyklisty může být fakt, že v případě Lesního družstva Přibyslav by neměl být zákaz na všech lesních cestách. Těch družstvo spravuje zhruba 110 kilometrů. Zákaz vjezdu cyklistů by se měl týkat jen několika desítek z nich.
Na druhou stranu však přibyslavské družstvo nebude jediným, které v rámci celé republiky chce takto postupovat. Podobné kroky budou podnikat i další vlastníci.
„Budeme postupovat koordinovaně. Budeme společně vypracovávat žádost, budeme ji sdílet i pro ostatní vlastníky, abychom měli vše správně vyargumentované,“ říká Jiří Svoboda, který je zároveň předsedou Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů ČR.
Ministerstvo dopravy: K žádné změně nedojdeKe zveřejněnému článku poskytl vyjádření mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Podle jeho slov v souvislosti s novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích pro lesníky a cyklisty ke změně oproti současnému stavu nedojde. Reakce ministerstva po bodech:
Co se stane, pokud budou majitelé lesů na zákazu trvat:.
Pokud jde o účelovou komunikaci veřejně přístupnou, rozhoduje o umístění dopravního značení obecní úřad obce s rozšířenou působností, tedy ne vlastník komunikace. Pokud komunikace veřejně přístupná není (typicky je tam fyzická zábrana, například závora), umisťuje dopravní značení vlastník. Musí to ale oznámit příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Ten může případně nařídit odstranění značení, pokud není splněna podmínka bezpečnosti silničního provozu. |
14. dubna 2021 |