Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Podepsáno. Pro pacienty na Vysočině budou nově létat Rakušané

  • 4
Jedna helikoptéra odletí a nová přiletí. Tak jednoduchá bude podle ředitelky krajské Zdravotnické záchranné služby (ZZS) Vladislavy Filové na začátku příštího roku změna provozovatele letecké záchranné služby na Vysočině.

Nově budou pomáhat zachraňovat lidské životy posádky vrtulníků rakouské společnosti Helikopter Air Transport (Heliair), která vyhrála tendr vypsaný ministerstvem zdravotnictví.

Kromě Jihlavy bude službu provozovat ještě v Ostravě. Smlouva pro zajištění letecké záchranné služby pro Kraj Vysočina byla podepsána minulý týden. Dosavadní společnost Alfa-Helicopter s ohledem na podmínky tendru ohlásila ukončení činnosti.

Nový provozovatel se byl již na jihlavské základně podívat a záchranářům představil nový typ vrtulníku, se kterým bude na Vysočině od 1. ledna létat.

Podle Vladislavy Filové jej budou řídit stejní piloti, kteří pro leteckou záchrannou službu létali dosud. „Přejdou pouze pod jiného zaměstnavatele. Je to velká výhoda, protože znají nejenom provoz naší stanice a veškerý personál, ale také terén. Vědí, že v kraji není specializované trauma pracoviště a s vážně zraněnými musíme létat například do Brna. Tito piloti znají i všechny heliporty v nemocnicích, kam běžné zalétáváme. V tomto ohledu se nemusí učit nic nového,“ zdůraznila Vladislava Filová.

Krajští záchranáři dostali možnost blíže prozkoumat ambulantní část nového vrtulníku. „Byli jsme zvědaví hlavně na to, zda budeme moci používat zdravotnické přístroje, které máme k dispozici. Zjistili jsme že ano, že jsou plně kompatibilní a nebudeme muset kupovat nic nového. Plynule přejdeme se stávajícím vybavením do nové zástavby interiéru,“ potěšilo Filovou.

Nicméně připomíná, že se záchranáři musejí ještě seznámit s uspořádáním ambulantního prostoru a s tím, jak bude probíhat komunikace s pilotem.

Více než 30 let zkušeností

Firma Helikopter Air Transport má v Rakousku 16 základen letecké záchranné služby a další čtyři provozuje v zimním období v horských oblastech. Kromě toho přes deset let poskytuje vrtulníky také pro leteckou záchrannou službu v Maďarsku. Celkem má k dispozici 32 helikoptér a v Rakousku působí 34 let.

Ministerstvo zdravotnictví čelilo kvůli výběrovému řízení vlně kritiky, že tendr nevypsalo včas a nestihnou se tak do konce roku najít noví provozovatelé letecké záchranky na deseti základnách v Česku. Další zdržení následovalo, když jeden z účastníků řízení, letecká společnost DSA, napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) výsledky tendru u čtyř stanovišť.

„Stěžovatel DSA se obrátil na ÚOHS s návrhem na přezkoumání řízení a s návrhem na vydání předběžných opatření. Tím by ministerstvo nemohlo podepsat smlouvy. Jednalo se o základny v Ústí nad Labem a v Jihlavě. V případě jihlavské základny ÚOHS vydat předběžné opatření odmítl,“ řekl Radek Policar, náměstek pro legislativu a právo ministerstva zdravotnictví.

Společnosti DSA v případě Vysočiny vadilo zejména to, že rakouská firma nedoložila požadovaný počet pilotů. „Minimem bylo doložení dvou pilotů s oprávněním pro provoz HEMS (Helicopter Emergency Medical Service – letecká záchranná služba – pozn. red.),“ uvedl Daniel Tuček, místopředseda představenstva DSA. Proti rozhodnutí ÚOHS v případě jihlavské základny chce společnost podat rozklad.

Ministerstvo zdravotnictví se ale verdiktu neobává. „Je na 99 procent jisté, že ať rozhodnutí ÚOHS bude jakékoliv, už to nebude znamenat revokaci smlouvy. Může dojít ke kritickému výroku, k pokutě, ale už by žádný z těchto kroků neměl znamenat zrušení smluv,“ domnívá se mluvčí ministerstva Ladislav Šticha.