Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 90 lety vezli z Mrákotína na Hrad obří monolit, cesta trvala půl roku

  8:11aktualizováno  8:11
Před devadesáti lety začala operace, která neměla obdobu. Z lomu v Mrákotíně na Jihlavsku putoval na Pražský hrad 112 tun těžký žulový monolit, památník obětem první světové války, který dodnes stojí na třetím nádvoří. Transport se zdařil až na druhý pokus. Průměrná rychlost byla 169 metrů za den.

Sloup z Mrákotína (vpravo) byl po složité přepravě slavnostně odhalen na Pražském hradě ve dvacátých letech. | foto: ČTK

Lidé z Mrákotína se na něj chodí dodnes hrdě dívat, když jsou v Praze. „Já tam byl zatím naposled loni před Vánocemi,“ popsal František Lacina, místostarosta městyse.

Místní těší, že je na tak významném místě České republiky připomínka Mrákotína. V obci nejen proto mají i Muzeum kamenictví.

Po vytěžení měřil sloup pro sídlo prezidenta T. G. Masaryka devatenáct metrů. Bylo to přímo na objednávku hlavy státu. Při nadzvedávání se ale třímetrový kus ještě v Mrákotíně odlomil. I tak vážil přepravovaný obelisk odhadem 112 tun.

Přepravu řídilo ministerstvo veřejných prací a dělostřelci

Šlo o tak významnou a sledovanou událost v Československu, že celé stěhování a vztyčování natáčeli už před 90 lety filmaři. Dochoval se více jak půlhodinový dokument v Národním filmovém archivu.

Tak velký nový monolit neměl tehdy v Evropě obdoby. Přepravu řídilo ministerstvo veřejných prací ve spolupráci s dělostřeleckým plukem. Jen cesta z Mrákotína do Telče na nádraží trvala po silnici od září do listopadu. V Telči žulu přeložili na koleje a vlak slavnostně vyzdobili. Řečnilo se, zazněla hymna.

Když vlak tehdy v prosinci vyjížděl z nádraží, mávali mu lidé v hojném počtu z nástupiště. A protože byly pod žulou mimořádně zatížené koleje, projížděl vlak některými úseky jenom rychlostí pět kilometrů za hodinu.

Filmové záběry z cesty vypadají až romanticky. Vlak tažený parní lokomotivou projížděl za slunečného počasí sněhem bohatě zasypanou Vysočinou. Na všech nádražích, malých zastávkách i mostech nad kolejemi stáli lidé v zimnících a mávali vlajkami.

Celá cesta přes Třešť, Kostelec, Jihlavu, Havlíčkův Brod, Golčův Jeníkov až do Prahy trvala po kolejích sedm dní.

Úspěšný až druhý monolit. První pokus o dva roky dřív nevyšel

V zasněženém hlavním městě už během příjezdu mimořádného vlaku slunce nesvítilo, bylo mlhavo. Přeprava z dejvického nádraží na Hrad začala až další rok na jaře. Trvala více než tři týdny. Nejsložitější moment nastal před katedrálou svatého Víta, kde se musel sloup otáčet na malém prostoru. Další dva roky trvaly úpravy monolitu do současné podoby přímo na Pražském hradě.

Slavnostní odhalení bylo v roce 1928 během oslav desátého výročí vzniku Československa.

Tomuto sloupu předcházel jiný, který mrákotínští kameníci vylomili již v roce 1923 a rovněž byl určený pro Pražský hrad. Jenže ten se během cesty směrem k Telči v jednom z kopců rozlomil poté, co praskl zajišťovací kruh. Národ byl zklamán.

Jeden z dobových komentářů zněl takto: „Došla trapná zvěst, že monolit se při transportu přerazil. Obecenstvo přijalo zprávu tu s pocitem zklamání odůvodněného; technický svět pak s pocitem údivu, že k tomu mohlo dojíti při nynějším stavu technických prostředků.

Autor:


Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Průtoky v řekách klesly na desetinu normálu. Všichni vyhlíží déšť

Sucho se podepsalo i na hladině řeky Jihlavy v Třebíči. Z vody místy vystupují...

Dříve zde voda tekla proudem. Dnes však z plechového koryta, které přivádí na povrch pramen Moravské Dyje, voda spíš...

Bránit se proti starým pokutám nemá smysl, lhůta na přezkoumání vypršela

Jedna z křižovatek, kde provoz hlídá kamerový systém, je v Jihlavě u...

Jihlavou v těchto dnech hýbe kauza řidiče, který nesouhlasil s pokutou za jízdu na červenou a následný soudní spor...

Spojilo je divadlo. Kabaret Smějte se s námi hrál v terezínském ghettu

Fotografie je z obálky americké knihy o divadle v Terezíně. Tanečnice...

Před domem v Mahlerově ulici v Jihlavě stál hlouček postav. Všechny hleděly k zemi na chodník před schody u vchodu. Na...

Provident Financial s.r.o.
Specialista péče o zákazníky v terénu

Provident Financial s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz