Cooper-Standard vyrábí ve Žďáře nad Sázavou komponenty pro automobilky už 18 let. Zanedlouho otevře další závod v Bystřici nad Pernštejnem. Na snímku je ředitel společnosti pro Českou republiku Jan Barák.

Cooper-Standard vyrábí ve Žďáře nad Sázavou komponenty pro automobilky už 18 let. Zanedlouho otevře další závod v Bystřici nad Pernštejnem. Na snímku je ředitel společnosti pro Českou republiku Jan Barák. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Cooper otevře nový závod, nabral už 150 lidí. Vyrábět bude i pro Porsche

  • 2
Nová továrna na autosoučástky v Bystřici nad Pernštejnem už je zkolaudovaná. V půlce září se nový závod koncernu Cooper-Standard Automotive slavnostně otevře a během pár týdnů se rozjede výroba. Vyrábět bude brzdové a palivové vedení pro přední světové automobilky.

„Polovina továrny už je vybavená stroji, zbytek nainstalujeme během září a října. Do konce října je postupně zprovozníme,“ uvedl ředitel Cooper-Standard Česká republika Jan Barák.

Prvních padesát zaměstnanců už připravuje stroje. „Celkově jsme pro bystřickou továrnu přijali v první fázi 150 lidí. Do konce roku se začnou přesouvat ze Žďáru nad Sázavou, kde je školíme, do Bystřice,“ dodal Barák.

Nová hala v bystřické průmyslové zóně nedaleko vlakového nádraží už byla v tomto týdnu zkolaudována.

„Veškeré stavební práce uvnitř objektu byly v srpnu dokončeny, aktuálně děláme úklidové práce. Budova je kompletně připojena na všechny sítě, provádíme seřizování vnitřního klimatu,“ uvedl minulý týden Michal Antl, mluvčí společnosti PKS stavby, která halu stavěla.

Pracovníci žďárské stavební firmy také zpevňují terén okolo objektu, montují oplocení a osazují zeleň.

Ve Žďáře se vyrábí z plastů, Bystřice se zaměří na kovy

Všechno už směřuje ke slavnostnímu otevření závodu 14. září. Bystřický závod bude kopírovat portfolio svého většího sesterského závodu ve žďárské průmyslové zóně.

„Produkt je však jiný - Bystřice se bude zaměřovat na brzdové a palivové vedení z kovových materiálů, zatímco Žďár se specializuje na brzdové a palivové vedení z plastových materiálů,“ vysvětluje Jan Barák.

Žďárský Cooper zatím dodává výrobky všem továrnám automobilky Jaguar včetně její nové pobočky ve slovenské Nitře. „Ale není to jediný zákazník. Dodávat budeme i pro PSA Trnava, pro Opel, Renault, Daimler i koncern Volkswagen. Jsou mezi tím i projekty pro Audi a Porsche a také Škodu Auto, konkrétně modely Superb,“ vyjmenoval šéf Cooperu.

Cooper-Standard (původně pod názvem Siebe Controls) působí ve dvaceti zemích, ve Žďáře vyrábí už osmnáct let komponenty do automobilů. Místní závod se postupně rozrostl až na tisíc zaměstnanců. Firma s obratem 3,5 miliardy, kterého dosáhla v roce 2015 i loni, předehnala i tradiční Žďas.

V areálu vyroste i druhá hala, zaměstnanců bude nakonec 450

Ve Žďáře však Cooper neměl kam dál růst. „Žďár není připraven v nejbližších dvou až třech letech absorbovat žádného velkého investora, nemá připravenou průmyslovou zónu,“ vysvětloval loni Jan Barák, proč se rozhodli využít volné pozemky v Bystřici.

Tamní radnice naopak s pomocí CzechInvestu několik let marně sháněla velkého investora, který by po utlumení těžby uranu v nedaleké Dolní Rožínce pomohl srazit nezaměstnanost na minimum.

Ve žďárském Cooperu se aktuálně školí sto lidí, kteří se přesunou do Bystřice. Odejde s nimi i dvacet kmenových žďárských zaměstnanců, kteří dojíždějí necelých třicet kilometrů právě z Bystřice.

Brzy po slavnostním otevření nového závodu bude pokračovat druhá etapa výstavby v Bystřici.

„Cílový stav je 450 zaměstnanců, najmout bychom je chtěli před koncem příštího roku, kdy už bude hotová druhá fáze výstavby,“ řekl Jan Barák. Hrubá terénní příprava pro druhou halu už je podle PKS hotová.