Nechtěnou trať do Jemnice začne brázdit pestrobarevný vlak bez střechy

  19:01aktualizováno  19:01
Výlet po kolejích malebnou krajinou s větrem ve vlasech. Takový by měl být zážitek z jízdy výletním vlakem mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí. Chystá ho parta nadšenců ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. Vláček bude jezdit pravidelně až příští léto, jednou však vyjede už letos.

Nadšenci dávají dohromady vagony, které budou sloužit pro výletní vlak. Jezdit na trati z Moravských Budějovic do Jemnice bude od příštího léta, zkušební jízda ho ale čeká už teď v srpnu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Dva vagony ze soupravy jsou zatím odstavené na moravskobudějovickém nádraží. Malá lokomotiva našla na přechodnou dobu své depo v nedalekém podniku, kam vede vlečka.

Sen o vlastní parní lokomotivě

Spolek má ještě jeden sen: chtěl by sehnat peníze na nákup a opravu vlastní malé parní lokomotivy. O jedné jeho členové vědí. Stojí na piedestalu kdesi v Čechách. To by stálo přes čtyři miliony korun. Zatím nereálná představa. Ale kdo ví, třeba jednou...

"Finišujeme s rekonstrukcí vláčku. Lokomotiva polské výroby už má technickou, je to jediný pojízdný kus svého druhu u nás. Dovezli jsme ji z Českých Budějovic. Dva vagony jsou takzvané hytláky, určené původně jako služební vozy k nákladním vlakům. Jeden z nich bude po rekonstrukci z poloviny otevřený, druhý bude mít balkonek," vysvětlil člen spolku Martin Kouřil.

Pomalá jízda maximálně třicítkou s přímým výhledem do kraje má výletníkům přinést to pravé potěšení. "Například na slovenské Oravě jezdí podobný vláček celoročně. A lidé neváhají sednout si do otevřené části vagonu i v chladných dnech. Baví je ten kontakt s okolní krajinou," řekl Kouřil.

Mezi vagony bude můstek se zábradlím pro přecházení. A jeden z vozů bude mít bufet s klobáskami, pivem, limonádou a sušenkami.

Vnější nátěr bude schválně výrazný. Aby vláček v krajině vynikl

Zatím ale ještě členy spolku čeká dost práce na opravách vozů. Vše dělají ve svém volném čase. Celkové náklady na nákup a renovaci jsou vyčíslené na 550 tisíc korun. Zhruba polovinu pokryly sponzorské dary. Včetně toho od města Moravské Budějovice. Na zbytek se nadšenci skládají z vlastních zdrojů. Z výplat pořizují materiál. Třeba plechovky barev.

Fotogalerie

Vnitřek vagonů je dřevěný. Některé staré součásti budou repasované. Například lavice. Rozvodná skříňka elektřiny je taky původní se starým logem ČSD. Zbytek interiéru se dodělává nově.

Vnější nátěr je schválně výrazný. Původně zelené vagony z roku 1950 by v krajině zanikly. Výrazné červené a žluté prvky, charakteristické pro znak Moravy, budou z dálky dobře viditelné.

"Na zkušební jízdu se vypravíme 1. srpna. A příští rok chceme pendlováním v sezoně propojit Jaroměřice s jejich krásným zámkem a historické centrum Jemnice," dodal Martin Kouřil.

Železniční trať přestala sloužit osobní přepravě na počátku roku 2011. Cestující tu České dráhy už přepravovat nechtějí, ekonomicky se jim to nevyplatilo. I přes to, že obě města mají na obnovení pravidelné přepravy velký zájem.

Železnice do Jemnice fungovala od roku 1896. Podle údajů zveřejněných krajským úřadem na ní roční provoz stál přes 12 milionů korun, zatímco tržby se pohybovaly kolem milionu. Sedmadvacet kilometrů dlouhá trať byla prohlášena technickou památkou.

Nejčtenější

Lidé zámek nechtěli, obec ale odolala milionům z prodeje a vítá turisty

Obyvatelé Police zámek nejdříve v majetku obce nechtěli. Památka se však...

Referendum v polovině 90. let dopadlo v Polici na Třebíčsku jasně. Více než osmdesát procent obyvatel obce rozhodlo,...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Farmář, který blokuje brodský obchvat, může zarazit lyžování na Vysoké

Správce sjezdovky na Vysoké Zdeněk Novotný může, pokud tomu počasí dovolí,...

Jako na veletoči je lyžařský areál Vysoká u Havlíčkova Brodu. Před pár lety byly myšlenky na obří modernizaci areálu,...

KVÍZ: Iglau, Gablonz, Dux... Znáte německé názvy českých měst?

Na historické pohlednici je morový sloup na jihlavském Masarykově náměstí ještě...

Je tu další vlastivědný kvíz Regionů iDNES.cz. Od středověku Němci postupně osidlovali pohraničí českých zemí a...

Jeden z mužů, kteří napadli trenéra Melenovského, dostal pět a půl let

Kvůli napadení a zranění hokejového trenéra Marka Melenovského stanul před...

V případu červnového napadení bývalého hokejisty Marka Melenovského na jihlavském náměstí padl první trest. Jeden ze...

Další z rubriky

KVÍZ: Iglau, Gablonz, Dux... Znáte německé názvy českých měst?

Na historické pohlednici je morový sloup na jihlavském Masarykově náměstí ještě...

Je tu další vlastivědný kvíz Regionů iDNES.cz. Od středověku Němci postupně osidlovali pohraničí českých zemí a...

Jeden z posledních starousedlíků chce zbavit třebíčské „Židy“ aut

Josefa Hrubeše těší, že se židovskou čtvrť podařilo zachránit, ale mrzí jej, že...

Dnes se Třebíč svou bývalou židovskou čtvrtí chlubí. Tato část města je zapsaná na seznamu UNESCO. Často tradované...

Horácké divadlo uvede Školu základ života. Hru, na niž studenti nesměli

Kdo by neznal záškoláka Ádu Čuřila, septimána a buřiče Jindru Benetku,...

Herci Horáckého divadla v Jihlavě se vrátí do školních lavic. V sobotu bude mít na velké scéně premiéru komedie Škola...

Najdete na iDNES.cz