Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nechtěnou trať do Jemnice začne brázdit pestrobarevný vlak bez střechy

  19:01aktualizováno  19:01
Výlet po kolejích malebnou krajinou s větrem ve vlasech. Takový by měl být zážitek z jízdy výletním vlakem mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí. Chystá ho parta nadšenců ze Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. Vláček bude jezdit pravidelně až příští léto, jednou však vyjede už letos.

Nadšenci dávají dohromady vagony, které budou sloužit pro výletní vlak. Jezdit na trati z Moravských Budějovic do Jemnice bude od příštího léta, zkušební jízda ho ale čeká už teď v srpnu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Dva vagony ze soupravy jsou zatím odstavené na moravskobudějovickém nádraží. Malá lokomotiva našla na přechodnou dobu své depo v nedalekém podniku, kam vede vlečka.

Sen o vlastní parní lokomotivě

Spolek má ještě jeden sen: chtěl by sehnat peníze na nákup a opravu vlastní malé parní lokomotivy. O jedné jeho členové vědí. Stojí na piedestalu kdesi v Čechách. To by stálo přes čtyři miliony korun. Zatím nereálná představa. Ale kdo ví, třeba jednou...

"Finišujeme s rekonstrukcí vláčku. Lokomotiva polské výroby už má technickou, je to jediný pojízdný kus svého druhu u nás. Dovezli jsme ji z Českých Budějovic. Dva vagony jsou takzvané hytláky, určené původně jako služební vozy k nákladním vlakům. Jeden z nich bude po rekonstrukci z poloviny otevřený, druhý bude mít balkonek," vysvětlil člen spolku Martin Kouřil.

Pomalá jízda maximálně třicítkou s přímým výhledem do kraje má výletníkům přinést to pravé potěšení. "Například na slovenské Oravě jezdí podobný vláček celoročně. A lidé neváhají sednout si do otevřené části vagonu i v chladných dnech. Baví je ten kontakt s okolní krajinou," řekl Kouřil.

Mezi vagony bude můstek se zábradlím pro přecházení. A jeden z vozů bude mít bufet s klobáskami, pivem, limonádou a sušenkami.

Vnější nátěr bude schválně výrazný. Aby vláček v krajině vynikl

Zatím ale ještě členy spolku čeká dost práce na opravách vozů. Vše dělají ve svém volném čase. Celkové náklady na nákup a renovaci jsou vyčíslené na 550 tisíc korun. Zhruba polovinu pokryly sponzorské dary. Včetně toho od města Moravské Budějovice. Na zbytek se nadšenci skládají z vlastních zdrojů. Z výplat pořizují materiál. Třeba plechovky barev.

Fotogalerie

Vnitřek vagonů je dřevěný. Některé staré součásti budou repasované. Například lavice. Rozvodná skříňka elektřiny je taky původní se starým logem ČSD. Zbytek interiéru se dodělává nově.

Vnější nátěr je schválně výrazný. Původně zelené vagony z roku 1950 by v krajině zanikly. Výrazné červené a žluté prvky, charakteristické pro znak Moravy, budou z dálky dobře viditelné.

"Na zkušební jízdu se vypravíme 1. srpna. A příští rok chceme pendlováním v sezoně propojit Jaroměřice s jejich krásným zámkem a historické centrum Jemnice," dodal Martin Kouřil.

Železniční trať přestala sloužit osobní přepravě na počátku roku 2011. Cestující tu České dráhy už přepravovat nechtějí, ekonomicky se jim to nevyplatilo. I přes to, že obě města mají na obnovení pravidelné přepravy velký zájem.

Železnice do Jemnice fungovala od roku 1896. Podle údajů zveřejněných krajským úřadem na ní roční provoz stál přes 12 milionů korun, zatímco tržby se pohybovaly kolem milionu. Sedmadvacet kilometrů dlouhá trať byla prohlášena technickou památkou.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Světci z mostu ve Žďáru jsou po letech pohromadě, zdobí zdejší hřbitov

Dolní hřbitov ve Žďáře nad Sázavou se zaplnil sochami. Všech osm originálů z...

Osm světců z barokního mostu u zámku ve Žďáru nad Sázavou se znovu sešlo na jednom místě. Zrestaurované originály jsou...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Bránit se proti starým pokutám nemá smysl, lhůta na přezkoumání vypršela

Jedna z křižovatek, kde provoz hlídá kamerový systém, je v Jihlavě u...

Jihlavou v těchto dnech hýbe kauza řidiče, který nesouhlasil s pokutou za jízdu na červenou a následný soudní spor...

Najdete na iDNES.cz