Vlak táhl vykolejené vagony kilometry, poničily trať, nástupiště i mosty

  • 44
Ve čtvrtek večer v Přibyslavi vykolejila část nákladního vlaku. Mimo koleje se dostaly dva vagony. Souprava je táhla skoro tři kilometry do Ronova nad Sázavou. Vznikly tak škody nejméně za šest milionů korun. Doprava na hlavní trati mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou se zastavila.

Nákladní vlak, který směřoval od Havlíčkova Brodu na Brno, v železniční stanici Přibyslav vykolejil. Mimo koleje se dostaly poslední dva vagony určené k přepravě automobilů. Byly prázdné, bez nákladu.

„Vlak jel ve vykolejeném stavu téměř tři kilometry a zastavil až v Ronově nad Sázavou. Při tažení vykolejených vozů byly poškozeny výhybky, nástupiště v Přibyslavi a Ronově, mosty a trať v délce 2,7 kilometrů,“ informoval Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce, která událost vyšetřuje.

Při nehodě vznikly škody v řádech milionů korun. „Škoda na místě mimořádné události byla celkově odhadnuta na šest milionů korun. Tři miliony jsou na vlaku, další tři na železniční trati,“ dodal Martin Drápal. Nikdo nebyl zraněn.

I když se událost odehrála na dvoukolejné trati a soupravy mohou projíždět po druhé z kolejí, je železniční doprava v úseku hodně omezena.

„Provoz mezi Ronovem a Přibyslaví musel být zpomalen na deset kilometrů v hodině. Očekáváme, že vlaky budou nabírat zpoždění deset až dvacet minut,“ konstatoval ráno Drápal.

Chvíli poté byl ale provoz na trati zastaven úplně. Spoje nahradila v úseku mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou, případně Sázavou u Žďáru a Přibyslaví, autobusová doprava.

Zpět na koleje vytahuje vagony lokomotiva přes špalíčky

Vlaky se tudy znovu rozjedou, až se podaří nasadit vagony zpět na trať. „Poté by měl být na jedné koleji obnoven standardní provoz,“ sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. To by se mohlo stihnout ještě v pátek.

Plně zprovoznit i poškozenou kolej a obnovit poničená nástupiště potrvá několik dní. „Předpoklad přerušení provozu na traťové koleji, na níž vlak vykolejil, je jeden týden,“ konstatoval Drápal.

„Musíme vyměnit všechny poškozené pražce, nástupiště, budeme muset znovu provést takzvanou finální úpravu trati,“ popsal přímo na místě vrchní inspektor odboru šetření mimořádných událostí SŽDC Miroslav Matuš.

Podle něj by mohla být obnova hotova do týdne. Jak rozsáhlé práce jeho kolegové budou muset udělat, ale ještě neví. „Máme experty, kteří posoudí metr po metru poškození trati. Uvidíme, zda budeme muset vyměnit kompletní téměř tři kilometry, nebo jen některé úseky,“ dodal.

Vykolejené vagony zpět na trať dostávají drážní hasiči z Havlíčkova Brodu. Děje se tak pomocí speciálních špalíčků a lokomotivy. „Lokomotiva pomalu vagony na koleje vytahuje na principu kladek přes nakolejovací špalíčky. Není potřeba těžká technika jako třeba jeřáb,“ popsal Marek Illiaš.