„Poloha magnetického severu se mění v čase a v posledních několika letech výrazně akceleruje. Piloti létajících strojů, vrtulníky nevyjímaje, musejí být detailně obeznámeni s termínem deklinace, který značí právě to, o kolik stupňů se odchyluje zeměpisný severní pól od toho magnetického. Ve vrtulníku se nacházejí různé kompasy, které pilota navigují vzhledem k magnetickému severnímu pólu,“ vysvětlila mluvčí základny Jindřiška Budiková.
Před vzletem vrtulníku je podle navigátora Břetislava Sedláře klíčové, aby přístroje na palubě byly v souladu s magnetickým kurzem dráhy. O přírůstku deklinace nebylo podle něj pochyb, čekalo se jen na vhodnou příležitost k přeznačení dráhy.
Podle Jindřišky Budikové na jiných letištích k přeznačení nedošlo. „Záleží totiž na tom, jaké označení nesla, a vždy se zaokrouhluje směrem na desítky. Například na letišti v Čáslavi přeznačovali asi před deseti lety. U nás na letišti si to nikdo nepamatuje, tudíž se jedná o změnu poměrně unikátní,“ poznamenala.
Spolu s přeznačením i zdrsnění
Úkon to není nijak jednoduchý. Dráha musela být nejprve odborně zaměřena Vojenským geografickým a hydrometeorologickým ústavem v Dobrušce. Přeznačení z 31/13 na 30/12 magnetických stupňů doprovázela další opatření, jako například softwarové změny na řídicí věži, změny ve výcviku létajícího personálu či úpravy v letecké informační příručce a letištním řádu základny.
„Přeznačení nespočívalo jen v překreslení velkých prahových číslic označení příslušné dráhy. Bylo přeinstalováno i svislé značení, které pomáhá osádkám letadel při pojíždění a orientaci na rozlehlé letištní ploše. Dodavatelská firma obnovila taktéž naváděcí čáry, do kterých použila novou směs žlutého křemičitého písku vytvářející v nočních hodinách světelný efekt pro lepší rozpoznatelnost čar pilotem,“ doplnila náčelnice letištní služby Markéta Kolářová.
Spolu s přeznačením byla ranvej rovněž částečně zdrsněna kvůli požadovaným brzdným účinkům letounů a zlepšení odvodu zbytkové vody při dešti.
„Každý rok se musí provádět kalibrační měření dráhy speciálním strojem vybaveným zkrápěním a zjišťuje se kluzkost dráhy tak, aby letadla i při špatných klimatických podmínkách mohla bezpečně dobrzdit,“ přiblížil správce letiště Luděk Michna. Zdrsnění bylo provedeno speciální technikou a jen na nejkritičtějších prvních 450 metrech dráhy.
Ranvej z padesátých let
Ranvej na letišti Náměšť byla postavena v roce 1956 a uvedena do provozu o čtyři roky později. Je dlouhá 2 400 a široká pětačtyřicet metrů. Náměšťské letiště je zařazeno do systému HNS – Host Nation Support, což znamená, že je schopno zabezpečit potřeby jednotek NATO. Dále je letiště určeno jako intervenční a je připraveno přijmout v případě potřeby také civilní dopravní letadla.
Slouží i jako záložní pro potřeby letadel z jiných vojenských letišť. Generální oprava dráhy proběhla naposledy v roce 1980, kdy dělníci na povrch položili tenkou vyztuženou cementovou desku a životnost tímto způsobem byla stanovena na dvacet let. Potřebuje tedy generální opravu.
Podle mluvčí Jindřišky Budikové si v květnu dráhu prohlédl velitel Vzdušných sil Armády České republiky Petr Hromek a podpořil potřebu generální rekonstrukce.