Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlak v Jemnici vypravil na poslední cestu smuteční průvod

  11:11aktualizováno  11:11
Po 114 letech skončil na Silvestra v Jemnici provoz železnice. S vlakem, který obec po léta spojoval s Moravskými Budějovicemi, se na nádraží přišly rozloučit stovky místních. Kapela vyhrávala smuteční melodie a farář mašince Růžence dokonce požehnal a pokropil ji svěcenou vodou.

S posledním vlakem se v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Zprvu jsme to celé brali jako recesi. Ale jak se na to připravujeme, cítíme, že opravdu o hodně přicházíme," pravil starousedlík Josef Lichtneger, který sehrál úlohu faráře.

Ve smutečním slově zdůraznil, jak moc pro Jemnici mašinka Růženka znamenala. V humorném duchu přiblížil historii trati. A zároveň vyjádřil naději, že se jednou do Jemnice Růženka ještě vrátí.

S posledním vlakem se v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí,

Provoz železnice v Jemnici skončil po 114 letech. "Je nám to velice líto, protože jsme tou dráhou žili a mašina je jako člen rodiny," řekl Lichtneger.

Mašince na poslední cestě někteří mávali se slzami v očích

Na nádraží se s železnicí přišly rozloučit stovky lidí. Mezi nimi nechyběl ani Ervín Reegen. K železnici měl velký vztah. "Každý den jsem po ní za mlada jezdil do Moravských Budějovic na gymnázium," vyprávěl starší muž.

Do očí se mu draly slzy, mysl se ale se zrušením tratě nechtěla smířit. "Zrušení této dopravy je zbytečné, cestující ji využívají. Město záležitost úplně nedořešilo a kraj jednal nekorektně," postěžoval si.

S posledním vlakem se v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí,S posledním vlakem se v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí,S posledním vlakem se v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí,

Poslední vlak měl z Jemnice odjet v půl čtvrté, nabral však asi čtvrthodinové zpoždění. Lidé, kteří se přišli s železnicí rozloučit, zaplnili všechna nástupiště. Vlak dokonce musel zastavit několik desítek metrů od nádražní budovy.

Poslední cestu směrem na Moravské Budějovice si chtělo užít tolik lidí, že se do dvou vagonů horko těžko vměstnali. Kdo na nádraží zůstal, mašince při odjezdu dlouho mával.

S posledním vlakem se v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí,S posledním vlakem se v Jemnici přišly rozloučit stovky lidí,

"Je to smutné, hodně smutné, po tolika letech. Člověk tady strávil dvacet let, a najednou tohle," soukal ze sebe průvodčí Jaroslav Zvolánek. Právě on měl na starost cestující při poslední jízdě. Trasa z Jemnice do Moravských Budějovic totiž bývala jeho.

Od Nového roku už na této trati nepojede, ale na rozdíl od svých kolegů měl štěstí. "Byl jsem převelen do Jihlavy. Kolegové dostali výpovědi," konstatoval. I podle něj nemuselo ke zrušení dopravy dojít. Vlaky jezdily poměrně zaplněné, denně mezi oběma městy cestovaly asi dvě stovky lidí.

Město chce ztrátovou trasu převzít a provoz obnovit

Většina obyvatel města ani samotné jeho vedení se s ukončením provozu na jednadvacet kilometrů dlouhé trati nesmířily a snaží se podnikat kroky, které by umožnily obnovení vlakové dopravy.

Radnice zjišťuje podmínky pro převedení kolejí do majetku regionálních samospráv. "Žádost o převzetí tratě máme podanou," řekl starosta Miroslav Nevěčný.

Trať podle starosty zdaleka nebyla mrtvá, vlakem denně jezdilo mnoho lidí. Finanční ztráty jsou podle jeho názoru i na mnoha dalších tratích v zemi, avšak dráha z Moravských Budějovic do Jemnice má podle něj tu smůlu, že je koncová.

Kdy by se vlaky mohly do Jemnice vrátit, si starosta netroufl odhadnout. "Může to vzít rychlý obrat, ale může se to také táhnout. To vám dneska nikdo neřekne," pokrčil rameny.

Železnice do Jemnice fungovala od roku 1896. Podle údajů zveřejněných krajským úřadem na ní teď roční provoz stál přes 12 milionů korun, zatímco tržby se pohybovaly kolem milionu. Sedmadvacet kilometrů dlouhá trať byla prohlášena technickou památkou.

Co si myslíte o zrušení železniční trati do Jemnice?

celkem hlasů: 6705

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 16:00 11. února 2011. Anketa je uzavřena.

Jestliže nebyly České dráhy schopny provoz na trati udržet, je naděje, že ji vezme do vlastní režie nějaký pronájemce či soukromý dopravce 2361
V souboji železnice versus autobus vlak vyhrává, takže zrušení nebyl dobrý krok 2188
Lokálka vozila jen několik desítek lidí, byla tudíž prodělečná, takže zrušení je logickým krokem 2156




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ruční granát F1
Muž našel v lese na Havlíčkobrodsku granát. Odnesl si ho domů

Hodně neopatrně si počínal třiapadesátiletý muž z Květnova, který našel při vycházce v lese ruční granát a vzal si ho s sebou domů. Teprve ze svého bydliště...  celý článek

Letiště Henčov u Jihlavy hostí o víkendu Horácký letecký den.
Pozemky pro modernizaci letiště u Jihlavy zařídí armáda

Ministerstvo obrany vstoupilo do dění kolem letiště v Henčově, do jehož modernizace chce Jihlava investovat. Musela by ho ale nejdřív koupit od státu, což by...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stržanov u Žďáru dostal víc peněz, sousedé se kvůli nim rozhádali

Spory ve Stržanově, místní části Žďáru nad Sázavou, se musí zabývat žďárská radnice. Po vzniku petice volající po odstoupení osadního výboru, kterou podepsalo...  celý článek

Jobs Contact
Projektový manažer - strojírenství (25.000 - 35.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Kraj Vysočina
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.