Nečasova vláda šetří, úspory se dotkly i spolufinancování projektů placených z evropských peněz. Ilustrační foto

Nečasova vláda šetří, úspory se dotkly i spolufinancování projektů placených z evropských peněz. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Vládní úspory ohrozí dostavbu nemocnice v Třebíči i rekonstrukci zámku

  • 0
Nečasova vláda šetří, kde se dá. Úspory se od roku 2011 nově dotknou i slíbených dotací na projekty, které financuje Evropská unie. Na Vysočině jsou tak ohroženy desítky staveb. Hejtmani, kteří se s plánovanými škrty nechtějí smířit, se o tom rozjeli rokovat do Prahy.

Zástupci všech krajů a regionů soudržnosti se snaží vládu přesvědčit, aby peníze regionům nebrala a dodržela smlouvu, ve které se zavazuje financovat regionální projekty až do roku 2013.

S Nečasem neobědvám, prohlásil RAth

Středočeský hejtman David Rath odmítl jít na společný oběd hejtmanů s předsedou vlády.

"Zrušení spolufinancování projektů ze státního rozpočtu od roku 2011 se týká veškerých projektů, u kterých budou podávány žádosti o platbu, a to počínaje rokem 2011," upřesňuje Martin Šťastný z Regionální rady Jihovýchod, která dotace spravuje.

Ohrožené projekty

Cyklostezka Jihlava-Třebíč-Raabs – druhá část výstavby

Zámek Třebíč – modernizace a zpřístupnění nových expozic

Cyklostezka Přibyslav-Sázava

Nákup železničních vozů pro Vysočinu

ZŠ Hradecká v Telči – rekonstrukce a dostavba areálu

Pavilon urgentní péče v jihlavské nemocnici

Výstavba Pavilonu pro matku a dítě v třebíčské nemocnici

Nákup ekologických autobusů – například Dopravní podnik města Jihlavy nebo Icom Transport

Zámek Pacov – regionální kulturní a společenské centrum

Silnice Oslavice-Oslavička

Zámek Herálec – soukromý projekt

Výstavba druhé kryté ledové plochy v Jihlavě

Přestavba kina Sokol v Jihlavě

Naučná stezka kolem Zelené hory ve Žďáru

Budování lyžařských tras u Nového Města na Moravě

Výstavba nových dětských hřišť v Jihlavě

Úpravy veřejného prostranství v Jihlavě-Pávově

Zpřístupnění chrámu Nanebevzetí Panny Marie v Polné

Dům s pečovatelskou službou v Lukavci

Stát se sice podílí pouze 7,5 procenty, jedná se ale často o velké projekty v oblasti dopravy, cestovního ruchu a rozvoje obcí. O malé peníze tedy rozhodně nejde.

Ve hře jsou stovky milionů

"Podpis smlouvy má na Vysočině nyní pozastaveno celkem 10 projektů v celkové hodnotě přes 700 milionů korun, ze kterých činí zhruba 57 milionů korun spolufinancování ze státního rozpočtu," říká Šťastný. Jde třeba o druhou část výstavby cyklostezky Jihlava-Třebíč-Raabs nebo modernizaci zámku v Třebíči.

"Dále je ohroženo financování 25 projektů, které jsou nyní v realizaci za celkem 1,1 miliardy korun, kde státní příspěvek činí zhruba 82 milionů, které by těmto projektům jistě chyběly," říká Šťastný. Jedná se například o cyklostezku Přibyslav-Sázava, nákup nových vlaků pro Vysočinu, rekonstrukci a dostavbu areálu ZŠ Hradecká v Telči a projekty nemocnic v Třebíči, Pelhřimově či Novém Městě na Moravě.

Mezi nejvýznamnější projekty, které jsou teď ohroženy, patří rekonstrukce Pavilonu urgentní péče v jihlavské nemocnici. Na spadnutí zde bylo hledání firmy, která nový nemocniční komplex postaví. "Zde bychom přišli asi o 32 milionů korun, kdyby stát tuto stavbu nepodpořil," uvedl hejtman Vysočiny Jiří Běhounek. Ani v jiných plánovaných akcích není 7,5 procenta zanedbatelnou částkou.

Bez peněz od státu třebíčský zámek neprokoukne

Kupříkladu rekonstrukce zámku v Třebíči měla dotaci přislíbenou. Příští rok se mělo s rekonstrukcí sídla a výstavních prostor třebíčského Muzea Vysočiny začít. "Pokud ale nedostaneme státní příspěvek, hrozí, že projekt rekonstrukce zámku bude pozastaven nebo zcela zastaven," upozornil náměstek hejtmana Libor Joukl.

Od státu kraj očekával 13 milionů. Město Třebíč chtělo v jednom z křídel zámku vytvářet vlastní expozici, tam by "vypadly" ze státního rozpočtu asi tři miliony.

Ohrožena je i dostavba Pavilonu pro matku a dítě v třebíčské nemocnici, která se blíží do finále. Má být dokončena v příštím roce. "I zde bychom asi část státní dotace neobdrželi. Bavíme se přitom asi o 7,3 milionu," odhadl hejtman Běhounek.

Dalších 17 milionů by stát ušetřil na vlacích Stadler pro Vysočinu a významné částky i na ekologických autobusech jihlavského dopravního podniku nebo firmy Icom Transport.

Krácení dotací pocítí už nyní i žďárská radnice. "Asi o půl milionu méně dostaneme na naučnou stezku kolem Zelené hory. Výstavbu budeme muset dofinancovat z rozpočtu města," uvedla žďárská místostarostka Dagmar Zvěřinová.

Bez dotací budou mít problémy hlavně soukromníci

Stát v těchto projektech platil 7,5 procenta a stejnou částkou se podíleli i žadatelé. Zbytek přicházel z Evropské unie. "Neváhám použít pro toto rozhodnutí vlády označení paskvil," řekl v pondělí předseda Regionální rady Jihovýchod a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek.

Prostředky, které nebudou schváleny vládou v návrhu rozpočtu pro rok 2011, bude nutné zaplatit z veřejných zdrojů. To by podle Haška znamenalo velké zatížení rozpočtů krajů, měst a obcí. "Nejedná se tedy o žádné úspory, ale pouze o nutnost přesunutí financování na jiný veřejný subjekt," připomíná Šťastný.

Realizátoři projektů mají navíc ve smlouvách jasně napsanou částku, kterou činí podíl veřejných financí a smlouvy jsou podle Šťastného platné. V případě obcí to nehraje velkou roli, soukromé subjekty a neziskové organizace by ale musely najít jiný veřejný zdroj. Stát by se tak sice zbavil svého břemena, navalil by ho však pouze na ostatní aktéry veřejné správy disponujícími veřejnými financemi. Odnesly by to s největší pravděpodobností kraje.

Jednání s vládou, na které se hejtmani do prahy vydali, by mělo mimo jiné určit, kdo a jakým způsobem bude díry v rozpočtech projektů "látat". Regionální rada Jihovýchod již v pondělí zastavila příjem žádostí. Jak bude pokračovat dál, rozhodne na zasedání 17. září.

Ohroženo je i další čerpání

Celkem má Regionální operační program již proplaceno 6 miliard z téměř 19 miliard korun. Zhruba 13 miliard zbývá na budoucí projekty. "Můžeme tedy říci, že pro region Jihovýchod, Vysočinu a Jižní Moravu je ohroženo zhruba 850 milionů korun ze státního rozpočtu," říká Šťastný z Regionální rady Jihovýchod. Zhruba 400 milionů by připadalo na Vysočinu.

Přestože se náklady zvednou, dotace 85 procent není stále zanedbatelnou částkou a projekty se kvůli tomu většinou neukončí. "U některých projektů je to ale možná varianta, když se v obci, městě či organizaci nenajdou peníze ke spolufinancování," potvrdila Renata Pavlů z jihlavské kanceláře Úřadu Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod.

Problém by mohl nastat také v případě, že se o dotace díky vyššímu spolufinancování nebude hlásit tolik uchazečů a peníze se do roku 2013 nevyčerpají.