Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za železniční nehodu v Třešti dostali viníci podmínku a zákaz činnosti

  12:04aktualizováno  12:04
Výpravčí i řidiče autobusu potrestala za dva roky starou nehodu na přejezdu v Třešti soudkyně Dagmar Koutníková Trnková. Oba obžalovaní dostali tříletý trest odnětí svobody podmíněně odložený na zkušební dobu pěti let. Součástí trestu je i zákaz činnosti.

Střet drezíny a autobusu na přejezdu v Třešti | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Řidič autobusu Bohumír Palas nesmí tři roky řídit motorová vozidla, Olga Němcová tři roky vykonávat pozici výpravčí.

Palas se po minulém hlavním líčení v uplynulém týdnu pro MF Dnes vyjádřil, že je rozhodnutý, že profesionálně řídit nebude ani v případě, pokud by zákaz činnosti nedostal. Řekl také, že je z celé záležitosti zdrcený a momentálně bez práce.

A co bude dělat dál? „Těžko říct,“ řekl ve středu stručně po skončení hlavního líčení.

Němcová, která spěšně odešla ze soudní budovy, se k verdiktu vyjádřit nechtěla.

Fotogalerie

Rozsudek není pravomocný, strany si ponechaly lhůtu pro případné odvolání.

Střet autobusu a drezíny, na jehož následky zemřela žena čínské národnosti a mnoho pasažérů bylo zraněno, se stala v květnu 2012 na železničním přejezdu v Třešti.

Podle očitých svědků na místě tehdy nesvítila signalizace, kterou měla zapnout v pozici výpravčí právě obžalovaná Němcová.

„Pokud jde o obžalovanou Olgu Němcovou, využila svého práva nevypovídat. Při hlavním líčení se ovšem hájila tím, že světla zapnula. Z důkazů je však jasné, že k zapnutí signalizačního zařízení nedošlo. Výstražná světla podle svědků nesvítila. Ze zprávy navíc vyplynulo, že zařízení porouchané nebylo,“ shrnula podstatu pochybení výpravčí Koutníková Trnková.

Kdyby prý byla například nahlášena porucha zařízení, musela by drezína jet 10 kilometrů v hodině a ne 17, jak jela v době nehody, protože žádný problém nikdo neoznámil.

„Že nedošlo k zapnutí signalizace, považuji za selhání lidského faktoru. Byla to jedna z okolností, která měla vliv na průběh nehodového děje,“ uvedla ve středu u jihlavského soudu k pochybení Němcové předsedkyně senátu.

Slyšel houkání vlaku, přesto řidič autobusu na přejezd vjel

Koutníková Trnková se poté vyjádřila k obžalovanému Palasovi. „Nesouhlasil se stíháním, tvrdil, že se opakovaně přesvědčil, zda nic nejede a že střetu nebylo možné zabránit. Nesouhlasil i se znaleckým posudkem a argumentoval i tím, že nemohl být u vyšetřovacího pokusu. U něj však být nemusel,“ shrnula.

Podstata všeho však podle Koutníkové Trnkové byla v tom, že řidič si musí před železničním přejezdem počínat zvlášť opatrně a nesmí na něj vjet, je-li slyšet přijíždějící vlak. A právě houkání měl řidič autobusu slyšet. Nevěděl, odkud zvuk pochází a přes to na přejezd vjel. „Pokud slyším houkání a nevím odkud je, tak minimálně zastavím,“ měla na konání obžalovaného jasný názor předsedkyně senátu.

Obžalovaní podle ní navíc neprojevili lítost vůči zemřelé pasažérce a jejím pozůstalým.

A právě pro neúplné doznání a nedostatečnou lítost přemýšlel podle Koutníkové Trnkové senát nad nepodmíněným trestem odnětí svobody. Nakonec však vzhledem k bezúhonnosti obou obžalovaných a informacím od obou zaměstnavatelů o jejich dobré pracovní morálce se rozhodli pro podmíněný trest ovšem s vyšší zkušební dobou.

Podle Koutníkové Trnkové navíc bylo chybou, že hned u železnice rostly keře, které z části zastiňovaly výhled a které byly po nehodě odstraněny. „Jistý podíl vidím na straně drah s ohledem na okolí, které zde v době nehody bylo. Ale to neznamená, že řidič nemá vinu na protiprávním jednání,“ pravila.

Koutníková Trnková se spolu se senátem podívala před definitivním rozhodnutím o trestu na místo, kde k nehodě došlo. "Ani jedno z vozidel před přejezdem nezastavilo. Bylo vidět, že se všichni spoléhají na signalizační zařízení," dodala na závěr Koutníková Trnková s tím, že je s podivem, že ani taková tragédie lidi nedonutila k větší opatrnosti.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...



Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Tahanice o Schumachera. Jihlavského beka chtějí pražské kluby i Rijeka

Till Schumacher z Jihlavy v duelu s Novým Městem

Fotbalová Vysočina stále ještě může přijít o svého levého obránce Tilla Schumachera z Německa, jenž prošel...

Další z rubriky

Muž se pokusil ukrást prsteny za 360 tisíc, kuráž si dodal alkoholem

Zlato - ilustrační snímek.

Zloděj šperků řádil v jihlavském obchodním domě City Park. Opilý cizinec se tam pokusil ukrást šperky za v hodnotě 360...

Díky Hauptovi mají v Jihlavě havířský průvod. A vědí, že tu stála tabačka

Johann Haupt ve dveřích domu v Hluboké ulici, kde měl ateliér.

Před 90 lety zemřel jeden z velkých jihlavských patriotů. Johann Haupt patřil mezi zakladatele oblíbeného havířského...

Zákazníci budou mít na výběr. Vlevo půjdou za nábytkem, vpravo za módou

Se svými rakouskými partnery budoval Ota Kohoutek již několik nákupních center...

Po letních prázdninách se to na poli u výpadovky z Jihlavy na Pelhřimov bude hemžit bagry. Začnou tam rozsáhlé zemní...

Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice
Naučte se cizí jazyk během mateřské. Snadno a bez učebnice

Domluvit se anglicky nebo francouzsky, než půjde vaše dítě do školy? Za dva nebo tři roky se to opravdu dá zvládnout. Akorát zapomeňte na způsob, jak jste se učila jazyky ve škole. Možná vám totiž vyhovuje úplně jiný typ učení.

Najdete na iDNES.cz