Kraj Vysočina chystá nový systém veřejné dopravy na rok 2019. Po vzoru například Jihomoravského kraje chce vytvořit dopravní síť, v níž by se mohl jakýkoliv cestující dostat během několika desítek minut na jakékoli jiné místo kraje.
„Současný systém veřejné dopravy funguje v prakticky nezměněné podobě nějakých třicet let. Neexistuje rozsáhlejší návaznost, není to koncepční a ekonomické řešení,“ vysvětluje vedoucí krajského oddělení dopravní obslužnosti Pavel Bartoš.
Změny na cestě z Bělé do Havlíčkova BroduDnes takový cestující nastoupí v Bělé do autobusu. V Ledči přestoupí do přímého spoje do Havlíčkova Brodu. A tam vystoupí přímo u nemocnice, kolem které linkové spoje z Ledečska jezdí a kde také zastavují. Od roku 2019 by podle návrhu musel cestující prvním autobusem do Ledče. Tam by přestoupil buď na přímý vlak do Brodu, nebo na druhý autobus do Světlé a až tam na vlak. A v Brodě, protože nemocnice (stejně jako třeba školy) leží od nádraží daleko, by musel autobusem MHD. To by byl už čtvrtý dopravní prostředek. Po vyšetření či škole by stejnou cestou jel zpět. A proč by měl cestovat z Ledče, případně ze Světlé vlakem? Jinou možnost totiž mít nejspíš nebude. „Odstraníme souběžnou autobusovou a železniční dopravu. Teď si obě služby, které kraj platí, konkurují, kradou si cestující a náklady rostou,“ vysvětluje Pavel Bartoš z krajského odboru dopravy. |
Jenže změna tohoto zažitého systému v některých lokalitách naráží na velký nesouhlas. Naposledy se ozvaly obce na Ledečsku.
Region na severozápadním okraji Vysočiny by podle návrhů měl být v budoucnu odkázán zejména na železnici. Přímé autobusové spoje mezi Ledčí nad Sázavou a Havlíčkovým Brodem se mají rušit.
„Náhradu autobusu vlakem nepovažujeme za adekvátní,“ prohlásil ledečský starosta Zdeněk Tůma. Městem proti návrhu koluje petice, kterou podepsaly stovky lidí, samospráva plánuje schůzku s hejtmanem.
„Přímé spojení do Havlíčkova Brodu je důležité hlavně pro starší lidi cestující do nemocnice. Pokud jedou z Bělé, musí nyní přestupovat jednou v Ledči nad Sázavou. Podle nového systému by museli jet až čtyřmi spoji během jediné cesty,“ podotýká starosta Bělé Pavel Lhoťan.
Podle propočtů krajského úřadu by se délka cesty z Ledče do Brodu měla nově zkrátit zhruba o čtvrt hodiny. Autobusem dnes zabere v průměru 58 minut, vlakem by v budoucnu měla trvat 44 minut. Jenže tato čísla udávají pouze trasu z nádraží na nádraží.
Pokud dnes chtějí jet cestující z Ledečska do brodské nemocnice, mají cestu o pár minut kratší. A naopak po změně se jim minimálně o deset minut v MHD prodlouží.
Krajský odbor dopravy argumentuje statistikou
A co školáci? Podle zjištění krajského úřadu jezdí z Ledečska žáků základních škol až do Brodu naprosté minimum a pro studenty nemohou být přestupy navíc problém.
Krajský odbor dopravy argumentuje i další statistikou, podle níž například z obcí, jako jsou Vilémovice nebo Ostrov, jede až do Havlíčkova Brodu v průměru ani ne jeden cestující za den.
To zase odmítají starostové obcí, podle nichž jsou taková čísla nepřesná a ovlivněná tím, že ve špičkách jsou spoje přeplněné a mimo ně jsou zastávky skutečně prázdné.
Asi se se změnami budeme muset smířit, uvědomuje si starosta
O novém systému Veřejné dopravy Vysočiny zatím definitivně jasno není. Podle Pavla Bartoše se však už žádné podstatné změny očekávat nedají. „Návrhy se uzavírají, v příštím roce by změny mělo odsouhlasit krajské zastupitelstvo,“ pravil.
Že už se nejspíš nedá nic dělat, si uvědomuje i vilémovický starosta Václav Vacek.
„Asi se s tím budeme muset smířit. Ale byli bychom moc rádi, kdyby nám kraj zachoval alespoň dva přímé autobusy do Brodu a zpět denně,“ dodal.
Podle ledečského starosty Tůmy zkusí obce z regionu požádat i o úpravy v navrhovaných časech odjezdů a příjezdů spojů. Jak vysvětlil, krajský návrh nezohledňuje časy začátku a konce školního vyučování a pracovní doby v největších ledečských podnicích.