Od září už kamiony Velkým Meziříčím projíždět nebudou.

Od září už kamiony Velkým Meziříčím projíždět nebudou. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Stop, dál nesmíte. Do Velkého Meziříčí budou mít kamiony vjezd zakázán

  • 6
Řidiče kamionů, kteří se cestou přes Velké Meziříčí snaží vyhnout mýtným branám na D1, čeká změna. Od 1. září začne platit zákaz vjezdu tranzitní dopravy nad 12 tun do města.

Silnice II/602, která kopíruje dálnici, bude na obou vjezdech do Meziříčí osazena zákazovými tabulkami. „Završilo se tak naše dlouhodobé úsilí, všechny dotčené instituce nám vyhověly. Začne platit vyhláška o místní úpravě silničního provozu,“ uvedl meziříčský starosta Radovan Necid.

Podle jeho slov to nevyloučí příjezd velkých aut k místním firmám. „Tranzitem se rozumí cesta vozidla, která přesahuje rámec dvou okresů. Pokuta se pohybuje v řádu do deseti tisíc korun. Už jednáme s dopravní policií, od počátku budou silniční kontroly na dodržování této nové úpravy,“ řekl starosta.

Podle zkušenosti, kterou Meziříčští mají, řada menších firem silnici II/602 využívá k tomu, aby nemusela platit dálniční mýto.

„Velké dopravní společnosti většinou zůstávají na dálnici. Ale těch menších přepravců, kteří se pravidelně pohybují na trase mezi Jihlavou a Brnem, je hodně. Máme opravený průtah městem a na něm už tak hustý provoz. Velké množství nadbytečných kamionů tomu nepřidává,“ upozornil Necid.

A dodal, že zákazové tabulky už jsou ve výrobě a nová úprava silničního provozu se bude doplňovat s váhami, zabudovanými ve vozovce. To je další novinka, v republice ojedinělá, kterou u Meziříčí ve spolupráci s krajem právě uvádějí do provozu. Má rovněž redukovat vjezd přetížených náklaďáků do města.

Váhy po průjezdu kamionu vyhodnotí jeho hmotnost. Který vůz bude vážit víc, než povoluje vyhláška, toho elektronický systém automaticky vyhodnotí a šoféra bude čekat finanční postih.

Zákaz je elegantní řešení

Mluvčí společnosti ČESMAD Bohemia Martin Felix nemá s instalací zákazu vjezdu tranzitu nad 12 tun do Meziříčí problém.

„Osazení zákazových tabulek považuji za elegantní a nejjednodušší řešení v takto výjimečném místě, kdy je silnice druhé třídy souběžná s dálnicí. My to podporujeme, kamionům s cílovou stanicí ve Velkém Meziříčí zůstane zachovaný přístup. Každopádně je to levnější řešení než zpoplatnění úseků silnic nižších tříd souběžných s dálnicemi,“ reagoval.

ČESMAD Bohemia zastupuje zhruba dva tisíce autodopravců v zemi, kteří disponují 25 tisíci nákladními auty.

„Na druhou stranu je třeba zmínit, že se není co divit některým dopravním firmám, které dálnici svými kamiony objíždějí. Cesta po ní je drahá, přitom kvůli častým dopravním komplikacím vlastně obvykle stejně rychlá či pomalá jako po nezpoplatněných silnicích nižších tříd,“ doplnil Felix.

Podle jeho slov podobná úprava dopravního značení už platí v Praze na části obchvatu a o stejnou věc usilují v Žebráku, tedy městě u plzeňské dálnice D5.

„Starosta Velkého Meziříčí Necid byl před časem u nás v Žebráku na zkušené. To když se nám zákazové tabulky pro vjezd tranzitu podařilo prosadit. Bohužel pouze dočasně. Jakmile se opravil průjezd městem, tabulky jsme museli sundat a nové se nám zatím nepodařilo prosadit,“ uvedl tento týden starosta Žebráku Daniel Havlík.

„Určitě budeme kontaktovat představitele Velkého Meziříčí a zajímat se o to, jak se jim podařilo zákaz na úřadech vyjednat.“