Jak se zbavit kamionů, které Meziříčím jen projíždějí a existuje podezření, že naprostá většina z nich se vlastně jen vyhýbá dálničním mýtným branám? Pomoci by mohly vysokorychlostní váhy zabudované ve vozovce.
Šoféři, kteří si nebudou úplně jistí, že jsou s hmotností nákladu v normě, se pak městu z dálky vyhnou. Ideálně po dálnici. Taková je hlavní myšlenka společného projektu hejtmanství a meziříčské radnice.
Jaké pokuty hrozí za přetížený kamion
Zdroj: Odbor dopravy VM |
Váhy budou do podzimu nainstalované v jednom místě průtahu městem, silnice II/602, která kopíruje dálnici. Přetížený náklaďák zachytí i kamerový systém, které odešle automaticky údaje na místní odbor dopravy.
Úředníci na jejich základě zahájí správní řízení, v němž hrozí provinilému řidiči i dopravci tučné pokuty.
Jeden z prvních projektů v republice
Projekt je pilotní pro Kraj Vysočina a bude jedním z prvních v republice.
"V budoucnu by mohly být vysokorychlostní váhy taky u Tří Věžiček za Jihlavou nebo na sjezdech z dálnice D1. A umím si je představit poblíž některých betonárek nebo tam, kde často pendlují lesácká auta naložená čerstvě pokácenými kládami," uvedl krajský náměstek pro dopravu Libor Joukl.
Podle jeho slov nejde primárně o výběr peněz, ale o bezpečnost a lepší stav krajských silnic.
"Doufáme, že si to řidiči mezi sebou vykecají a velká část jich raději najede na dálnici, než by riskovala problémy. A začnou si taky daleko víc hlídat, kolik toho vezou," řekl Joukl.
Jde jim hlavně o pokuty, tvrdí naopak dopravci
Martin Felix, mluvčí zástupce autodopravců společnosti ČESMAD Bohemia, ale kontruje: "Kraji a městu jde hlavně o pokuty." Přetížených kamionů podle něj jezdí minimum.
"V zahraničí podobná zařízení fungují pouze jako předvýběr pro policii, která na jiném místě přesně převažuje mobilními váhami. Pokud v Meziříčí chtějí inkasovat velké částky z pokut, budou muset být schopní doložit, že jsou získaná data věrohodná. I s ohledem na klimatické podmínky."
Felix zpochybňuje taky objíždění dálnice. "Celý region je prošpikovaný firmami. Velká auta tudy jezdí oprávněně," dodal.
Jeho slovům ale odporují informace z krajské policie. Přetížení náklaďáků je na Vysočině častý prohřešek.
Ve Velkém Meziříčí mají spočítáno, že denně městem průměrně projede 600 náklaďáků. Tvoří se kolony, velká auta jsou hlučná a zvyšují prašnost.
"Už jsme absolvovali schůzku se zástupci firmy, která vysokorychlostní váhy staví. Jsou přesné, certifikované. Údaje z nich jsou nezpochybnitelné," řekl meziříčský starosta Radovan Necid.
Hledají vhodné místo
Zatím se hledá vhodné místo, kam zařízení do vozovky v obou směrech umístit. Silnice tam má být rovná, nesvažitá a auta by tudy měla jet co nejvíc plynule - bez brzdění či naopak rozjíždění.
"V současnosti uvádějí do provozu první vysokorychlostní váhy v Kolíně. Chystáme se tam zajet. Budou nás zajímat technické detaily i způsob, jakým se tam chystají vymáhat pokuty," doplnil Necid.
V Meziříčí se bude výtěžek z peněžitých trestů dělit. Část půjde na konto hejtmanství jakožto majitele silnice. A menší část si ponechá město Velké Meziříčí. Aby zaplatilo celé správní řízení.
Neobávají se Meziříčští, jak vymůžou pokuty od zahraničních řidičů?
"Vypozorovali jsme, že přes nás jezdí hlavně auta tuzemská. To znamená, že jsou to šoféři s místní znalostí," řekl Necid.
Kraj se s městem podělí o náklady na nákup a instalaci vah. Ty budou stát okolo čtyř milionů korun, nějakou částku spolkne přípojka. Do vozovky silničáři váhy zabudují v době, kdy se bude průtah městem opravovat.