V pondělí se otevřel nový obchvat Příseky. Ve Světlé se zatím podobná stavba...

V pondělí se otevřel nový obchvat Příseky. Ve Světlé se zatím podobná stavba nechystá. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Spojka nebude. Světlá zvažuje, že zakáže kamionům průjezd přes náměstí

  • 7
Velký problém možná budou mít firmy ve Světlé nad Sázavou. Radnice totiž reálně uvažuje, že z náměstí Trčků z Lípy zcela vykáže nákladní dopravu. Přes centrum města však vede hlavní silnice na Habry.

Dnes už takových měst mnoho není. Přímo středem hlavního náměstí Trčků z Lípy vede nejfrekventovanější ulice ve Světlé nad Sázavou. Jezdí tudy i těžké nákladní vozy a kamiony. Radnici s takovým stavem dochází trpělivost.

Světelské náměstí není typickým náměstím. Už architektky, které jeho přebudování navrhovaly, o něm hovořily jako o jedné velké zatáčce. Jeho dominantou je totiž silnice druhé třídy číslo 347. Ta vede ze Světlé na Habry, kde se napojuje na státní silnici z Havlíčkova Brodu na Kolín.

„Jezdí nám tu kamiony, těžká nákladní doprava, tisíce osobních aut. Občas je problém tady přejít ulici,“ říká starosta města Jan Tourek (KDU-ČSL).

Už roky Světlá usiluje o odvedení dopravy pryč z centra. Jenže současnými ulicemi nelze náměstí objet. A už vůbec ne s nákladními vozy, které z průmyslových zón často na Habry odjíždějí.

„Nabízí se přitom jednoduché řešení. Jenže kraj, který je majitelem komunikace, o něm nechce slyšet,“ naznačuje starosta.

Tím řešením by bylo vybudování nové spojky silnic druhých tříd od Havlíčkova Brodu a od Habrů u nádraží. Mezi městem a sklárnami by vedla nová silnice, která by překlenula řeku Sázavu a u fotbalového hřiště nedaleko nádraží by se napojila na výpadovku na Habry. Všeho všudy by se jednalo o zhruba 300 metrů nové komunikace.

„Podle našich odhadů by náklady o něco převýšily sto milionů. Vyřešilo by to ale veškerou dopravu ve městě. Náměstí Trčků z Lípy by se pak prakticky stalo pěší zónou,“ domnívá se místostarosta Josef Hnik (nezávislý – Pro Světelsko).

Kraj: Náklady jsou nad naše možnosti

Protože by nová silnice spojovala dvě krajské silnice a mezi komunikace spravované krajem by se rovněž zařadila, chtěla by tuto investici radnice právě po Kraji Vysočina. A tam už osm let naráží na odmítavý postoj. „Je nám stále opakováno, že dopravní zatížení ve směru Havlíčkův Brod – Habry není tak velké, aby se nová silnice musela stavět,“ tlumočí starosta Tourek.

Do práce pojedou 10 minut

Zatímco ve Světlé nad Sázavou na odklon dopravy čekají stále marně, v Přísece na Jihlavsku se můžou konečně radovat. Včera totiž začal fungovat obchvat za 167 milionů korun, který výrazně zrychlí cestu mezi Jihlavou a Třebíčí.
„Za Brtnici a Příseku můžu jednoznačně říct, že jsme všichni moc rádi,“ hlásí nadšeně Miroslava Švaříčková, starostka Brtnice, pod niž Příseka spadá. „Lidé, kteří jezdí do Jihlavy do práce, tam budou za deset minut. A to si myslím, že je hodně slušné, když si vezmete, že kvůli objížďkám jim to teď trvalo skoro půl hodiny,“ doplňuje.
Nejde však jenom o čas, obchvatem by se měla zvýšit také bezpečnost. „V Přísece teď aspoň nebude takový ruch. V tom ďolíku se totiž jezdilo dost rychle. A to i přesto, že tam policisté často hlídali,“ upozorňuje starostka.
Obchvat se začal budovat loni v­ listopadu a poprvé se po něm řidiči projeli v pondělí ráno. „Ještě do ­konce měsíce ale musí počítat s ­nárazovými omezeními kvůli dokončovacím pracím,“ varuje náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy a majetku Libor Joukl.
Náklady na výstavbu obchvatu z ­větší části pokryla dotace z Regionálního operačního programu Jihovýchod. „Na tříkilometrovém úseku byly v údolí Příseckého potoka postaveny dva nové mosty. Řidiči nyní mohou komunikaci využívat v­ režimu předčasného užívání bez zásadnějších dopravních omezení. Kompletně pak bude stavba předána do konce září,“ hlásí Joukl.

Skutečnost, že se uskutečnění jím popsaného nápadu neplánuje, potvrdila i mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová. „Tato akce není nikde zařazena a aktuálně se nepřipravuje, neboť není možnost zajištění finančních prostředků na její realizaci. Z evropských fondů nelze tento projekt financovat, nesplňuje nutná kritéria programu. Financování z rozpočtu kraje nepředpokládáme, náklady na jeho realizaci budou nad možnosti rozpočtu Kraje Vysočina,“ vysvětluje Svatošová.

Světlá však stále více počítá s kompletní rekonstrukcí náměstí Trčků z Lípy. Záměr se dokonce stal prioritou města v příštích pěti letech. S autorkami dolaďuje studii i novou podobu celého prostoru před radnicí a kostelem. A tak hustou dopravu radnice na novém náměstí nechce.

V té souvislosti proto padly i návrhy na radikální řešení, nad nimiž vedení města vážně přemýšlí. „Uvažujeme, že zcela zakážeme průjezd nákladní dopravy přes náměstí,“ nastiňuje Tourek.

Co by to znamenalo? Kamiony z firem, které sídlí v průmyslových areálech po celém městě, by se na Habry vůbec nedostaly. Musely by volit cestu přes Havlíčkův Brod, protože jejich kličkování vilovými čtvrtěmi nepřipadá v úvahu. Rázem by si místo 12 kilometrů zajely kilometrů 35. Případně o pět méně, pokud by volily méně pohodlnou cestu přes Ledeč nad Sázavou.

Zda to nakonec tak dopadne, zatím není jisté. V každém případě si ale obyvatelé a podnikatelé takový režim vyzkoušejí už při přestavbě náměstí. Při ní se počítá i s výměnou dlažby, a část náměstí se tak na nějaký čas uzavře.

„Novou propojku obou hlavních silnic ale nevzdáváme. Když ji nepostaví kraj, zkusíme někde najít peníze sami. Nové přemostění Sázavy je pro nás nesmírně důležité,“ vzkazuje místostarosta Hnik.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,