Vůz ostravského dopravního podniku brzy začne sloužit na opačném konci...

Vůz ostravského dopravního podniku brzy začne sloužit na opačném konci republiky. V Třebíči. Už ne k přepravě cestujících, ale jako místo, kde se dá vypít kafe. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

K benzince si nechal přivézt starou tramvaj, tržba šla okamžitě nahoru

  • 35
Třebíč má nyní zřejmě jako jediné město na Vysočině tramvaj. Lidé se v ní sice nikam nesvezou, ovšem mohou si v ní v klidu vypít například kávu. Netradiční posezení se u své provozovny rozhodl vytvořit jeden místní majitel benzinky.

Když se Oldřich Svoboda dozvěděl o velmi netradičním prodeji v Ostravě, nezaváhal. Ostravský dopravní podnik se totiž nedávno rozhodl prodat deset starých tramvají T3. K renovaci už se nehodily, přitom až na jednu výjimku byly pojízdné. Podnik ale v současnosti dává přednost modernějším vozům.

Tramvaje T3 chrlila smíchovská Tatrovka od 60. let v obrovském množství. Teď jedna stojí na kraji Třebíče.

Podnikatel Oldřich Svoboda na opačné straně republiky tou dobou rozvažoval, že nějak rozšíří svou prodejnu, která je součástí benzinky poblíž výpadovky na Velké Meziříčí. Jenže pořád to nějak nebylo ono.

Medializovaná zpráva o vyřazovaných ostravských tramvajích ho okamžitě zaujala. „Řekl jsem si: To je ten nápad, který se hodí. Tramvaj ve městě, kde nikdy tramvaje nejezdily – každého, kdo pojede kolem, to zaujme. Poptám se, o co jde, a jednu koupím. Udělám v ní posezení.“

Jak řekl, tak udělal. Nakonec vozidlo za několik desítek tisíc korun získal, nechal naložit na tahač a odvézt na Vysočinu. A tady působí skoro jako UFO. Jde totiž podle všeho o jedinou tramvaj v kraji.

Třiatřicet let na kolejích

Mimochodem – v Ostravě se tomuto dopravnímu prostředku občas říká i lokálka a proti proudu už tam doputoval také brněnský pojem šalina, který cestující také užívají.

„Když jsme to dovezli, měli jsme největší tržbu. Všichni se sem chodili dívat. Teď už se blíží otevření, v tramvaji je sedmadvacet míst k posezení u nainstalovaných stolečků,“ prozradil majitel benzinky.

Podle jeho slov je tramvaj stará třicet tři let. Byla vyrobena v roce 1983. Od té doby jezdila v Ostravě-Porubě, což je dosud patrné z loga na jejím boku.

Vozidlo má stále ještě původní barvy dopravního podniku největšího města Moravskoslezského kraje. I uvnitř jsou dosud autentické letáčky, které například udílí pokyny cestujícím.

„Přemýšlím, jestli je tam nechat, nebo přemalovat. Možná, než se to zničí, je tam ještě nechám. Je to vlastně takové další zpestření,“ říká Svoboda.

Tramvaj už je napojená na vedle stojící prodejnu. V noci jí svítí blinkry. Chybějí jen dveře ve spojovacím krčku, kterými se do ní bude chodit právě z interiéru prodejny.

„Kdyby se vstupovalo z venku, za chvíli by z ní nic nezůstalo, vandalové by ji očesali. Proto jsme zvolili toto řešení. Teď naháním truhláře, sliboval mít dveře hotové dřív. Chci otevřít někdy do poloviny července,“ těší se majitel.

Tramvaje T3 chrlila smíchovská Tatrovka od 60. let v obrovském množství. Nakonec tento dopravní prostředek brázdil ulice kromě Prahy, Brna či Ostravy taky například v bývalé NDR nebo v Sovětském svazu či v Jugoslávii.

Byl to nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě.