Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K benzince si nechal přivézt starou tramvaj, tržba šla okamžitě nahoru

  11:32aktualizováno  11:32
Třebíč má nyní zřejmě jako jediné město na Vysočině tramvaj. Lidé se v ní sice nikam nesvezou, ovšem mohou si v ní v klidu vypít například kávu. Netradiční posezení se u své provozovny rozhodl vytvořit jeden místní majitel benzinky.

Vůz ostravského dopravního podniku brzy začne sloužit na opačném konci republiky. V Třebíči. Už ne k přepravě cestujících, ale jako místo, kde se dá vypít kafe. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Když se Oldřich Svoboda dozvěděl o velmi netradičním prodeji v Ostravě, nezaváhal. Ostravský dopravní podnik se totiž nedávno rozhodl prodat deset starých tramvají T3. K renovaci už se nehodily, přitom až na jednu výjimku byly pojízdné. Podnik ale v současnosti dává přednost modernějším vozům.

Tramvaje T3 chrlila smíchovská Tatrovka od 60. let v obrovském množství. Teď...

Tramvaje T3 chrlila smíchovská Tatrovka od 60. let v obrovském množství. Teď jedna stojí na kraji Třebíče.

Podnikatel Oldřich Svoboda na opačné straně republiky tou dobou rozvažoval, že nějak rozšíří svou prodejnu, která je součástí benzinky poblíž výpadovky na Velké Meziříčí. Jenže pořád to nějak nebylo ono.

Medializovaná zpráva o vyřazovaných ostravských tramvajích ho okamžitě zaujala. „Řekl jsem si: To je ten nápad, který se hodí. Tramvaj ve městě, kde nikdy tramvaje nejezdily – každého, kdo pojede kolem, to zaujme. Poptám se, o co jde, a jednu koupím. Udělám v ní posezení.“

Jak řekl, tak udělal. Nakonec vozidlo za několik desítek tisíc korun získal, nechal naložit na tahač a odvézt na Vysočinu. A tady působí skoro jako UFO. Jde totiž podle všeho o jedinou tramvaj v kraji.

Třiatřicet let na kolejích

Mimochodem – v Ostravě se tomuto dopravnímu prostředku občas říká i lokálka a proti proudu už tam doputoval také brněnský pojem šalina, který cestující také užívají.

„Když jsme to dovezli, měli jsme největší tržbu. Všichni se sem chodili dívat. Teď už se blíží otevření, v tramvaji je sedmadvacet míst k posezení u nainstalovaných stolečků,“ prozradil majitel benzinky.

Podle jeho slov je tramvaj stará třicet tři let. Byla vyrobena v roce 1983. Od té doby jezdila v Ostravě-Porubě, což je dosud patrné z loga na jejím boku.

Vozidlo má stále ještě původní barvy dopravního podniku největšího města Moravskoslezského kraje. I uvnitř jsou dosud autentické letáčky, které například udílí pokyny cestujícím.

„Přemýšlím, jestli je tam nechat, nebo přemalovat. Možná, než se to zničí, je tam ještě nechám. Je to vlastně takové další zpestření,“ říká Svoboda.

Tramvaj už je napojená na vedle stojící prodejnu. V noci jí svítí blinkry. Chybějí jen dveře ve spojovacím krčku, kterými se do ní bude chodit právě z interiéru prodejny.

„Kdyby se vstupovalo z venku, za chvíli by z ní nic nezůstalo, vandalové by ji očesali. Proto jsme zvolili toto řešení. Teď naháním truhláře, sliboval mít dveře hotové dřív. Chci otevřít někdy do poloviny července,“ těší se majitel.

Tramvaje T3 chrlila smíchovská Tatrovka od 60. let v obrovském množství. Nakonec tento dopravní prostředek brázdil ulice kromě Prahy, Brna či Ostravy taky například v bývalé NDR nebo v Sovětském svazu či v Jugoslávii.

Byl to nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...



Jihlava, Budějovice a Ústí ve druhé lize dál jen vítězí. Brno vrávorá

Pavel Pilík z Táborska (vpravo) a jihlavský Ondřej Machuča bojují o míč.

Fotbalisté Jihlavy dál mašírují druhou ligou bez ztráty bodu, tým z Vysočiny si ve čtvrtém kole poradil s Táborskem...

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...

Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

Další z rubriky

Opilá řidička odešla po nehodě domů, tam ji zraněnou našla policie

Ilustrační snímek

Policie v Bystřici nad Pernštejnem vyšetřuje nehodu, kterou způsobila v úterý v noci opilá řidička. Nabourané auto...

Průtoky v řekách klesly na desetinu normálu. Všichni vyhlíží déšť

Sucho se podepsalo i na hladině řeky Jihlavy v Třebíči. Z vody místy vystupují...

Dříve zde voda tekla proudem. Dnes však z plechového koryta, které přivádí na povrch pramen Moravské Dyje, voda spíš...

Díky Hauptovi mají v Jihlavě havířský průvod. A vědí, že tu stála tabačka

Johann Haupt ve dveřích domu v Hluboké ulici, kde měl ateliér.

Před 90 lety zemřel jeden z velkých jihlavských patriotů. Johann Haupt patřil mezi zakladatele oblíbeného havířského...

Najdete na iDNES.cz