Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Třebíči začala stavba terminálu, změny čekají i trať Brno - Jihlava

  12:11aktualizováno  12:11
Město s památkami UNESCO bude mít dopravní terminál. Bude to největší změna za posledních padesát let, co se týká veřejné dopravy v Třebíči.

V Třebíči by mohl vyrůst vedle současného vlakového nádraží moderní dopravní terminál. Toto je vizualizace, se kterou zatím pracuje město. Dopravní uzel by měl vyjít na 68 milionů korun. | foto: Vizualizace: Město Třebíč

Dosud do Třebíče lidé přijíždějí vlakem na omšelé nádraží, které není zrovna reprezentativní vstupní branou do města, jež má památky UNESCO a chce být vlídné pro turisty.

V pondělí politici poťukali na základní kámen nového terminálu v přednádražním prostoru.

"Silniční část stavby bude hotová na konci března příštího roku. Železniční část se bude dělat na etapy. Ta první bude dokončená v průběhu roku 2015. Zahrne úpravu druhé koleje na bezbariérový peron a železničáři si taky postaví na opačné straně nádraží u sedmé koleje novou nákladní rampu," uvedl třebíčský šéf odboru dopravy Aleš Kratina.

Fotogalerie

Řidiči po dobu budování dopravního terminálu v Třebíči musejí počítat s tím, že už nebude možné zaparkovat na dřívější nákladové rampě. Jak se bude stavba přesouvat, částečně bude zasahovat i na parkoviště u nemocnice nebo do míst před výpravní budovou.

"Existují tři náhradní varianty, kam odstavit vůz. Je zdarma vyhrazena část parkoviště u zimáku, dá se zaparkovat na okrajích ulice Hrotovické. A za 30 korun na celý den na autobusáku, kde jsou desítky nových parkovacích míst," řekl vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

Silniční část stavby dopravního terminálu zahrne osm nových autobusových zastávek s digitálním označníkem a přístřeškem, který poslouží nejen městské dopravě, ale také dalším linkovým a dálkovým autobusům. Vznikne nová křižovatka u nemocnice, rekonstrukcí projde tamní parkoviště.

V současnosti je v celém pásu, který se táhne od vlakového nádraží až po parkoviště před nemocnicí, 110 parkovacích míst. Po dostavbě terminálu jich bude jen o dvě víc.

"Musíme se držet norem a omezeného prostoru, který máme. Dnes tam auta parkují, jak chtějí, proto se jich tam nacpe až 110. Bývají ale ťukance," objasnil Kratina, proč nepřibude víc parkovišť pro osobní auta. Podle jeho slov se ale i v nemocnici chystá rozšíření parkovišť, a tak by neměl být v budoucnu problém tak horký.

Stávající autobusové nádraží na Stařečce, vzdálené víc než 800 metrů od vlakového nádraží, zůstane zachováno. V novém terminálu u vlakového nádraží budou zastavovat především ty spoje, které navážou na vlak.

Rekonstrukce za 272 milionů

V následujících letech se chystá renovace výpravní budovy vlakového nádraží. "Už vzniká studie. Vnější podoba hlavní výpravní budovy má svůj půvab počátku minulého století, který zůstane zachován. Zvýší se komfort uvnitř a zlepší se technické zázemí. Na východ od tohoto baráku stojí ještě jeden novější s rovnou střechou. U toho se předpokládá, že se bude bourat a na jeho místě vyroste objekt moderní s patřičnými parametry," vysvětlil Kratina.

A taky dráhy chystají další etapu rekonstrukce peronů. U třetí koleje má být ostrovní, částečně zastřešené nástupiště s podchodem, novými výhybkami a informačními displeji. Bude sloužit hlavně zastavování rychlíků a i ono by mělo být díky výtahu bezbariérové.

Kolik to celé bude stát? Silniční část vyjde na 72 milionů včetně daně, velkou část pokryjí dotace - až 85 procent uznatelných nákladů. Zbytek, tedy 22 milionů korun, půjde z městského rozpočtu.

Všechny etapy úpravy kolejiště a renovace nádražních budov bude financovat stát prostřednictvím Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Bude to odhadem až 200 milionů korun.

SŽDC už se připravuje na rozsáhlou opravu nejen vlakového nádraží v Třebíči, ale celkově trati číslo 240 od Brna po Okříšky.

V úseku Okříšky -  Zastávka u Brna se od března do prosince příštího roku proinvestuje jedna miliarda korun. Cestující to pak poznají především díky mnohem rychlejším vlakům. Z dosavadních 60 kilometrů v hodině stoupne jejich rychlost na 100 kilometrů v hodině. Pokud se ještě podaří sestavit přijatelný grafikon, bude možné být z Třebíče v Brně dřív než za hodinu.

Ve dvacetikilometrovém úseku Zastávka u Brna - Brno se od září 2015 bude po dva roky elektrifikovat trať, což vyjde - včetně vzniku dvou zastávek, bezbariérových nástupišť a nového zabezpečení přejezdů - na 3,8 miliardy korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Novým hlavním vývojářem Sportenu pro běžecké lyže je dlouholetý servisman české...
Sporten chce do špičky, na vývoj lyží najal Banka i servismana Fouska

Novoměstská firma se silným investorem v zádech má ambiciózní plán - mít do čtyř let na světové úrovni běžky a poté i sjezdové lyže. Vsadila proto na...  celý článek

Nejlepším odreagováním od fotbalu jsou pro Lukáše Vaculíka dcera Rozárka a...
Body jihlavští fotbalisté nesbírají, vedou ale v narozených dětech

Co se bodového konta týká, není to z pohledu FC Vysočina v nové prvoligové sezoně žádná sláva. Úplně jiná „liga“ to je ovšem v počtu narozených dětí. Za...  celý článek

Od poloviny července vydal Rančířov několik stovek ročních povolenek na průjezd...
Za průjezd Rančířovem už se nebude platit, ministerstvo mělo výhrady

V Rančířově na Jihlavsku přestanou vybírat mýtné za průjezd automobilů po cestě kolem tamního lomu. Zastupitelé totiž zkraje týdne rozhodli, že zruší vyhlášku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.