Rodinná čokoládovna ve Vyskytné nad Jihlavou se specializuje hlavně na bonbony. Nejoblíbenější jsou prý klasické - oříšek s nugátem. Firma vyrábí i čokoládové postavy nebo oblíbené Mikuláše.
"Musíme držet krok se současným trendem, proto zpestřujeme nabídku netradičními chutěmi, stále však dodržujeme tradiční výrobní postupy," říká jednatelka čokoládovny ve Vyskytné Kamila Ščepková.
Její otec František Hlava rodinný podnik Kamila Chocolates pojmenoval po dceři. Mezi netradiční výrobky řadí čokoládu posypanou konopnými semínky, osvědčenou pochoutkou jsou bonbony s nugátem a lískovými oříšky.
Používají čokoládu pocházející z kakaových bobů, které dovážejí hlavně z afrických států.
Kamila Chocolates
|
Výroba jedné čokoládové dobroty trvá necelých šedesát minut a z devadesáti procent je to ruční práce. V letních měsících se kvůli nižšímu zájmu produkuje čokolády méně, avšak v současné době se již rozjíždí výroba dutých mikulášských figurek.
Měsíčně ve Vyskytné nad Jihlavou vyrobí průměrně osm tun čokoládových výrobků.
Otevřeli nový přednáškový směr
Čerstvou novinkou v podniku je otevření přednáškového sálu. "Stále více zákazníků nás oslovuje s tím, že je zajímá, jak se čokoláda vyrábí. Nechtěli jsme zájemce ochudit o informace, proto se v podkroví vedlejší budovy zrekonstruovala místnost pro tyto účely," vysvětluje Ščepková.
Do výrobny se návštěvníci z hygienických důvodů nedostanou. Pro milovníky čokolády proto mají prezentaci, při které se posluchači například dozvědí, jak se pěstují a zpracovávají kakaové boby. Dále jim ve firmě promítnou video z výrobny, kde mohou sledovat vznik čokoládových bonbonů krok po kroku.
Přednášková místnost byla přes léto vybavena technikou, a čokoládovnu tak mohou od září navštěvovat i školní třídy.
Rodinná firma Kamila Chocolates se čokoládovým pochoutkám začala věnovat již před sedmnácti lety, kdy se Františku Hlavovi podařilo obnovit prvorepublikové receptury. Ve zrekonstruované hale pak rozjeli produkci.
V systému zakázkové výroby spolupracují i se zahraničními firmami, například se švédskou společností Oriflame. Rodinný podnik se dočkal i ocenění. Loni se například umístil jako druhý v soutěži Firma roku Kraje Vysočina.
Více než polovina Čechů konzumuje čokoládu až několikrát týdně, ročně to pak vychází až na šest kilogramů. Přestože Češi v posledních letech přicházejí na chuť hořkým čokoládám, největší popularitě se stále těší čokoláda mléčná.
Bezmála třicet procent milovníků čokolády v tuzemsku si oblíbilo také různé přísady, jako jsou oříšky, mandle či ovoce. Informoval o tom nedávný výzkum společnosti KPMG Česká republika.