Zkušenosti z provozu turistického vláčku chtějí jihlavští radní nasbírat i ve...

Zkušenosti z provozu turistického vláčku chtějí jihlavští radní nasbírat i ve středočeském Benešově. | foto: archiv MAFRA

Jihlava chce vláček pro turisty. Musí ale vyřešit, kudy projede

  • 2
Jihlava by ráda pustila do ulic města vláček pro turisty. Tato chystaná atrakce v největším městě Vysočiny ale má svá úskalí. Problém je kupříkladu ve vedení trasy.

Zoologickou zahradu, Vodní ráj, pivovar i historické centrum Jihlavy by mohl propojit turistický vláček. K tomuto záměru už radní zhlédli a vyslechli zhruba dvouhodinovou prezentaci. A budou rozhodovat o tom, zda záměr uskutečnit a kudy případně vést trasu. Mašinka s vagony by stála odhadem přes tři miliony korun.

Trasa, kudy by vlak měl jezdit, je jedním z úskalí. Délka zatím diskutované trasy se pohybuje okolo 8,5 kilometru, vláček by ji ujel přibližně za hodinu. Na několika místech se však naráží na otázku, zda tam celá souprava může projet.

Jaká místa by turistický vláček měl propojovat

  • Zoo
  • Amfiteátr
  • Rodinné zábavní centrum Robinson (ve výstavbě)
  • Vodní ráj
  • Horácký zimní stadion
  • Pivovar
  • Brána Matky Boží
  • Kostel svatého Jakuba
    Pozn.: Trasa ještě nebyla stanovena definitivně. Zdroj: Město Jihlava

Jedním z problematických míst je dosud jednosměrný starý brněnský most, dalšími pak cyklostezky u zoo a Vodního ráje nebo lávka u tenisových kurtů.

„Trasa ve studii je nástřel. Dali jsme na papír nápady, kudy by teoreticky v ideálním případě vedla. Je jasné, že cyklostezka, chodník a různé přejezdy, to budou problémová místa,“ vysvětlil Pavel Šťastný z jihlavské radnice.

„Měli jsme už loni jedno jednání, kde byl zástupce dopravního podniku i zástupce policie, a oni právě viděli jako hodně kritické tyto úseky. Dovedete si například představit, že vláček pojede pod secesním mostem pod Havlíčkovou ulicí? Tam se nevytočí,“ dodal Šťastný.

Ředitel městské policie Jan Frenc by si dovedl představit kratší trasu. „Že by vláček jezdil ze zoo do centra Jihlavy,“ uvedl. Na frekventované cyklostezky, jako je například ta u Vodního ráje, by mašinku nepouštěl. Radní mají na stole také kalkulace příjmů a nákladů. „Při výpočtech se došlo k závěru, že vláček by měl za jeden den převézt minimálně 170 návštěvníků,“ je mimo jiné uvedeno ve studii.

„Provozní náklady se blíží milionu korun ročně,“ doplnil ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím. „Jsme toho názoru, že vláček by měl jezdit na zemní plyn. Rádi bychom to dělali,“ doplnil.

Na trať vyrazí ze stanice ZOO

Například ve Znojmě vláček provozuje dopravní firma Psota. Stejnou atrakci mají i na dalších místech, například na Konopišti, v Moravském krasu, Vranově nad Dyjí nebo Hradci Králové.

„Nápad s turistickým vláčkem se nám moc líbí,“ zhodnotil náměstek primátora Milan Kolář (Forum Jihlava). „Kdybychom našli partnera, podpořili bychom to. Turisticky atraktivní by to jistě bylo,“ pravil.

Shoduje se s ním také další muž z vedení města, Jaroslav Vymazal (ODS). „Celá věc teď stojí na tom, kdo to bude provozovat,“ řekl. Jednou z možností je, že město nalezne soukromého provozovatele, který by projekt uskutečnil sám. Nebo existuje i varianta spolupráce veřejného a privátního sektoru.

Vláčky by s největší pravděpodobností vyjížděly ze zoologické zahrady. V kraji není žádný jiný turistický cíl, který má vyšší návštěvnost.

Pokud by mašinka skutečně jezdila po zatím navrhované trase, mohli by cestující například dojet ze zoo ke koupališti, budovanému rodinnému zábavnímu centru Robinson, k pivovaru nebo Bráně Matky Boží. Vláček by zájemci mohli využívat i k soukromým účelům.