Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlava chce vláček pro turisty. Musí ale vyřešit, kudy projede

  14:03aktualizováno  14:03
Jihlava by ráda pustila do ulic města vláček pro turisty. Tato chystaná atrakce v největším městě Vysočiny ale má svá úskalí. Problém je kupříkladu ve vedení trasy.

Zkušenosti z provozu turistického vláčku chtějí jihlavští radní nasbírat i ve středočeském Benešově. | foto: archiv MAFRA

Zoologickou zahradu, Vodní ráj, pivovar i historické centrum Jihlavy by mohl propojit turistický vláček. K tomuto záměru už radní zhlédli a vyslechli zhruba dvouhodinovou prezentaci. A budou rozhodovat o tom, zda záměr uskutečnit a kudy případně vést trasu. Mašinka s vagony by stála odhadem přes tři miliony korun.

Trasa, kudy by vlak měl jezdit, je jedním z úskalí. Délka zatím diskutované trasy se pohybuje okolo 8,5 kilometru, vláček by ji ujel přibližně za hodinu. Na několika místech se však naráží na otázku, zda tam celá souprava může projet.

Jaká místa by turistický vláček měl propojovat

  • Zoo
  • Amfiteátr
  • Rodinné zábavní centrum Robinson (ve výstavbě)
  • Vodní ráj
  • Horácký zimní stadion
  • Pivovar
  • Brána Matky Boží
  • Kostel svatého Jakuba
    Pozn.: Trasa ještě nebyla stanovena definitivně. Zdroj: Město Jihlava

Jedním z problematických míst je dosud jednosměrný starý brněnský most, dalšími pak cyklostezky u zoo a Vodního ráje nebo lávka u tenisových kurtů.

„Trasa ve studii je nástřel. Dali jsme na papír nápady, kudy by teoreticky v ideálním případě vedla. Je jasné, že cyklostezka, chodník a různé přejezdy, to budou problémová místa,“ vysvětlil Pavel Šťastný z jihlavské radnice.

„Měli jsme už loni jedno jednání, kde byl zástupce dopravního podniku i zástupce policie, a oni právě viděli jako hodně kritické tyto úseky. Dovedete si například představit, že vláček pojede pod secesním mostem pod Havlíčkovou ulicí? Tam se nevytočí,“ dodal Šťastný.

Ředitel městské policie Jan Frenc by si dovedl představit kratší trasu. „Že by vláček jezdil ze zoo do centra Jihlavy,“ uvedl. Na frekventované cyklostezky, jako je například ta u Vodního ráje, by mašinku nepouštěl. Radní mají na stole také kalkulace příjmů a nákladů. „Při výpočtech se došlo k závěru, že vláček by měl za jeden den převézt minimálně 170 návštěvníků,“ je mimo jiné uvedeno ve studii.

„Provozní náklady se blíží milionu korun ročně,“ doplnil ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím. „Jsme toho názoru, že vláček by měl jezdit na zemní plyn. Rádi bychom to dělali,“ doplnil.

Na trať vyrazí ze stanice ZOO

Například ve Znojmě vláček provozuje dopravní firma Psota. Stejnou atrakci mají i na dalších místech, například na Konopišti, v Moravském krasu, Vranově nad Dyjí nebo Hradci Králové.

„Nápad s turistickým vláčkem se nám moc líbí,“ zhodnotil náměstek primátora Milan Kolář (Forum Jihlava). „Kdybychom našli partnera, podpořili bychom to. Turisticky atraktivní by to jistě bylo,“ pravil.

Shoduje se s ním také další muž z vedení města, Jaroslav Vymazal (ODS). „Celá věc teď stojí na tom, kdo to bude provozovat,“ řekl. Jednou z možností je, že město nalezne soukromého provozovatele, který by projekt uskutečnil sám. Nebo existuje i varianta spolupráce veřejného a privátního sektoru.

Vláčky by s největší pravděpodobností vyjížděly ze zoologické zahrady. V kraji není žádný jiný turistický cíl, který má vyšší návštěvnost.

Pokud by mašinka skutečně jezdila po zatím navrhované trase, mohli by cestující například dojet ze zoo ke koupališti, budovanému rodinnému zábavnímu centru Robinson, k pivovaru nebo Bráně Matky Boží. Vláček by zájemci mohli využívat i k soukromým účelům.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Optokon, v jejímž čele stojí už od roku 1991 Jiří Štefl, vyvinula i...
Jihlavská firma vytvořila neviditelný plot, mohl by třeba hlídat hranice

Jiří Štefl stál před více než čtvrt stoletím u vzniku Optokonu. Firma nyní dává v Jihlavě práci více než stovce lidí. Ačkoliv společnost, jejíž výrobky využívá...  celý článek

Režisér a rodák z Humpolce Jindřich Honzl (vlevo) na snímku z roku 1934 s...
Před 90 lety začala éra Voskovce, Wericha a humpoleckého rodáka Honzla

Letos je to 90 let, co začali spolupracovat a společně se proslavili Jiří Voskovec a Jan Werich s režisérem a humpoleckým rodákem Jindřichem Honzlem. Přímo ve...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
QUALITY ENGINEER

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.