Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MAFRA

Před penzí pracovat půl času za celou mzdu? Odbory Bosche to chtějí navždy

  • 21
Odpracují pouze polovinu pracovní doby, ovšem za plnou mzdu. Tak vypadá předdůchodový program pro nejstarší zaměstnance, který funguje v jihlavské společnosti Bosch Diesel.

„Dojednaný byl v roce 2014 a je sjednaný jako pilotní projekt na pět let. V příštím roce budeme jednat se zaměstnavatelem, aby tento program trval na věčné časy,“ sdělili odboroví předáci v největším vysočinském podniku Roman Bence a Ladislav Melichar. Program se týká pracovníků, jimž vzniká nárok na řádný starobní důchod nejpozději do tří let.

Odbory OS KOVO si, tentokrát v rámci celé republiky, daly i další cíl.

„Chceme zintenzivnit tlak na politiky k tématu zastropování věku odchodu do důchodu na maximálně 65 let. Současný stav, kdy dnešní novorozenec by měl odejít do důchodu ve více než 73 letech věku, je pro odbory naprosto nepřijatelný,“ přiblížili Bence a Melichar.

Bosch má nyní v Jihlavě zhruba 4 500 zaměstnanců. V tomto roce vytvořil okolo 500 nových pracovních míst. „Aktuálně věříme, že se zaměstnanost v tomto objemu podaří udržet. Platí to i pro pracovní poměry na dobu určitou a pro agenturní zaměstnance,“ řekl obchodní ředitel firmy Ralph Carle. Ten bude v průběhu roku 2016 s odbory jednat o stávajících i případných nových benefitech.

Letošek bude podle Carleho pro jihlavský Bosch Diesel úspěšný. „Už jsem to řekl i na setkání se zaměstnanci, že jsou důvody k tomu být pyšný - jak z jejich pohledu, tak i z pohledu České republiky. Skoro každé třetí nové auto s dieselovým pohonem na světě jezdí s čerpadlem z Jihlavy,“ vysvětlil Carle.

Firmu ovlivňuje ochabující růst Číny a Jižní Ameriky

Upozornil však také na to, že na trzích s automobily dochází celosvětově i nadále k relativně velkým výkyvům. „V Číně a Jižní Americe jsme konfrontovaní ochabujícím růstem tamních ekonomik. Zvlášť Brazílie je ve fázi recese a to také pociťujeme - zejména u jednoho výrobku, který hodně exportujeme do Jižní Ameriky. Ale celkově jsme spokojeni. Pro nás nejvýznamnější trhy v Evropě se totiž vyvíjejí pozitivně, i díky oživení v Jižní Evropě,“ pravil Ralph Carle.

Doplnil, že firmu ovlivňují také geopolitická témata, například dění v Iráku a dalších oblastech světa. „Zde také nevíte, jak se to bude vyvíjet,“ upozornil.

O americkém trhu s automobily se v posledních měsících mluví kvůli kauze Volkswagen. Bosch je významným dodavatelem této automobilky. Dotýká se ta kauza závodu v Jihlavě? „Vlivy ze Severní Ameriky zde pociťujeme relativně málo. Ve srovnání s trhem v Evropě tam dodáváme malé objemy produkce,“ řekl Carle.

Odbory v Boschi budou v roce 2016 prosazovat pokračování řady dalších benefitů - například využívání bazénů, wellness a fitcenter v některých větších městech zdarma.

Naopak už v půli prosince došlo k dohodě s vedením podniku, že budou pokračovat bezúročné půjčky zaměstnancům ve výši 250 tisíc korun.