Z druhé strany, směrem od sídliště na Srázné ulici, je vjezd do ulice Na Stoupách už několik let označen značkou zákaz vjezdu, mimo dopravní obsluhy. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Cizí auta do ulice nesmí, místní i tak platí za parkování. Sepíší petici

  • 6
Desítky obyvatel jihlavských sídlišť ve Srázné ulici a U Pivovaru od května potřebují zpoplatněné povolení k tomu, aby před svým domem mohli parkovat. To nově úředníci vyžadují i u obyvatel ulice Na Stoupách, do které je přitom zákaz vjezdu. Přesto lidé z ulice musí úřadu platit za využití parkovacích míst před svými domy.

Jihlavskou radnicí nově stanovené rezidentské zóny zasáhly i ulici Na Stoupách, do které smí pouze dopravní obsluha. Tak určuje dopravní značka zákaz vjezdu s dodatkem "Mimo dopravní obsluhy". Obyvatelé této ulice nyní také musí zaplatit za to, aby v ulici mohli s autem parkovat. A chystají proto petici.

"Když se začalo mluvit o tom, že bude parkovací zóna na sídlišti ve Srázné, tak nás, co bydlíme Na Stoupách pod sídlištěm, ani nenapadlo, že se nás zóna bude týkat také," řekl architekt Martin Laštovička, který obývá jeden z domků v uličce ústící ze Srázné do lesoparku Heulos.

"Do ulice Na Stoupách je zákaz vjezdu, stojí v ní jen auta obyvatel asi pěti domků v ulici. Myslím, že tam zóna vůbec neměla být zavedená," dodal Laštovička.

Zónu v ulici chtějí její obyvatelé zrušit

"Byli bychom rádi, aby zónu minimálně v naší ulici zrušili, protože je stejně osazená zákazem vjezdu a víc než tři auta v uličce nezaparkují," připojil se další z obyvatel ulice Tomáš Pštross.

I on petici obyvatel uličky podepíše. "Mám znemožněno parkovat na své zahradě, protože spodní vjezd do ní mi zatarasili bránou k letnímu kinu. A teď mám městu platit tisíc korun ročně za to, že můžu parkovat v ulici před domem," nelíbí se Pštrossovi.

"Nikdy jsme neměli problém, že by tam stála cizí auta," dodal Laštovička. To je přitom argument radnice pro zavedení zpoplatněných zón - že se ochrání místa pro auta obyvatel domů před cizími.

"Měli bychom zajistit místo nejprve pro naše občany, kteří ve městě bydlí," obhajuje nové zpoplatněné zóny náměstek primátora Josef Kodet. A to byl i důvod pro zavedení zóny na sídlišti ve Srázné, která zasáhla i přilehlou ulici Na Stoupách, ve které je sedm obydlených domků (více o nových parkovacích zónách čtěte zde).

V ulici Na Stoupách však tento argument neplatí. Obyvatel ulice Martin Laštovička odmítá i možnou obavu, že by po vykázání přespolních ze sídliště na Srázné motoristé obsadili přilehlou uličku ústící v údolí Heulosu.

Pouhá značka by šoféry nezastavila, míní šéf strážníků

"Je tam zákaz vjezdu s dodatkem 'Dopravní obsluze vjezd povolen', cizí člověk tak překračuje předpisy," řekl Laštovička.

"Podle vyhlášky může být dopravní obsluhou prakticky kdokoliv, kdo se rozhodne do ulice zajet," upozornil ovšem ředitel městské policie Jan Frenc. "To už je věc práce městské policie, jak to bude tolerovat. Pokud by se strážníci třeba zeptali při kontrole ulice obyvatel, zda jde o jejich vozy, bylo by to vyřešené, v ulici je pár domků," nevidí v tom problém další z obyvatel ulice Petr Paštyka.

Jiný ze sousedů - Tomáš Pštross - má naopak obavu z odstranění značky zákaz vjezdu. "Pokud by značku dali pryč, začali by do ulice najíždět lidé ze sídliště, to by zvlášť v zimě úplně zabrzdilo provoz v ulici," obává se Pštross.

Obyvatelé domků v ulici Na Stoupách chtějí petici podat do konce května.

Tomáš Laštovička ze stejné ulice si v pondělí na jihlavském odboru dopravy vyřizoval žádost o vydání parkovací karty ke svému vozu.

"Musíme teď zaplatit na tři měsíce v rámci zkušebního období za parkovací kartu," řekl s tím, že obyvatelé uličky zřejmě v petici nebudou žádat zpětné proplacení uhrazeného poplatku.

Nelíbí se mu však přístup úřadu. "Měli na to vyčlenit víc úředníků a víc přepážek. Lidi si kvůli tomu nechtějí brát dovolenou, stojí je to nejen peníze, které na úřadě vydají za povolení k parkování, ale i čas," dodal Laštovička.

Vedoucí odboru dopravy Ján Tinka zodpovědnost za uvedení ulice Na Stoupách do parkovací zóny odmítá. "Jsme jenom úředníci. Dostali jsme úkol, abychom to zpracovali a předložili městské radě, která to schválila," řekl Tinka.

Podle náměstka Kodeta jde o zkušební podobu zón, ke které se město vrátí po letních prázdninách s možností úprav na základě námitek.

"Není to konečný stav. Postupně se parkovací zóny budou rozšiřovat, abychom ochránili i další oblasti v blízkosti městské památkové rezervace," dodal šéf odboru dopravy Tinka s tím, že by se zóny měly v budoucnu rozšířit i do ulic až k oblasti městského vlakového nádraží.