Do lahve, zašroubovat a do šedého. Lidé se učí třídit jedlé oleje

  8:52aktualizováno  8:52
Nejen sklo, papír, plasty a bioodpad. Od července nově přibyly v ulicích Jihlavy také šedé kontejnery na oleje a tuky. V současné době se zatím jedná o testovací projekt, pětadvacet popelnic bylo umístěno na sídlišti Na Slunci.

Nádoby na vytříděné jedlé oleje a tuky mají šedou barvu. | foto: Michal Jindra, MF DNES

„Toto sídliště jsme vybrali jako v případě bioodpadu, jelikož je to nejlépe třídící část Jihlavy,“ popisuje vedoucí odboru životního prostředí Katarína Ruschková.

Navíc má tato část města jednu urbanistickou výhodu pro to, aby se v ní mohl konat pilotní projekt.

„Na Slunci jsou všechny druhy zástavby - od panelových domů přes řadové domky až po samotné rodinné domy. Splňuje to tedy takový ten náš předpoklad, abychom zjistili, jak se lidé v různých typech bydlení chovají,“ říká Ruschková.

Recyklace odpadu v Jihlavě 2016

Obyvatelé krajského města loni odevzdali k recyklaci 3 131 televizí, 1 457 monitorů a 55 tun drobného elektra.

Podle studie společnosti Asekol tak ušetřili 108 181,57 litru ropy, 1 957,54 MWh elektřiny a 8 605,79 kubíku vody.

„Výsledek studie prokázal, že zpětný odběr elektrozařízení, i toho nejmenšího, má nezanedbatelně pozitivní dopad na životní prostředí. Všem, kteří se chovají zodpovědně k životnímu prostředí, patří poděkování,“ vyjádřil se primátor města Rudolf Chloupek.

Cílem nového třídění je zamezit tomu, aby lidé nepotřebné oleje a tuky vylévali do dřezu či záchodu. V kanalizaci společně s dalšími nečistotami vytvářejí nepropustný povlak, který se rozkládá a urychluje korozi potrubí.

„Na druhé straně, pokud budeme třídit, tak nejenže tím nebudeme dělat problémy čistírně odpadních vod, ale zároveň to má ekologický sekundární efekt, a sice že to je materiál, který se dá dále použít, tudíž je škoda ho spláchnout,“ popisuje Ruschková.

Hlavní je nádoby s olejem pečlivě zavírat

Radnice rozmístila po jihlavském sídlišti klasické 120litrové nádoby. Ve svrchní části je otvor jako u popelnic na plasty. Právě v uzavíratelných obalech by oleje a tuky měly být vhozeny do kontejnerů, klidně ve zmíněných PET lahvích.

„Důležité je, aby se olej nevylil,“ připomíná vedoucí odboru životního prostředí. „Pokud se dostane z obalu, tak musí firma popelnici vyčistit a vydezinfikovat. A mastné věci se čistí špatně, čili by to byla jen komplikace. Je tedy nutné olej dobře zavřít do uzavíratelných obalů,“ apeluje Ruschková.

Zároveň také zdůrazňuje: „Do těchto kontejnerů rozhodně nepatří technické oleje - převodové, tlumičové či motorové - a různá maziva a kapaliny.“

Nových šedých popelnic si mnozí ještě ani nevšimli

Reportér MF DNES na sídlišti zjišťoval mezi místními, zda a jak často používají šedé kontejnery, které tu jsou od začátku prázdnin. „Popravdě, nevím, že to tady je. Když mi to ale říkáte, určitě to zvážím,“ řekl pan Josef.

Podobně reagovali i další, ani oni nevěděli, že v blízkosti svých domů mají takové nádoby.

V některých místech města se opakovaně potýkali s problémem, že lidé vhazovali odpadky do špatných popelnic. V případě těchto nových, na oleje a tuky, se zatím s podobnými přehmaty nesetkali.

„Nemám takové signály,“ přitaká Ruschková. „Když se něco takového děje, tak se to k nám dostane. Ale Na Slunci jsme neměli problém ani při zavedení bioodpadu. Možná tam jsou lidé uvědomělejší, nebo zkrátka nemají potřebu to bojkotovat a kazit,“ pokračuje.

První výsledky budou známé koncem července

Služby města Jihlavy (SMJ), které ve městě svážejí odpad, zatím neprovedly kontrolu zaplněnosti kontejnerů. Podle Martina Málka, mluvčího SMJ, ji mají v plánu na poslední červencový týden. „Ani já ale nemám žádnou odezvu, ať už negativní, či pozitivní,“ komentuje.

Testovací projekt potrvá půl roku, pak se město rozhodne, zda umístí kontejnery i do dalších míst města. „Potřebujeme si to vyzkoušet ve všech typech ročních období, čili od léta do zimy. Podzim se chová stejně jako jaro,“ objasňuje Ruschková.

„U bioodpadu to třeba bylo důležité proto, že jsme museli zjistit, jak se bude chovat při různých klimatických situacích. Jestli nebude dělat biologické problémy nebo zamrzat. Tady je to podobné,“ popisuje.

Kromě jiného bude radnice na konci roku také zohledňovat ekonomickou stránku věci. „V tuto chvíli zatím neplatíme nic. Třídění by se mělo zaplatit výkupem komodity,“ komentuje vedoucí odboru životního prostředí.

„Uvidíme, jakým způsobem budeme pokračovat dál. Jestli za vytříděné tuky budeme něco chtít, nebo naopak na tom firma bude prodělávat, a tudíž my budeme doplácet. To všechno budeme muset vyhodnotit,“ uzavírá Ruschková.

Autor:

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Ředitel jihlavské zoo má kancelář s opicemi. Teď už raději zavřenými

Stěnu ředitelské pracovny v zoo, kde od léta sedí Jan Vašák, tvoří expozice...

Kdyby se soutěžilo, kdo má nejhezčí kancelář, možná by vyhrála ta, ve které sedí ředitel jihlavské zoologické zahrady...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Víc kamionů vedle sebe na kluzké zúžené D1. Kolaps způsobí další vánice

Kolony nákladních aut na 66. km D1 (13. prosince 2018)

Hned několik příčin měl středeční kolaps D1 kolem Humpolce. Před zimou nedokončené práce v rekonstruovaném úseku a z...

Najdete na iDNES.cz